Nu har mina påfågelsgobyn börjat leka!
Den maffigaste hanen har invaderat en elrörsstump till lekgrotta. För c:a 10 dagar sedan hade de en liten "provkull" med c:a 10 ägg. Alla kläcktes, men ynglen blev godis åt de vuxna fiskarna eftersom jag inte skiljde dem från föräldrarna. Nu har de lekt "på riktigt" honan har varit inne i lekgrottan hela gårdagen, hanen har varit inne ock puttat runt henne mellan varven, men det blev ingen lek igår. I morse när jag tittade till de små turturduvorna så var honan utkörs och elröret är full med rom. Knappt så hanen får plats att vakta och fläkta rommen. Det blev minst 70-80 romkorn, kan vara uppåt ett hundratal med. Lade upp ett par bilder på firrarna på min Zoon.
http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=46637&gid=214146
Imorgon kväll ska jag flytta över hanen och rommen till ett 17-liters kar som jag startat upp till barnkammare. Sen flyttar jag tillbaka pappan till de andra gobyna när ynglen börjar kläckas.
Nykläckt artemia och micromask ska ynglen matas upp med, har fixat hem båda sorterna.
Det var kul det här!
Någon som haft påfågelgoby-yngel? Några bra tips? Den första kullen började kläckas efter 2-3 dagar, har läst att det kan ta uppåt en vecka, kan det verkligen stämma? Börjar ynglen äta direkt, eller lever de på gulesäcken ett tag, hur länge i så fall? De ska tydligen kunna äta nykläckt artemia som första mat, vad kan man annars mata dem med utom micromask?