Palett ciklider

#1 - 24 december 2004 22:42
Jag har två par palett ciklider i mitt 200liters kar med ett antal andra fiskar.. jag tror att det är svårt för båda paren att komma i lekstämning för dom bråkar ganska mycket och så. mitt akvarium har ett bra antal med grottor men jag ska nog fixa fler. jag vill veta om det är möjligt att ha två par lekande palett ciklider i ett kar på 200 liter. vill också har lite råd på olika slags grotter och gömställen. och hur man vet att dom är i lekstämning.
om jag får yngel vilket jag hoppas hur ska jag då sköta dom?
ska jag ge dom speciell mat?
ska jag försöka avlägsna så många andra fiskar som möjligt?
ska jag stänga av mina pumpar?(jag har två stycken lagom starka inerfilter i mitt kar)

Vore väldigt tacksam för svar
#2 - 25 december 2004 13:16
tja mina paletter lekte i mitt 200 liters.. ja hade bara ganska mycke grottor av sten o de lekte i uppånedvända krukor som ja hade gömt undan.. sen lät ja ynglena gå kvar i karet o dom flesta klara sig..
#3 - 25 december 2004 14:11
Mina palett blev galna så jag stoppade dom i ett 55l kar där dom nu är själva, dom leker då hur fint som helst och får vara ifred .
#4 - 29 december 2004 16:38
jag har byggt ett nytt 96 liters akvarium som jag tänkte odla palett cilkider i tror ni man ska ha dom ensamma eller ska dom ha några fiskar till? och om man har ont om växter vad finns det för lösning man kan göra då typ nån krukväxt eller något utomhus?
skulle gärna vilja att dom lekte.
ska jag ge yngelen nån speciell mat eller nått sånt?
och ska jag stänga av pumparna när jag har fått yngel?
#5 - 5 januari 2005 22:10
det är lätt att få ynglar

Palett ciklider är bra för att leka och ligga ägg.Jag fått ynglar i November 2004 och har de separat på en fiskskål och föräldrana lämnade jag tillbaka i de övriga fiskar i en 30 liters akvarium och nu håller de på att leka igen.Honan blir rödlilla när hon är redo att lägga ägg och kan jagga hanen hela tiden.Första kullen var mislyckad .Andra fiskar åt upp äggen trotts de aggressiv vaktade hela tiden.Det finns mat(flingor )till ynglar typ Novo baby i affären.

:p [:-38] [:-38] [:-38] [:-38]
#6 - 5 januari 2005 22:18
glömde en sak

Pumpar är livsfarlig när äggen kläcks.Jag provade att ha pumpar när de blev frisimmande och forlorat 3 stycken med en gång.De är bra att undvika pumpen men de svaga sugs in i filtret så ingen bra ide .Byt vatten regelbundet (varje dag).Maten gör att vattnet stinker.
:) :) [:-58] [:-58] [:-58] [:-58] [:-58] [:-54]

Annons