Påfågelsciklider

#1 - 27 september 2009 18:30
Har ett akvarium på ca 400 liter. Har två Påfågelsciklider (cirka 15 cm) och en Gibbiceps och nu är min fråga: Kan jag ha några fler fiskar och i såfall vad kan ni rekomendera? Eller ska jag nöja mig med mina Påfåglar?

Tacksam för svar :)
#2 - 28 september 2009 16:06
Det går nog bra med ett par hantelciklider i samma storlek. Tänk på att storlek är ganska relevant när man hanskas med påfåglar.

Har själv 4 st i ett 540 L, har andra fiskar i men inga som tar upp deras "simyta" så dem störs inte av de andra.

Vet inte vad du har för pump, men om du ska öka fiskantalet hade nog helst behövt ligga över det dubbla karets liter i timmen. Alltså +800L/T. Det bajas och skitas ner och det blir inte bättre eftersom dem växer till 30-40 cm lätt. Själv har jag en pump på 2000L/T.

Någon tigerfisk, googla Datnoides. Väldigt snygg och trevlig fisk.

Har märkt att mina funkar bra med likasinnade, lugna stora firrar. Silver dollar hade jag ett ta men dem stressade upp påfåglarna. Åt dessutom upp alla växter.
Kolla på zoopets artbeskrivning och sätt in rätt storlek alltså +30cm.
#3 - 2 oktober 2009 00:29
Jag har en Oscar i ett 375L med en JD, tre pakistanbotior, en pleco och två nyligen isatta silverhajar. Min påfågelciklid är fortfarande ganska liten så det var lite lättare för mig att välja kamrater än vad det blir för dig.

Det du behöver tänka på är att köpa fisk som är stor nog att inte ses som käk. Jag kan rekommendera Silverhaj men också någon större regnbågsfisk (min favorit är boesemani). Botior är bra eftersom de städar väldigt bra. De följer gärna efter cikliderna och äter de partiklar som lämnar gälarna.

Som sagt, ser till att de är stora nog bara. Är de snabba fiskar (som både silverhajen och regnbågsfiskarna är) så är ju inte det ett minus.

Sen håller jag med om att du bör vara noga med filtreringen. Jag ligger på 1800L per timme men kommer nog öka detta i och med att min påfågel växer. 4 X storleken har jag hört ska vara en bra tumregel (beror naturligtvis på vattenbyten och antal fiskar också).

EGENTLIGEN så bör du nog nöja dig med de fiskar du har dock. 400L ligger på gränsen att vara för litet för ett par påfåglar när de är fullvuxna, vilket dina inte är än iofs. Men du kanske byter upp dig när de vuxit till 30-40 cm eller tar bort lite fisk om du nu köper fler. Det finns alltid lösningar. ;)

Annons