Palett lek.....!

#1 - 12 augusti 2005 11:08
Hej mina palettciklider har lekt i ca.14 dagar när ska det bli yngel!
dom håller på Oo darrar framför varandra hele tiden åå honan är jeeettte röd om magen.ibland så simmar honan/hanen (det är olika) in i grottan Oo fösköker locka in honan/hanen i grottan...när blir det yngel?
#2 - 12 augusti 2005 14:13
Japp, det är lekbeteende.
#3 - 13 augusti 2005 17:43
någon som kan svara lite mera...???
#4 - 13 augusti 2005 18:08
Att dom leker betyder inte att dom kommer att lägga rom direkt.. det kan ta ett tag, men paletter brukar vara snabba. När dom väl har lagt sina ägg så vaktar dom jättemycket och turas också om att vakta. Ser du att dom plötsigt turas om om att vara inne i grottan och inte lämnar den utan uppsikt så kan du räkna med att dom har ägg där inne.
Då ligger dom och fläktar dom och tar väl hand om sina små. Det är ägg ca 14 dagar innan dom blir yngel. Sätt då en nylonstrumpa på filtret/insuget så inte ynglena sugs in.
Räkna inte med att dom kommer att klara sina yngel de första gångerna, dom måste göra misstag för att lära sig.
Det kanske inte ens blir yngel de första gångerna heller.
Om det blir yngel som dör bort så var vaktsam på beteendet mellan hanen och honan, för hanen kanske vill para sig igen, om då inte honan vill kan han bli lite aggressiv mot henne.
Jag har aldrig sett detta själv, för honan har alltid velat leka igen.. men jag har hört att det kan bli så!
Lycka till!!!!!
#5 - 14 augusti 2005 10:36
tack! men nu verkar dom har tröttnat på att leka hur kan det bli såå?
#6 - 14 augusti 2005 14:02
Det är inte så att det finns ägg någonstans då............Dom vaktar inte,står och tjurar någonstans?
Fredrik
#7 - 15 augusti 2005 14:42
Jo ja upptäckte det, nu dom har laggt ägg gör skoj!:D (det är itte säkert för man kan itte se in i grottan)
Hanen vaktar plattsen medans honan är där inne.:p
Dom la äggen idag så kommer det ta ca.14 dagar innan dom kläcks?
jag läste det i en annan tråd för längesen,är det sant:confused:
#8 - 15 augusti 2005 15:25
Det är en ska jag tycker är konstig????
honan är i grottan medans hanen vacktar(han jagar bort andra fiskar hele tiden som är i närheten) för fullt men då oo då så är både honan och han en ute oo simmar. Men ska hon itte vakta sina ägg?Dom verkar itte byta plats med varandra.
ps.ibland dom få stunder hon är ur grottan så jagar han henne hur kan det komma sig? Han lixom då smånaffsar på henne.en annan sak hur kan dom båda ha fått platts i den lilla sten grottan dom moste ha gräft i govgruset men det ha jag inte sett att dom gjort=??
#9 - 16 augusti 2005 10:07
Det är fullt normalt.Hon putsar och grejjar med äggen.Hanen är större=mer skräckinjagande för ev inkräktare.Dom gräver som fan.Min halva kokosnöt syntes knappt en av gångerna.Honan blev tom ingrävd i grottan så någ river dom runt i gruset.
Fredrik
#10 - 16 augusti 2005 11:23
jag också!

Mina har lekt nu i lite mera än en vecka, så jag sitter här och hoppas på rom jag med :)
#11 - 16 augusti 2005 13:30
tack!
#12 - 17 augusti 2005 06:49
mina me

hej, mina paletter leker oxo... för jämnan!
Men har hittills aldrig sett nåra yngel.. vart kan dom tagit vägen? eller har det aldrig blivit några?
Dom har lekt en hel del, sen har dom varit längst bak i ett djupt kar så jag har inte kunnat se riktigt var dom håller hus. men jag tror dom har grävt sig in under en shifferplatta. Dom höll vakt där ett tag och sedan verkar dom ha struntat i det och nu är dom framme en hel del igen och verkar leka på nytt..
Vart är ynglen?? Har dom kanske sugits in i pumpen? eller har dom inte klarat sig?

Annons