påfåglar

#1 - 31 mars 2014 13:02
jag har blivit kär i påfågelciklider men ni som har dom eller haft... har ni ångrat er? skulle ni valt någon annan ciklid? är det kanske roligare med typ Malawi eller liknande? :)
#2 - 31 mars 2014 13:08
Det ät bara du som kan avgöra om de är roliga för dig eller inte... alla har vi olika smak och tycker olika saker är roliga, det som är roligt kan gå i perioder också....:D
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 31 mars 2014 13:15
Håller helt med henrikl för vi har ju alla olika smak (som tur är - för det vore ju tråkigt om alla hade samma fiskar).

Själv hade jag dock valt malawi eftersom påfåglar är stora och tuffa och gärna inreder hela akvariet själv och då blir valmöjligeherna små.
Men många är "frälsta" över påfåglarna för att de tycker att de är väldigt personliga
#4 - 31 mars 2014 13:22
Det beror ju också på hur stort karet är. Hade jag ett kar på 1000 liter eller mer hade nog påfåglar legat högt på listan över möjliga invånare. I mindre kar blir det kanske mindre trångt och stökigt med nå't annat, mindre storväxt och bökigt, som t.ex alla de små och mellanstora sydamerikanska ciklider som finns att tillgå, och som inte äter som hästar, eller bökar som grisar, som påfåglar tenderar att göra.
#5 - 31 mars 2014 13:33
Animaniac skrev:
Det beror ju också på hur stort karet är. Hade jag ett kar på 1000 liter eller mer hade nog påfåglar legat högt på listan över möjliga invånare. I mindre kar blir det kanske mindre trångt och stökigt med nå't annat, mindre storväxt och bökigt, som t.ex alla de små och mellanstora sydamerikanska ciklider som finns att tillgå, och som inte äter som hästar, eller bökar som grisar, som påfåglar tenderar att göra.

1000 liter eller mer???
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 31 mars 2014 13:45
1000 liter eller mer???

Ja det vore väl det bästa men det är inte absolut nödvändigt.

Se Zoopets artbeskrivning http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=171&SOK=1
#7 - 31 mars 2014 13:45
1000 liter eller mer???

Tja, de funkar väl i mindre kar också, men för att de ska komma riktigt till sin rätt, och inte vända upp och ner på karet så gör det väl inget med 1000 liter. Har själv haft påfåglar i mindre kar (bl.a två honor som betedde sig som ett par, och la ägg), men så såg halva bottenytan ut som en månkrater också.

Men det är väl lite upp till en själv. Påfåglarna vantrivdes säkert inte, men det är ju lite tråkigt att halva akvariet ser ut som ett grustag, och att man inte kan inreda som man vill.
#8 - 31 mars 2014 14:40
Har också haft påfåglar och mer harmlösa och trevligare fiskar än de jag hade har jag inte sett! Möblerade inte om någonting och grävde inget nämnvärt heller... Kan som sagt skilja sig ganska mycket vad gäller dessa fiskar.
Och jaaa.... Kanske inte är så dumt med 13 kubik till ett par scalarer heller?
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 31 mars 2014 14:58
Har också haft påfåglar och mer harmlösa och trevligare fiskar än de jag hade har jag inte sett! Möblerade inte om någonting och grävde inget nämnvärt heller... Kan som sagt skilja sig ganska mycket vad gäller dessa fiskar.

Lekte dom? Innan de börjar leka så tycker jag annars att din beskrivning stämmer rätt bra
#10 - 31 mars 2014 15:09
Ja, som sagt, mina två honor "lekte" och det var väl anledningen till att de lekte arkeologer. Annars är de väl rätt fredliga och städade ciklider. Men lekbeteende och parbildning är väl nå't som förr eller senare inträffar.
#11 - 31 mars 2014 15:43
Skulle också säga en tusing eller nåt på påffar för att de ska komma till sin rätt.. Iaf 700ish i stil med 150x70x70.. De blir större än man tror och med tanke på hur mycket massa de lägger på sig per cm är de inte bara 40cm utan också 20 höga och 8 breda..
#12 - 31 mars 2014 15:54
Lekte dom? Innan de börjar leka så tycker jag annars att din beskrivning stämmer rätt bra

Yes dom lekte allt!
#13 - 31 mars 2014 16:00
Skulle också säga en tusing eller nåt på påffar för att de ska komma till sin rätt.. Iaf 700ish i stil med 150x70x70.. De blir större än man tror och med tanke på hur mycket massa de lägger på sig per cm är de inte bara 40cm utan också 20 höga och 8 breda..

700 ja! Inte så mycket mindre än så. Men trots allt så är det ju 300 mindre än 1000.
Skämt o sido... Påfågeln blir ju ganska stor och som ni alla säger så är det ju så att till dessa kan man ha hur stor burk som helst utan att den blir för stor. Men... Man kan allt ha ett vuxet par i typ ett standard 720.
#14 - 1 april 2014 12:04
Så om jag har ett 720l så är det alltså 1 par av påfågel som gäller? vad mer kan man ha i då? "städfiskar" osv? mvh
#15 - 6 april 2014 19:22
Skulle man kunna ha 2 Oscar + 2 JD å några eldbuk i ett 720l?
#16 - 18 april 2014 12:01
ojsan hoppsan...en av våra påfåglar (oscar) har fått en ny flickvän . Är detta verkligen möjligt. Hon är ju en papegoja (Cichlasoma sp. 'hybrid') men hon har bestämt sig att denna kille ska hon ha. de andra oscar (5 st) får inte komma i närheten. kan det bli avkomma efter dessa två???
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 18 april 2014 12:23
Det kan det bli - men hur stor chansen är det vet jag inte
#18 - 18 april 2014 13:40
Det verkar som om "papegojor" ofta är sterila. Min teori är att de korsar in andra, naturliga arter för att det ska bli livsduglig avkomma. Har faktiskt för mig att jag har sett en påfågel med samma missbildning som "papegojan", om den bara hade råkat få den missbildningen, eller hade "papegoja" i generna vet jag inte.

Annons