Palett+Ancistrus=Mygglarver?

#1 - 19 april 2004 15:47
Hej!
Jag har ett 96-Liters Med:
Ancistrus
Randig Otocinclus
Kuhlii-Ål
Platy
Guppy
Caridina Gracilirostris
Pelvicachromis pulcher (Palettciklid)

Paletterna ska ju ha frys/levandefoder, medans ancistrus mår dåligt av det. Hur ska jag göra?
Har svarta och röda mygglarver, frysta.

Har inga problem med att skaffa frysfoder, däremot t.ex. artemia(levandefoder) eftersom jag inte kan ngt om sånt.

Vad för 'köttmat' ska jag mata dem med??
#2 - 19 april 2004 16:04
Dina Paletter dör inte av annat foder än fryst och levande. Mina mår toppen. Dom får räkmix,mygglarver torrfoder m.m...

Släng ned en tesked med en bit squash på så är Ancistrusarna glada...

Mvh Ola
#3 - 19 april 2004 17:21
Jag matar ju alla mina malar med tabletter, jag matar mina yngel med flingfoder, sen ska jag även mata med squash och mygglarvar?
Jag hade hoppats på att kunna mata alla fiskar med max 3 olika foder, eftersom jag tror att det blir lite överbelastat i karet med så mkt mat varje dag.
#4 - 19 april 2004 19:15
Stoppa i flingfoder ena dagen, mygglarver nästa dag och någon grönsak en till ett par ggr i veckan. Du kan testa med frysta skalade gröna ärtor, squash, broccoli eller liknande.
Mina paletter käkar algtabletter och grönsaker med glädje.

Jag tror nog att du klarar dig med 3 sorters foder plus de saker du har i kylen/frysen. Algtabletter, flingfoder och frysfoder.
#5 - 20 april 2004 06:50
okej, tack.
#6 - 20 april 2004 06:52
varför skulle en ancistrus må dåligt av fryst foder?
#7 - 20 april 2004 06:53
jag har för mig att de mår dåligt av t.ex. röda mygglarver för att de har ett långt tarmsystem, och inte kan ta upp näringen eller något sånt.
#8 - 20 april 2004 06:56
finns bra mycket mer frysfoder en bara rödamygg =) . .dock så tror jag nog även rödamygg går bra efter som en ancistrus är all ätare och går mer och mer över till kött ju äldre dom blir. Så du kan nog med gott samvete stoppa ner fryst mat i det karet (dock behöver dom ju alltid lite grönfoder också i någon form)
#9 - 20 april 2004 07:00
gosatta, tack då, men vad för fryst skulle du rekomendera då?
jag har en affär i närheten som har väldigt mycket olika, så inga problem att få tag på.
#10 - 20 april 2004 07:03
mina ancistrusar älskar räkmix (när det lyckas komma ända ner till botten) Men en stor ancistrus jag hade förr han åt verkligen allt, räkmix, svartamygg, mysis, cyclops, räkor, vit fisk ja allt.

Annons