Palett i Nybörjar-sällskapskar?

#1 - 6 mars 2004 17:33
Hej!
Har ett 96-liters kar med
3 guppy
5 platy(1 yngel i bur)
3 kuhlii
3 otocinclus

Jag undrar om ett palettpar skulle gå att ha här i, det är iaf rätt
värden och miljön passar, men gå dom ihop med varandra?
Någon som har <b>erfarenhet</b> av detta?
[:-106] / [:-105] ??
#2 - 6 mars 2004 18:15
ja, det skulle kunna gå.
men tänk på att dom blir ganska aggresiva när dom har yngel.
#3 - 6 mars 2004 18:22
Vizir: No problem, kör hårt.
#4 - 6 mars 2004 19:07
Funkar hur bra som helst..... tills dom lägger rom då kommer dom jaga ihjäl alla dina fiskar i karet.
#5 - 6 mars 2004 19:10
BS. Så hårda är inte paletter.
#6 - 6 mars 2004 19:42
bara att gasa o köra till afärren o köpa men akta så du inte krockard _D
#7 - 6 mars 2004 20:18
Finns andra dvärgciklider annars som inte är lika elaka..
Men paletter är roliga..
#8 - 6 mars 2004 20:23
Azur: I ett 96l kar kommer lekande palettpar köra skiten ur dom andra.
Fick flytta alla mina firrar i 130l karet när mina palett fick yngel.
Dom blir rätt vilda om man säger så :)
Gick bra första tiden då dom bara hade rom men sen när ynglen kläcktes blev dom vilda...
#9 - 6 mars 2004 21:36
Vilka andra finns att ha i ett 96-liters då?
kan ni vara LITE mer SERIÖSA i era svar eller??
har bara 1 akvarium!
#10 - 6 mars 2004 21:42
Dom flesta ciklider blir väll mer eller mindre galna när dom lägger rom.
Köp ett litet stim av nån tetra då?
Eller nån pansarmal? (dock ej om du har vasst grus)

#11 - 6 mars 2004 22:37
Jag ÄR seriös, jag har odlat upp hundratals paletter i sällskapsakvarier så små som 30 liter, paletter finansierade stora delar av min tidiga akvaristkarriär - de fiskar du har är inte såna som paletter brukar bry sig om. De gillar inte andra små territoriella bottenfiskar, och tar ingenting för att, t.ex., döda fjärilsciklider, men mittvatten- och yt-fiskar som platies och guppies brukar de totalt ignorera utom just i närheten av grottan. Möjligen kan du få problem med kuhlina, om de försöker bo i närheten av paletternas grotta.

Skulle du mot förmodan få problem, skaffa *fler* platies och guppies; paletter kan inte skada dem direkt, utan dödar dem genom att jaga och stressa, så har man många fiskar blir ingen jagad så mycket att de dör. Du har dessutom alltså minst ett par dagar på dig att lyfta ut antingen paletterna eller de fiskar som blir jagade innan någon dör, om det blir problem.

Vill du ha ännu snällare ciklider än paletter, finns i stort sett bara thomasi, dorsigera, och fjärilsciklid. Tomasin och dorsigeran är genomtrevliga fiskar, men svårare att odla än palett och inte lika färgstarka; fjärilen är mycket färgstark, men kortlivad, går knappast att odla, har en tråkig tendens att slåss inbördes, och kan få för sig att trakassera andra fiskar minst lika bra som paletter.

