Paj Juwelbelysning, vad göra?

#1 - 12 september 2007 06:58
Jag köpte ett Juwel trigon 190 med multilux belysning för ca 1,5 år sen och nu är rampen stendöd. Har provat att byta båda rören utan framgång och det finns ingen glimtändare vad jag kan se. Finns det något annat man kan göra?

Är det rimligt att en ramp pajar efter så kort tid, eller är det bara juwel som har taskig kvalitet? Och är det i så fall någon poäng med att köpa reservdelar från Juwel istf att knåpa in en Arcadiabelysning?
#2 - 12 september 2007 07:13
Jag råkade ut för något liknande när jag köpte mitt Juwel Trigon 350. efter 1 år och 2 månader slocknade den ena rampen. Jag tog med mig rampen till akvarieaffären där jag köpt akvariet och de sa att det var ett fabrikationsfel och jag fick en ny ramp som fungerade utan anmärkning i sju år. Därefter vet jag inte. Jag sålde karet.
#3 - 12 september 2007 07:20
Det är som Annika säger, Juwel har haft problem med sina ramper och går du tillbaka med den till affären skulle jag inte bli så förvånad om de tar emot dem.
Kollar du på rampen så sitter det nog ett litet rött klistermärke på den, och då ska den tydligen skickas tillbaka till grossisten, men gör det inte det så är rampen från den första krångelgenerationen och då vill de inte ha tillbaka den.
Jag har fått skicka tillbaka alla mina tre ramper då de har pajat, men peppar, peppar nu har de funkat sedan dess.
#4 - 12 september 2007 07:20
Då försöker jag med det jag med.
#5 - 12 september 2007 13:25
Oj, så det har varit lite såna problem.. Sambon fick hem sitt juwel RIO 180 förra torsdagen och efter 4 dagar dog ena lysröret, han var orolig att det var rampen, men det var bara röret.. men hoppas vi slipper såna problem med rampen iaf :/
#6 - 12 september 2007 16:51
Ljusramperna i båda mina Juwel kar, Rio 300 resp. Rio 240, har fungerat felfritt nu i 3 resp. 4 år, så det är inte alla Juwel ramper det är problem med.
#7 - 12 september 2007 17:46
erland skrev:
Ljusramperna i båda mina Juwel kar, Rio 300 resp. Rio 240, har fungerat felfritt nu i 3 resp. 4 år, så det är inte alla Juwel ramper det är problem med.

Nej absolut inte, men det var tydligen en sändning som fallerade totalt, och jag hade nog oturen att karen blev köpta då. Men sedan de blev utbytta har det inte varit något som helst problem.
#8 - 12 september 2007 18:33
Aha, okej, ja, sambon sa nu sen också att hans kar är ju nyare också, dom gjordes väl om rätt nyligen överhuvudtaget, fick ett nytt sånt stag i mitten, som inte går att bryta loss, förut kunde man ta bort den grejen i mitten om man ville men det går inte numera..

Osv osv.. så ja, ramperna är väl också bättre nu än förut då antar jag :)
#9 - 13 september 2007 07:35
Jag vill minnas att folk haft strul med sina Juwel Lido ramper rätt nyligen, så helt eliminerade är nog inte problemen.
Givetvis är akvariekvittot det enda jag inte sparat från dom senaste fem åren :(
Får se om dom går med på att byta om jag visar Visa-utdraget, annars känns Arcadias inbyggnads-kit som en bättre/billigare lösning
#10 - 13 september 2007 16:09
Hmmm...
Jag skulle nog gissa på att reaktorn har lagt av.
Lägger den av dör båda lysrören utan att de eller glimmer tändaren är trasiga.
Misstänker att juwel och andra kända akvarie leverantörer/belysning kör med Helvar reaktorer.
http://www.vanpee.dk/html/helvar/rea_el_ean.pdf
#11 - 13 september 2007 16:59
Det är inga glimtändare i dessa ramper:).
#12 - 13 september 2007 17:07
Finns ju reaktorer utan glimtändare.
#13 - 14 september 2007 05:49
Jag snackade med JägerZoo i Nalmö där jag köpt rampen, och dom beställde hem ersättning direkt. Hatten av för JägerZoo. Dom har verkligen superbra service.
#14 - 2 oktober 2007 11:32
Vi har också problem

Vi köpte ett JUWEL Rio 180 med möbel och allt för nästan 2 veckor sedan.
Efter 5 dagar gick ett lysrör sönder... eller sönder, det glödde med ett svagt svagt lila sken.

Vi fick det utbytt mot ett annat iaf.
Det röret funkade på en gång när vi bytte... dagen efter däremot var det svart. Lät det gå medans jag drog på jobbet och när jag kom hem var båda tända.

