palett+ägg

#1 - 22 maj 2005 17:49
Efter att ha haft mina palettciklider i 5 dagar så har dom nu lekt. Honan och hanen vaktar tillsammans äggen som är på en sten i ett stenröse. Är det något speciellt jag ska tänka på med skötseln av akvariet för att det ska vara störst chans att det blir yngel? Hur lång tid tar det innan äggen kläcks?

:)
#2 - 22 maj 2005 18:01
Ynglen blir frisimmande efter ungefär en vecka.
Andra åtgärder beror till en del på vilka andra fiskar du har i burken och hur stor denna är.
Om paletterna behöver räddas eller kanske troligare om de andra fiskarna behöver räddas...
That is the question... ;)
#3 - 22 maj 2005 19:03
paletterna kan väl vara i riskzoonen antar jag.....har två guldsömmar i burken. men än så länge har dom respekt för paletterna, dom har ett bra ställe dom har lagt äggen på, dolt av växtsnår i ett stenrös, guldsömmarna kommer inte in där. Akvariet är 250 liter, men det är mycket gömställen i det.

Så det är först om en vecka som dom ska artemia?
#4 - 22 maj 2005 19:28
Oftast klarar sej ynglen ganska bra på att "beta" av det som finns på botten om de nu får chans till detta. Faktiskt så verkar de inte särskillt intresserad av artemia under den första veckan när jag försökte med detta för ett år sedan.
#5 - 24 maj 2005 19:58
Nu har det ju gått några dagar sedan dom la äggen. Vaktar fortfarande men dom borde väl ha kläckts nu? Jag har försökt kika in lite i deras bo men det är svårt att se, tror jag ser vita ägg där och om jag inte minns helt fel så är väl vita ägg obefruktade?
#6 - 24 maj 2005 20:09
Hej

Palettercikliders ägg är vitaktiga, så de är nog befruktade.

MVH Micke
#7 - 25 maj 2005 07:53
Jaha, är dom, men nu ser jag inte röken av äggen där nere i deras håla, men föräldrarna vaktar fortfarande, flyttar dom kanske på dom när dom har kläckts?
HazelCR
#8 - 25 maj 2005 09:00
Ynglen är mycket små och väl komuflerade. Har du en sand som är brunaktig och lite kornig, så kan det vara svårt att se dem. Tids nog så gör du det, iaf när de lämnar sanden. Föräldrarna vaktar nog så gott, men ynglen blir alltmer självständiga och simmar längre ifrån föräldrarna och då .........beror det på vilka andra hungriga fiskar du har i akvariet.
#9 - 25 maj 2005 11:36
[QUOTE=HazelCR] .........beror det på vilka andra hungriga fiskar du har i akvariet.[/QUOTE]

.........dom är hungriga.................. ;)

Annons