Påfågelciklider tillsammans med andra?

#1 - 1 april 2012 07:23
Hej, jag har 2 påfågelciklider i ett 450 l kar. Det finns 3 pansarmalar, en fengädda och en regnbågshaj.
Vad finns det mer jag kan ha i???
Det ser ju lite tomt ut just nu.
#2 - 1 april 2012 14:31
Andra stora och robusta ciklider ska väll gå bra. Hur mycket plats alla behöver vet jag inte eftersom jag aldrig haft liknande fiskar själv.
Men några förslag skulle kanske kunna vara

Jack dempsey
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=221

Guldsöm
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=170
#3 - 1 april 2012 18:03
Ja, som sagt, andra robusta ciklider, dock inga för aggressiva.

Se´n får du nog vara beredd på att pansarmalarna och regnbågshajen kan bli mat :p Påfåglar är inte särskilt aggressiva, men de är glupska, och får en fisk plats i munnen på en påfågel, så riskerar den att hamna där förr eller senare.
#4 - 1 april 2012 18:10
450 liter låter lite för litet för både Guldsöm, Påfåglar och jack dempsey. Påfågelcikliderna ska ha 550 liter, Jack Dempseyn ska ha 600 liter och Guldsömmen ska visserligen bara ha 375 liter, men jag skulle rekomendera större (500 liter minst). Både Guldsöm och Jack Dempsey kan bli väldigt aggressiva och revirhävdande. Jag har både Guldsöm och Påfågelciklider, och jag har haft Jack Dempsey.
#5 - 1 april 2012 19:54
haha.. fan vad specifikt.. 550L.. fan också.. har bara 540..

nej, skämt åsido.. jag tycker 550 är alldeles för lite för en påffe.. de blir råstora plus att de dessutom äter som grisar och är allmänt bökiga.. finns många fiskar som blir större än påffen som skulle gå bättre i ett 540..

antar att det är en senegalus du har? isf lär även den slinka ner i påffarna när de är klara med pansarmalarna och regnbågshajen.. dessutom kräver en välmatad påffe redig filtrering.. påffar kommer alltid ligga på min "för mycket besvär för vad man får-lista" just av dessa anledningar..
#6 - 1 april 2012 19:58
haha.. fan vad specifikt.. 550L.. fan också.. har bara 540..

nej, skämt åsido.. jag tycker 550 är alldeles för lite för en påffe.. de blir råstora plus att de dessutom äter som grisar och är allmänt bökiga.. finns många fiskar som blir större än påffen som skulle gå bättre i ett 540..

antar att det är en senegalus du har? isf lär även den slinka ner i påffarna när de är klara med pansarmalarna och regnbågshajen.. dessutom kräver en välmatad påffe redig filtrering.. påffar kommer alltid ligga på min "för mycket besvär för vad man får-lista" just av dessa anledningar..

Och jag älskar påffarna ;) Visst är de bökiga, och ena riktiga grisar. Men det funkar med bra filtrering, men jag skulle inte ha ens 1 Påffe i ett akvarium på under 500 liter. Jag har 3 vuxna, men då har jag 720 liter vatten också, och en filtrering som tar 1600 liter i timmen :p
#7 - 1 april 2012 20:04
haha, jo.. men med tanke på vad jag har i min(a) burkar säger det en del när inte jag pallar..

men smaken är som baken och allt man kan göra är att önska dem ett större kar i framtiden..

1600.. hmm.. lägg till en 0a på det så har du mina 700L.. ;) haha, nejdå.. allt handlar ju om vad man behöver..
#8 - 1 april 2012 20:07
Jag tänkte nästan att du hade mer filtrering i dina kar, men då har du lite mer krävande firrar....för inte att säga större också har jag för mig ;) nej, så länge filtreringen fungerar i mina kar, så får den gå. Men behövs det så ökar jag på :)
#9 - 2 april 2012 02:06
Jag har haft påfåglar I många omgångar i mitt liv även i mindre akvarier än 450 liter.
Min erfarenhet säger att inredning osv kan vara viktigare än storleken på akvariet många gånger.
Sedan tycker jag att detta är en typisk art-solitär fisk. Varför inte skaffa några fler Påfåglar och ta bort de andra fiskarna? Visst klara JD en batalj med påfåglar men de har helt andra krav på vatten både vad det gäller temperatur och pH hårdhet osv. Visst ”klarar” de båda arterna att leva i samma typ av vatten men idealt är det inte!

Annons