Samma sak när jag slog på belysningen i morse, efter ca 1 timme slog röret igång. Vet inte om ngt är glappt, man kan ju inte sätta in lysröret på så många sätt eftersom man skruvar på de där "vattentätning" hylsorna.
Funderar på om det första röret inte heller var trasigt utan det är ngt med själva rampen.


Sedan har vi nog fått den gamla belysningen med T8 trots att det är nyköpt, fast det kanske spelar mindre roll.
#15 - 2 oktober 2007 12:43
Låter som ni skulle gå tillbaka med den rampen till affären när de har fått en ny. Lämna inte den gamla innan den nya kommit då det kan vara lång leveranstid på dessa. Har ni tur kanske det kommer T5 istället;).
#16 - 12 oktober 2007 09:18
När vi köpte vårt lilla (Lido?) Juwel tidigt i våras så hade vi ljusrampsproblem som visade sig vara något helt annat: Det var doppvärmaren som inte var 100% vattentät... så när den slog igång så gick ljusrampen. Efter att ha bytt (på garantin) ljusramp 2ggr så fick vi låna en ny doppvärmare från affären och då gick allt som det skulle... Så vi fick en ny doppvärmare och en tredje ljusramp på garantin. Inga problem sedan dess...
#17 - 20 november 2007 07:04
peter_m_jonsson skrev:
Jag snackade med JägerZoo i Nalmö där jag köpt rampen, och dom beställde hem ersättning direkt. Hatten av för JägerZoo. Dom har verkligen superbra service.


Har haft precis samma problem med min ramp, efter 1 år och 3 månader har den nu slocknat. Ska få en ny imorgon (även jag i ovannämnda butik). Inte heller här något krångel utan de var väldigt tillmötesgående! :)
#18 - 22 november 2007 12:14
Typiskt..

Min ramp pajade med. Den höll i 7 månader sen la den bara av. Ett Juwelkar har jag med.
Dom har nån slags elektronisk tändning sa dom på hercules zoo och det är inbyggt. Går inte laga. Tur man hade garanti för dt jag bytte till pajade det med.
Efter 2 veckor. Så det var bara att byta igen....
Nu har det funkat i 3 månader.
Garantin går ut om en månad så man hoppas verkligen att det håller den här gången...
#19 - 1 december 2007 06:53
Hej alla oroliga, Det sitter ett HF-don i juwels armaturer detta är bra då det är energi snålare, tänder röret snabbare och ser till att det lyser med bästa effekt samt att det tänder aldrig ett dåligt lysrör så det kommer aldrig stå att blinka för det är dåligt.Sen har dom ju nu kommit med T5-belysningen så då är det ju ännu mer energi snålt och ger mer ljus. Sen det här med armaturerna, jag har ju haft samma problem som ni andra, dock så har jag blivit nekad byte i affär någon gång när det har strulat med rampen, jag har då tagit kontakt med juwel via mail och då fått löst problemet direkt med juwel. Jag har te.x varit med om att lysrören har gått sönder efter bara några dagar, detta vill inte affären byta då lysrör inte ingår i juwels garanti. Då skickade jag som vanligt mail direkt till juwel som jag brukar om något är fel eller krånglar och fick snabbt svar att dom skulle fixa detta, 2dagar senare så har jag fått ett paket från tyskland innehållande en hel uppsättning med lysrör till mitt trigon 350L.Så jag är riktigt nöjd med Juwel, dom är riktigt rädda om sina kunder och hjälper gärna till och även snabbt.
#20 - 1 december 2007 18:12
ansjo skrev:
Det är som Annika säger, Juwel har haft problem med sina ramper och går du tillbaka med den till affären skulle jag inte bli så förvånad om de tar emot dem.
Kollar du på rampen så sitter det nog ett litet rött klistermärke på den, och då ska den tydligen skickas tillbaka till grossisten, men gör det inte det så är rampen från den första krångelgenerationen och då vill de inte ha tillbaka den.
Jag har fått skicka tillbaka alla mina tre ramper då de har pajat, men peppar, peppar nu har de funkat sedan dess.



Det där lilla röda klistermärket, är det möjligtvis cirkelformat och det står CN på det? :confused:
#21 - 1 december 2007 18:20
Ratz skrev:
Det där lilla röda klistermärket, är det möjligtvis cirkelformat och det står CN på det? :confused:

Yes!
#22 - 1 december 2007 18:24
ansjo skrev:
Yes!


Då får jag väl åka till affären där jag köpte det nån gång snart då... Hoppas att de går med på att byta rampen...
#23 - 1 december 2007 18:27
Gör inte affären det kan du ta kontakt med grossisten direkt som är Gibbon: http://www.gibbon.se/











Annons