Jag ÄR seriös, jag har odlat upp hundratals paletter i sällskapsakvarier så små som 30 liter, paletter finansierade stora delar av min tidiga akvaristkarriär - de fiskar du har är inte såna som paletter brukar bry sig om. De gillar inte andra små territoriella bottenfiskar, och tar ingenting för att, t.ex., döda fjärilsciklider, men mittvatten- och yt-fiskar som platies och guppies brukar de totalt ignorera utom just i närheten av grottan. Möjligen kan du få problem med kuhlina, om de försöker bo i närheten av paletternas grotta.
Skulle du mot förmodan få problem, skaffa *fler* platies och guppies; paletter kan inte skada dem direkt, utan dödar dem genom att jaga och stressa, så har man många fiskar blir ingen jagad så mycket att de dör. Du har dessutom alltså minst ett par dagar på dig att lyfta ut antingen paletterna eller de fiskar som blir jagade innan någon dör, om det blir problem.
Vill du ha ännu snällare ciklider än paletter, finns i stort sett bara thomasi, dorsigera, och fjärilsciklid. Tomasin och dorsigeran är genomtrevliga fiskar, men svårare att odla än palett och inte lika färgstarka; fjärilen är mycket färgstark, men kortlivad, går knappast att odla, har en tråkig tendens att slåss inbördes, och kan få för sig att trakassera andra fiskar minst lika bra som paletter.
Generella trick att tänka på med ciklider:
1) Placera grottor vid akvariets kortsidor, ha ALDRIG grottor mitt i akvariet!
2)Se till att det finns gömställen, och att fiskarna inte kan se hela akvariet samtidigt från sin grotta.