Generella trick att tänka på med ciklider:
1) Placera grottor vid akvariets kortsidor, ha ALDRIG grottor mitt i akvariet!
2)Se till att det finns gömställen, och att fiskarna inte kan se hela akvariet samtidigt från sin grotta.
#12 - 6 mars 2004 23:24
Jag får säga att jag har samma erfarenhet som Patrick. Jag har försökt ha paletter med yngel i ett 112 liters tillsammans med "sällskapsfisk" och det har inte gått bra. Du säger att paletterna inte bryr sig om guppy och platy od men allt som kan få in palettyngel i munnen jagas till förbannelse. Guppy och platy är inte heller några kvicka simmare och har svårt att hinna undan paletternas anfall (speciellt guppyhannarna) vilket gör att dom snart dör av utmattning eller skador (eller en kombination av båda). Några kvicka tetror kan dock fungera lite bättre (har testat med kardinaler) men jag rekommenderar det inte eftersom även dom fick en hel del stryk.
#13 - 7 mars 2004 10:09
så ni säger att det är i princip omöjligt att ha någon ciklid i ett sällskapskar??
det är ju skitdåligt.
vad tror ni om snäcklekare då?
Fast jag har ju grovt runt grus,typ engelsk sjösten, går det ändå?
då gräver dom inte upp akvariumbotten..
[:-106] / [:-105] ?
#14 - 7 mars 2004 10:32
Det är inte alls omöjligt att ha ciklid i sällskapskar.
Men man bör kanske ha ett lite större kar just ifall dom lägger rom.
Dom andr afiskarna måste kunna hålla sig undan helt enkelt.
Testa nån dvärgciklig då? Nån apistogramma kanske?
#15 - 7 mars 2004 10:56
Men jag vill ha något som leker relativt lätt, alltså utan stor ansträngning från mig själv, så att jag inte blir besviken om dom inte leker, därför funderar jag på snäcklekare, frågan är bara om dom går ihop med de andra fiskarna, och eftersom jag har lite grovare grus än finkornig sand, som det står i artbeskrivningen så undrar jag om det går ändå.
Snälla svara på denna fråga!
#16 - 7 mars 2004 11:24
Möjligen med undantag för Neolamprologus brevis (som är mycket aggressiv men har ett pytterevir så det gör inte så mycket) finns det ingen snäcklekare som är lika lämpad för sällskapsakvariet som palettciklid är - de är alla argsinta fiskar, och de gräver.
Brevis är f.ö. också den enda snäcklekare som inte torde gräva upp hela din botten (engelsk sjösten är inga problem att gräva i för snäcklekare).

Tycker man palettciklid är för aggro, då har man i stort sett bara tomasi, dorsigera och fjäril kvar. Finns säkert nån ultrasnäll Apistogramma också, fast jag kommer inte på nån.

Fast jag ställer mig alltså helt frågande till påståendena att palettciklid skulle döda guppies eller platies.
#17 - 7 mars 2004 19:31
Jaha, nu funderar jag på att köpa ett till, på 90 liter, kan jag ha paletter i det tillsammans med någon av de andra fiskarna som jag har nu?
#18 - 7 mars 2004 20:13
Jopp du kan ju alltid flytta över dom andra fiskarna om dina palett lägger rom och blir galna :)
#19 - 7 mars 2004 21:03
Om du vill ha en fredlig ciklid som leker lätt med dina andra fiskar så skulle du satsa på kakadu ciklider:)
#20 - 10 mars 2004 18:17
Patrik Tq: jag har kollat på ett bagagnat med allt till för 400:-
Hur låter det för ett beg. 90 liters akvarium?

cool: Dom kräver för mkt renlighet, vet inte hur jag sköter mig med det!
#21 - 10 mars 2004 18:40
Palletten är en trevlig fisk, visst jagar den när dom leker men jag är benägen att hålla med AZURi frågan om att döda i karet.

Ett tips är att syna fisken noga innan du köper den ( det gäller ju alltid men speciellt här ) då det finns mycket varierande kvalité på denna art, om det sen beror på avel eller inte kan man ju tvista om.

Men det är en bra nybörjarciklid som är kul att se på
#22 - 10 mars 2004 19:12
jaha, men jag tror inte att jag ska köpa paletter, då ungefär hälften säger att dom kommer döda mina fiskar.
våger inte riktigt riskera det.
jag startar nu en ny tråd om snäcklekare.
#23 - 10 mars 2004 19:29
Jag har ett sällskapsakvarium på 310 liter med 5 fjärilsciklider 3 kakaduaciklider och ett par palletter. Det fungerar bra har i övrigt några ancistrus, hoposternums, några platys och 50 neontetror. Fungerar hur fint som helst. Men som någon redan sagt placera alltid grottor på kortsidorna samt ha gärna tätt planterat i akvariumet så kommer du nog inte få problem. Hade tidigare ett par palletter i ett 100 liters. Det gick fint. Även haft ett par fjärilar i ett 60 liters, men då bör du ha kanske två-tre honor och en hane
#24 - 10 mars 2004 19:32
jaha, men i 100-liters, hade du då dom med fiskar som skulle kunna jämföras med mina?
Sen när du har dom i 360 liters så är det ganska klart att dom läter bli platy, efretsom det är så stort utrymme att gömma sig på.

Annons