palett lek?

#1 - 15 juni 2008 21:51
Hej min ena palettciklids hona skakar hela tiden när hanen kommer är det ett tecken på lek? Men hanen verkar ignorera henne vet ni varför? brukar dem leka svårflirtade ? haha ;) Tacksam för svar Mvh Simon
#2 - 15 juni 2008 21:55
Precis så höll min hona på för hanen. Nästa dag lade de ägg.
#3 - 16 juni 2008 08:40
Vic skrev:
Precis så höll min hona på för hanen. Nästa dag lade de ägg.

Okej men ignorerade hanen din honas med då? Eller min hane står kvar jämte henne men han gör inget! Vad brukar hanana göra när dem leker? Mvh simon
#4 - 16 juni 2008 08:47
Simon--B skrev:
Okej men ignorerade hanen din honas med då? Eller min hane står kvar jämte henne men han gör inget! Vad brukar hanana göra när dem leker? Mvh simon

Det är bara förspelet ;)

Själva äggläggandet sker i grottan där äggen sen befruktas av hanen.
#5 - 16 juni 2008 08:55
Nina82 skrev:
Det är bara förspelet ;)

Själva äggläggandet sker i grottan där äggen sen befruktas av hanen.

Okej honan står vid grottan (kokosnöt) och vaktar och när någon kommer nära jagar hon bort dem. Hanen bryr sig inte så mycket just ´där men han har varit i drottan 3 gånger kan det vara ägg därinne? Man ser inte in i taket på kokosnöten Mvh simon :)
#6 - 16 juni 2008 09:28
Simon--B skrev:
Okej honan står vid grottan (kokosnöt) och vaktar och när någon kommer nära jagar hon bort dem. Hanen bryr sig inte så mycket just ´där men han har varit i drottan 3 gånger kan det vara ägg därinne? Man ser inte in i taket på kokosnöten Mvh simon :)

Alldeles säkert :)
#7 - 16 juni 2008 09:39
Nina82 skrev:
Alldeles säkert :)

Okej fan vad kul :D :D Men hur brukar äggen se ut ser dem ut som så bubblor? Eller hur kan man beskriva dem?
#8 - 16 juni 2008 09:40
Simon--B skrev:

Det är utan tvekan äggläggning på G eller så är det redan avklarat.
#9 - 16 juni 2008 09:41
Vic skrev:
Det är utan tvekan äggläggning på G eller så är det redan avklarat.

Okej mycket roligt. Hur mycket ägg brukar det bli vid förta leken ? MVH Simon :D:D:D:D:d
#10 - 16 juni 2008 10:02
Så här ser de ut när de är alldeles nykläckta och börjar bli nyfikna på omvärlden.
Äggen sitter i taket eller på väggen i grottan och är något gulaktiga i färgen.
#11 - 16 juni 2008 10:05
Nina82 skrev:
Så här ser de ut när de är alldeles nykläckta och börjar bli nyfikna på omvärlden.

Äggen sitter i taket eller på väggen i grottan och är något gulaktiga i färgen.

Okej :) Mycket fin bild:) Jag tror inte det finns ägg nu men kanske kommer har bara hanft honan i 2 dagar :) Jag vill verkligen ha yngel haha Tack Nina och Vic
#12 - 16 juni 2008 11:16
Nu snor jag tråden lite snabbt bara, går det bra ? Men isf, hur sköter man bäst pallettciklidsyngel ?
#13 - 16 juni 2008 11:22
Ja det går bra :)
#14 - 16 juni 2008 11:51
Stoffe.B skrev:
Nu snor jag tråden lite snabbt bara, går det bra ? Men isf, hur sköter man bäst pallettciklidsyngel ?

De sköter sig bäst själv. Eller rättare sagt föräldrarna sköter dem bäst :D..

Man behöver inte göra någonting mer än mata med vad du nu än matade med innan. De äter längs med saker tills de är stora nog att äta fiskmat.
#15 - 16 juni 2008 12:39
Nina82 skrev:
De sköter sig bäst själv. Eller rättare sagt föräldrarna sköter dem bäst :D..

Man behöver inte göra någonting mer än mata med vad du nu än matade med innan. De äter längs med saker tills de är stora nog att äta fiskmat.

Ok, tänkte det kan vara bra att veta :p

Tack Simon--B :)
#16 - 16 juni 2008 14:24
Palettciklider är jätte duktiga på att ta hand om sin avkomma. Har själv ett par och så sent som igår såg jag 4 små spräckliga yngen som letade mat på bottnen med hanen simmade runt och vaktade dom:)
#17 - 17 juni 2008 12:43
Ja, de är lätta att föda upp :) Jag har ett par, där hanen är albino, med yngel nu (alla ynglen verkar faktiskt vara vita), där jag inte har gjort ett dugg, förutom att mata föräldrarna som vanligt, och nu, några veckor efter frisimmandet, så är det fortfarande ett rejält gäng som simmar omkring. Tror det är den största palettkull jag haft.

Två bilder finns, i min tråd "Albino + normal" :)
#18 - 17 juni 2008 21:15
När mina paletter lade ägg första gången blev jag lycklig!:)

Några kullar senare är det inte riktigt lika kul att se föräldrarna lägga ägg....suck[:o]
Jag behöver inte ens mata småttingarna!
det blir bara fler och fler...Blir tokig! [:-5]

Vart ska jag göra av alla? Ingen fiska kan väl trivas i mitt akvarium när det bara myllrar yngel överallt:confused:
#19 - 17 juni 2008 21:24
alg_oa1 skrev:
När mina paletter lade ägg första gången blev jag lycklig!:)

Några kullar senare är det inte riktigt lika kul att se föräldrarna lägga ägg....suck[:o]

Jag behöver inte ens mata småttingarna!

det blir bara fler och fler...Blir tokig! [:-5]

Vart ska jag göra av alla? Ingen fiska kan väl trivas i mitt akvarium när det bara myllrar yngel överallt:confused:

Paletter är populära, så du blir nog av dem om du går till närmaste zooaffär med dem :)
#20 - 17 juni 2008 21:58
Micke_A skrev:
Paletter är populära, så du blir nog av dem om du går till närmaste zooaffär med dem :)

Det var bra att veta om jag någon gång kommer få yngel med mina :P ( Har bara haft dem i 3 dagar tillsammans så man hoppas att det kommer hända något snart ) :D
#21 - 17 juni 2008 22:01
Simon--B skrev:
Det var bra att veta om jag någon gång kommer få yngel med mina :P ( Har bara haft dem i 3 dagar tillsammans så man hoppas att det kommer hända något snart ) :D

En del affärer kan nog vara lite emot att ta emot yngel, men de jag brukar åka till har inget emot det, de är nog glada att få in svenskodlade, tåliga fiskar.

Nå´n bild på din hona, nu när du äntligen fått tag i en? :)
#22 - 17 juni 2008 22:04
Micke_A skrev:
Nå´n bild på din hona, nu när du äntligen fått tag i en? :)

Haha ja jag ska fixa så fort jag kommer hem så alla kan få se den fina honan jag är tyvärr iväg nu men kommer hem efter middsommar :) Då ska jag fixa bild på alla mina fiskar + akvarium :D Jag kommer länka här på denna tråden :) Mvh Simon
#23 - 20 juni 2008 14:43
ok.

Annons