Påfågelsciklid som spottar

#1 - 10 december 2004 16:53
Hej

Jag har två påfågelsciklider. Nu har jag upptäckt att den ena tar pellets i munnen, tuggar sönder dem, och spottar ut dem igen, eller åtminsone bitar av dem. Och när den har gjort det tar den en ny i munnen och gör likadant, så den kan ju inte tycka så illa om dem? Nå´n som vet vad det kan vara för fel? Att de lätt blir kräsna vet jag, men då skulle den väl inte ta fler i munnen?

MVH Micke
#2 - 10 december 2004 16:59
Den kanske hoppas att nästa pellet smakar bättre.
Det låter som den har blivit kräsen.
Variera maten...
Eller låt den svälta någon vecka så smakar det nog bättre...
#3 - 10 december 2004 17:06
Det gör mina med. Men först efter dom fått endel mat. Fortsätter man mata dom ändå samlar dom upp maten i munnen, som efter ett tag börjar spruta ut genom gälarna. riktiga grisar är dom men ändå mycket charmiga.. [:-142]
#4 - 10 december 2004 17:30
Prova med räkor(skalade) det brukar dom gilla.
#5 - 10 december 2004 17:41
Hej

Patrick: Ja, jag testade med det igår, den spottade ut dem också. Jag hade 6 stycken innan, och höll inte så stor koll på vem som åt vad. Men nu har jag bara två, och den ena äter pelletsen, och har gjort det se´n den var liten. Den andra köpte jag för ca en månad se´n, och de är ungefär 15 cm.

Deon: Min gör det med en gång. Tror den äter mygglarver dock, men det går åt så mycket mygglarver för att mätta en så´n gris. Får kolla om de går samma väg som pelletsena, det vill säga ut genom gälarna eller munnen.

Några bilder på dem:
http://www.zoonen.com/perzoonen/visabild.asp?oid=317673#
http://www.zoonen.com/perzoonen/visabild.asp?oid=315348#
http://www.zoonen.com/perzoonen/visabild.asp?oid=315351#

Det är den bortesta på översta bilden, och den som är på den tredje bilden.

MVH Micke
#6 - 10 december 2004 17:54
Ja, syndaren ser ju lite mager ut, så det kan ju vara något värre än kräsenhet...
#7 - 10 december 2004 18:07
Hej

Den är lite mindre och smalare än den andra, men den är köpt i ungefär den storlek den är nu, och har kanske inte hunnit äta upp sig. Den är förmodligen inte exakt lika gammal som den andra, då den är köpt i en annan affär, så det är nog därför den är mindre. Jag tror det är en hane, och den kraftigare en hona. Den som spottar simmade runt häromdagen och spände ut gälmembranen för den andra, som på den ena bilden, och de simmar hela tiden tillsammans.

MVH Micke
#8 - 10 december 2004 18:17
Det var länge sedan jag hade Oscars - men min "gut feeling" är att den största honan inte fegar utan tar för sej.
Den största hanen borde nog också ta för sej av vad som erbjuds...
#9 - 10 december 2004 18:52
Hej

Jag har bara två påfåglar, och de har fått det rejält mycket lugnare se´n jag sålde nicaraguenseparet. Får se om den börjar äta snart, hoppas det. Tror som sagt den tar mygglarver, men inte säker.

MVH Micke
#10 - 11 december 2004 02:35
Svält dom en vecka om dom inte vill äta som dom ska, inte lönt mata med mygglarver..... :P

//marcus
#11 - 11 december 2004 17:35
Hej

Idag verkade den äta. Igår tog den en pellets, tuggade, och spottade ut den, men idag slängde den sig över pelletsen, och proppade munnen full. Såg den simma runt med dem en bit in i munnen, och har inte sett några tecken på att den har spottat ut dem.

MVH Micke
#12 - 15 december 2004 18:30
Om du inte har provat med räkmix så gör de , dom brukar bli som tokiga övert men som sagt det grisar ner nått fruktansvärt de gör iallafall mina påfåglar fast jag har förstås inte haft problem att dom inte äter ordentligt

lycka till med problemet för de är ju en trevlig fisk

Annons