palcering av akvarie vid renovering

#1 - 18 mars 2006 17:45
Ska renovera rummet där akvariet står i det är ett 375 liters kar, Jag måste ta ur sanden för att kunna bära ut det. Undrar om fiskarna klarar sig ett par veckor utan grus och med halva vatten mängden ett par rötter o lite växter?
/bobbyfuller
#2 - 18 mars 2006 17:52
[quote=bobbyfuller]Ska renovera rummet där akvariet står i det är ett 375 liters kar, Jag måste ta ur sanden för att kunna bära ut det. Undrar om fiskarna klarar sig ett par veckor utan grus och med halva vatten mängden ett par rötter o lite växter?
/bobbyfuller[/quote]

När mitt kar sprack, så var mina fiskar och räkor bosatta i en plastbalja med en liten ljusramp i 9 dagar. Det enda som inte ville återhämta sig var cabomban, den bara ruttnda, så det ska nog gå. Men det här handlar nog om mer än 9 dagar, eller hur?
#3 - 18 mars 2006 19:48
Fler svar tack

de måste klara sig ett par veckor hoppas på fler svar
bobbyfuller
#4 - 18 mars 2006 19:56
Inte tror jag det är några problem, så länge de har ljus, syre och mat... men det beror ju också på vad det är för fisk och växter.
Grus i sig är ju inte en livsnödvändighet för alla fiskar. Kanske ett tunt lager grus annars?

Inga fiskar simmar ju direkt på höjden, så att de får mindre vatten tror jag inte heller har ngn betydelse... inte för en så pass kort tid som ett par veckor iaf.
#5 - 18 mars 2006 19:59
[quote=qenzo]Inte tror jag det är några problem, så länge de har ljus, syre och mat... men det beror ju också på vad det är för fisk och växter.
Grus i sig är ju inte en livsnödvändighet för alla fiskar. Kanske ett tunt lager grus annars?

Inga fiskar simmar ju direkt på höjden, så att de får mindre vatten tror jag inte heller har ngn betydelse... inte för en så pass kort tid som ett par veckor iaf.[/quote]

Tack för snabbt svar Qenzo
/bobbyfuller
#6 - 19 mars 2006 00:55
tänk på att inget grus ställer högre krav på den biologiska reningen.
#7 - 19 mars 2006 09:02
vissa akvariebutiker kör ju helt utan grus så det blir nog inga problem:)
#8 - 19 mars 2006 11:05
Vi har också flyttat vårt 375l p.g.a. renovering. Vi tömde akvariet på allt vatten och fiskar sedan gick det att flytta det. Fast vi flyttade det bara till nästa rum. Tugnt var det med det gick. Vi sparade så mycket vatten vi kunde och fyllde på med nytt sedan. Fiskarna släppte vi tillbaka sedan. Det fungerade bra. Lycka till.
#9 - 19 mars 2006 11:06
Det tråkiga är att vi måste göra om samma sak om ca 1 månad....
#10 - 19 mars 2006 15:07
solbacka, se det som träning ;) en del betalar ju för att lyfta "skrot"

en annan måste också flytta akvariet innan ja sätter igång med bänkbygge men är iofs bara ett 37 liters menmen

Annons