Påfågelciklider ?

#1 - 27 november 2006 19:10
nån som vet var/om man kan få tag på påfåglar som ser ut så här i närheten av göteborg-trollhättan-uddevalla ?

http://www.oscarfish.com/gallery/alb...icture-005.jpg

//jonatan
#2 - 27 november 2006 22:31
Japp, skulle vilja påstå att den är väldigt lik de "super röd" jag köpte på Trop :)
#3 - 27 november 2006 22:35
joda skrev:
nån som vet var/om man kan få tag på påfåglar som ser ut så här i närheten av göteborg-trollhättan-uddevalla ?

http://www.oscarfish.com/gallery/alb...icture-005.jpg

//jonatan

En albino på bilden du länkar.
Ring din lokala akvariehandlare så kan han ta hem, kostar inte extra.

//Peter
#4 - 27 november 2006 22:42
Japp, men inte en helalbino väl, den har väl för mycket rött för det? Är det inte en, som det kallas på "ormspråk", amelanistisk, det vill säga, den saknar svart pigment, men har rött?
#5 - 28 november 2006 05:30
tjena...

jo det kan man kalla amelanistisk... avsaknaden från svart pigment... ren albino hade inte haft något oranget alls... jag TROR att dom hade helalbino på hornbach när vi var där i fredags...

japp, det är nått åt det hållet jag vill ha... inte HELT vit utan stark färgat med orange oxå...fast LITE mera vitt...som den jag skickade med länken till...

tyvärr får jag nog vänta med mera "fiskköp" till efter jul verkar det som...:(

//jonatan
#6 - 28 november 2006 13:39
Han har helalbino på Trop också, tror jag.
#7 - 28 november 2006 15:39
du får slänga upp en bild på den/dom här om du köper nån idag då...;)

//jonatan
#8 - 28 november 2006 17:51
Bytte in mina bråkiga A. metae, och guldsömmarna. Tänkte först bara sälja mina metae, eftersom de var tuffast, och jag misstänkte att det var de som stressat ihjäl den ena påfågeln, men när jag fångat upp metae, så började guldsömmarna också hugga efter påfåglarna. Super röd är en ganska dyr och ovanlig variant, så skulle vara tråkigt om de andra också strök med. Faktum är att alla super röd var sålda när jag var där idag, och han hade ändå ett rejält gäng för några veckor se´n, så jag skaffade en vanlig albino istället för den superröda som dog. Så nu är påfåglarna de enda cikliderna i akvariet.

Apropå helalbino, så verkar de vara mer vita när de är små, men kan få en del orange när de växer till sig, som en vanlig tiger ungefär.

Såg att han hade fått in röd ciklid på Trop, du var väl intresserad av så´na? Och faktiskt hade han fått in två påfåglar som liknar den på din länk, vita, med en del rött, men de var vuxna.

Jag är hos mamma och pappa nu, men glömde såklart kameran :rolleyes:
#9 - 28 november 2006 20:53
hmm... man tycker ju att påfåglarna borde vara såpass tuffa så dom klarar av guldsömmarna...[B)] men men... allt är inte alltid som man tror...:)

jo det är kanske så att dom ändrar teckningen lite när dom växer... därför kan det ju bli lite svårt att hitta nån som är precis som man önskar...om man nu inte köper vuxna förstås...

hade gärna åkt till trop och "bara tittat" men tjejen litar nog inte på mig i det här fallet...:D

har inte mammsen eller pappsen nån kamera då ? eller nån granne eller vad som helst...hehe

//jonatan
#10 - 13 december 2006 07:22
funkar det att ha siamesiska algätare ihop med påfåglar ? någon som har det ?

//jonatan
#11 - 13 december 2006 07:48
Påfåglar är enligt min erfarenehet ingen figther, utom möjligtvis vid matning. Då ska dom bara vara först till maten. Påfåglar är ingen match mot tuffare fiskar som Guldsömmar & dyl. Siamesiska algätare är det bara att prova att ha. I värsta fall så blir dom uppätna.
#12 - 23 december 2006 10:02
Hej joda:Djag bor i utby om du vet var de ligger.Stavre xoo i trollhättan har påfågel fiskar
#13 - 23 december 2006 10:44
tjena...

japp, jag har varit på stavre och såg att dom hade påfåglar men inga albino + att dom kostade mer än dubbelt så mycket där jämfört med t.ex nol ciklid

men det blir inga albino här nu ändå... jag har tagit mitt förnuft till fånga och det räcker nog med ett par med tanke på att dom blir så stora... nu är våra ganska små här (ca 12cm) men så småningom måste vi skaffa ett MYCKET större akvarium till dom och vi vill ha nått annat än påfåglar i det så då räcker det nog med ett par...
men visst VILL jag ha ett par av varje färg...:p

//jonatan
#14 - 23 december 2006 13:03
jag har ett 220l tror du man skulle kunna ha dom i de en stund vad kostade dom på stavre?
#15 - 23 december 2006 13:20
jag har oxå ett 220 l just nu till dom och det funkar nog tills dom är ca 20cm...

dom kostar 150:-/st på stavre...

//jonatan
#16 - 23 december 2006 14:37
Okej biligt:D men nu e de så att jag har platys och guppys:)funkar nog inte så bra:(
#17 - 23 december 2006 14:41
men tror du att man skulle kunna ha dom tsm med praktbotier och silverhajar?
#18 - 23 december 2006 14:42
Det lär inte att gå nu om du ha platy och guppy,jag hade 2 påfågelsciklider sen hade jag köpt en kampfisk hona som var ca 5cm lång och den blev fiskmat så fort den kom ner i karet!
#19 - 23 december 2006 14:43
okej men jag kanske kan ge bort dom till min granne:D men praktbotier å silverhajar måste ju lätt komma undan?
#20 - 23 december 2006 14:45
Det beror hur stora silver hajjarna är och prakt botierna är :(
Eller så kan du ju ta ditt 920 liters kar och ha många påfågels ciklider i hade nog jag gjort
#21 - 23 december 2006 14:46
Men en påfågel är vell inte så snabb?
#22 - 23 december 2006 14:49
Den simmar inte så jätte snabbt men det räcker nog för att käka upp andra fiskar :(
#23 - 23 december 2006 14:54
Okej:/då får jag nog lugna ner mej med de inköpet men jag gillar dom tömmer vell hela karet ngn gång så ska jag enbart ha 2 stycken påfåglar.
#24 - 23 december 2006 14:58
Vadför har du inte ditt 920liters kar då?I det kan du ja ha många :)
#25 - 23 december 2006 15:01
Jappp jag vet men jag har ingen plats för det:(
#26 - 23 december 2006 15:10
Okej synd annars hade det varit skit bra
#27 - 23 december 2006 15:11
jupp skulle jag få plats å ork skulle jag göra det till et insjö ´kar
#28 - 23 december 2006 15:57
tjena...

du har ju sett vad "strixxx" skrev i den andra tråden ang påfåglar... att dom är såpass smarta att dom jagar ihop från olika håll...så är dom inte tillräckligt snabba så är dom kanske smartare och vinner på det...:-)

//jonatan

Annons