Påfågelsgobyna har börjat leka

#1 - 11 augusti 2004 23:20
Nu har mina påfågelsgobyn börjat leka!
Den maffigaste hanen har invaderat en elrörsstump till lekgrotta. För c:a 10 dagar sedan hade de en liten "provkull" med c:a 10 ägg. Alla kläcktes, men ynglen blev godis åt de vuxna fiskarna eftersom jag inte skiljde dem från föräldrarna. Nu har de lekt "på riktigt" honan har varit inne i lekgrottan hela gårdagen, hanen har varit inne ock puttat runt henne mellan varven, men det blev ingen lek igår. I morse när jag tittade till de små turturduvorna så var honan utkörs och elröret är full med rom. Knappt så hanen får plats att vakta och fläkta rommen. Det blev minst 70-80 romkorn, kan vara uppåt ett hundratal med. Lade upp ett par bilder på firrarna på min Zoon.

http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=46637&gid=214146

Imorgon kväll ska jag flytta över hanen och rommen till ett 17-liters kar som jag startat upp till barnkammare. Sen flyttar jag tillbaka pappan till de andra gobyna när ynglen börjar kläckas.
Nykläckt artemia och micromask ska ynglen matas upp med, har fixat hem båda sorterna.
Det var kul det här!

Någon som haft påfågelgoby-yngel? Några bra tips? Den första kullen började kläckas efter 2-3 dagar, har läst att det kan ta uppåt en vecka, kan det verkligen stämma? Börjar ynglen äta direkt, eller lever de på gulesäcken ett tag, hur länge i så fall? De ska tydligen kunna äta nykläckt artemia som första mat, vad kan man annars mata dem med utom micromask?
#2 - 11 augusti 2004 23:58
man får gratulera...
#3 - 12 augusti 2004 00:53
mina påfågelgobys har också börjat leka i dag (onsdag)!
tänkte starta en tråd men jag lånar den här eftersom jag har samma frågor.
plus några till, kan man ha mer en bara en hona och en hane i samma kar? för två av dom bråkar jätte mycket nämligen.

behöver dom ett helt eget kar eller kan dom gå ihop med några andra invånare? (antar att svaret är nej på den frågan men har ni dom helt själva eller?)

nykläkt artemia och micromask finns det som frys foder?

sedan så köpte jag dom inte med avsikt att odla utan bara för att dom va fina, men nu när dom änndå leker så kan jag inte låta bli att försöka.
har aldrig odlat någon fisk innan därför kan jag inget om det här, så snälla ta mig inte för en idiot. :)
#4 - 12 augusti 2004 09:10
Hej på er!
Vad roligt att ni odlar påfågelgoby! Det är en vacker och intressant fisk som verkligen förtjänar större spridning i akvariehobbyn. Den är inte så svår att odla och föda upp heller. Vill man att ynglen ska klara sig bör de få leka i ett eget akvarium utan andra fiskar. Det är riktigt att äggen kläcks efter 2-3 dagar, och efter en dryg vecka simmar ynglen fritt. Då är det dags att ta bort hanen, som sköter ynglen väl så länge de är fastsittande. Att påfågelgoby skulle bråka var något nytt, mina har alltid varit mycket fredliga både mot varandra och andra fiskar. Men det kanske är olika med olika individer. Micromask och artemia är utmärkt foder till de frisimmande ynglen. Jag har aldrig sett detta fryst, men hur som helst är det levande bäst. Lycka till med era odlingar!

http://www.akvariet.tripnet.se/tidskriften/nya.htm (längst ner [:)])

Olle
#5 - 13 augusti 2004 00:51
tack för svaren lars-olof! å länken va jätte bra, men undrar om färgerna stämmer med mina (ska ta och kolla det nogranare).

finns det inget annat frys foder som ynglen kan äta? jag orkar inte hålla på och odla någon mat nämligen

jag har faktiskt lärt mina vuxna påfågelgobys att äta fling foder. :)
#6 - 13 augusti 2004 01:22
Ursprungligen skickat av THE_DUDE
finns det inget annat frys foder som ynglen kan äta? jag orkar inte hålla på och odla någon mat nämligen

jag har faktiskt lärt mina vuxna påfågelgobys att äta fling foder. :)

Mina äter också flingor. De 2 första gobyn jag fick var inkörda på fryst och levande foder, men jag hade dem i samma kar som Boraras orupthalmoides (blev det rättstavat?) och orupparna "lärde" gobyna att ta flingor. Läste att man kunde göra så på någon kanadensisk sida på nätet och det fungerade bra.
De nästa gobyn jag köpte var vana vid flingor från start.

Frysta cyklops och bosmider gillar mina vuxna goby. Även frysta röda mygglarver, men dem brukar jag skrapa i mindre bitar med en kniv. Röda plankton tar de också.
Har för mig att jag sett fryst artemia i någon affär. Funderar faktiskt på att kläcka några större satser artemia och frysa in dem som "nödfoder" om man inte skulle hinna sköta mat-odlingen eller har fiskvakt någon gång.
#7 - 13 augusti 2004 07:22
The Dude, har du försökt odla micromask eller artemia någon gång? Det är inte alls så jobbigt som man skulle kunna tro. En microkultur kan du ha stående i flera veckor innan du behöver sätta om den. Fryst artemia finns, men det är vuxen artemia för vuxna fiskar. Det minsta frysfodret jag känner till är cyclops och bosmider, som lämpar sig för yngel från någon dryg cm men är för stora för nykläckta påfågelgoby. Möjligen skulle du kunna ge dem något infusoriepreparat (t ex liquifry) tills de kan ta smått frysfoder. Men nykläckt levande artemia är det bästa de kan få!

Olle
#8 - 13 augusti 2004 14:30
Nu har goby-hannen (eller någon av de andra gobyna) mumsat i sig all rom. Nästa gång ska jag ta och flytta på rommen direkt efter leken. Man lär sig så länge man lever. Första gången lät de ju bli rommen men åt upp ynglen efter någon dag.

Han håller förresten redan på och lockar in brudar i elröret, det kanske är själva leken som han gillar ;0) Jag har ju 3 tjocka honor i samma kar, så det kan ha varit olika honor vid de 2 första försöken, eller?

Om jag lägger en syresten alldeles i närheten av elröret med rommen, räcker då cirkulationen för att rommen inte ska mögla eller ska jag ha i methylenblått eller Myxazin i vattnet? Har för mig att man ska försöka få bort methylenblått innan rommen kläcks, ynglen tål inte det. Det gällde IOFS pansarmalar och deras rom tar väl mer än 2-3 dagar att kläcka.
#9 - 13 augusti 2004 20:36
tack för tippsen! men nu är det försent :( honorna är smala och hanen vaktar ingen rom. han ville väl inte bli farsa. fast dom leker nog igen snart. å då vet ja hur jag ska göra. :)

Annons