påfågelciklidakvarium

#1 - 17 april 2009 22:26
Inreda ett 720 liters akvarium för påfågelciklider? Hur hade ni gjort? Vad är snyggt?

Jag tänkte någon btn eller aquaterra bakgrund och lite kinesisk lönn löv... kankse kvistar... någon snygg snirklig stor rot.. svart sand?

Hur gör man det snyggt utan växter? har ni några tips?

Har ni bilder och sådant vill jag gärna se! :D
Guest
#2 - 17 april 2009 22:30
Håll dig till SA biotop är ett tips, ta inte färgad sand blir bara fult me dom. Btn kan bli snyggt, plansh som jag har är asfult..

Och jag kör me växter ;) Påffarna rör dom inte.

www.oscarciklid.egetforum.se
#3 - 23 april 2009 12:16
När jag hade påfåglar för några år sedan så hade vi en btn-bakgrund, engelsk sjösten och valisineriaväxter. Sen hade vi criniumlökar (stavning?) tror jag, dom gillade dom inte smaken på tror jag för de rörde aldrig dom. Provade med anubias men de drog upp dom hela tiden.

Annars är de underbara fiskar, så personliga! Då det var min sambo som oftast skötte matningen (jag fick stå för rengöringen!), brydde de sig inte ett dugg om mig när jag var i närheten, men när killen gick förbi blev de som tokiga och tiggde mat! :D

Lina
#4 - 23 april 2009 12:18
När dom kommer upp i 30cm äter dom väl allt :D
#5 - 24 april 2009 20:22
Om dom får växa upp med växter så brukar det funka bra, kör på växter med ordentligt rotsystem och anubias, mossa och javaormbunke på röterna. Jag skulle kört med svart bakruta och skitit i btn-bakgrunden, det svarta framhäver färgerna på poffarna riktigt bra!
#6 - 26 april 2009 22:50
Narii: Ja SA biotop hade jag velat haft. Inte svart sand då alltså? tänkte at det skulle framhäva fiskarna, men det kankse bara blir fult.. som du säger.

Linan: Oh bra tips med lökarna där då:) Låter som ni hade ett fint akvarium.och ja de verkar verkligen vara helt undebrara fiskar! :D

Addo: Ah, vad bra! För jag skulle väldigt gärna vilja ha växter egentligen. Mja, jag gillar verkligen 3D bakgrunder så en sån vill jag ha, fo sho. :)
#7 - 27 april 2009 01:46
DHDT Equator Rivers of the Sun

En SA biotop av ett översvämmat amazonas med trädstammar och lövklädda grenar, lerbotten med döda löv och ett starkt humusfärgat vatten är nog att föredra framför "kristallklara" akvarievatten med svart aluminiumsilikat och dödskallar alla veckans dagar..
#8 - 2 maj 2009 17:34
Påfåglar skitar ner mycket, så svart sand tycker inte jag var något vidare, för då syns ju allt. och det är ju inte så trevligt? :)

växter funkar bra även för mig, kör med crinum-lök.
#9 - 2 maj 2009 20:58
Scandi skrev:
Inreda ett 720 liters akvarium för påfågelciklider? Hur hade ni gjort? Vad är snyggt?

Jag tänkte någon btn eller aquaterra bakgrund och lite kinesisk lönn löv... kankse kvistar... någon snygg snirklig stor rot.. svart sand?

Hur gör man det snyggt utan växter? har ni några tips?

Har ni bilder och sådant vill jag gärna se! :D

red moor rötter tycker jag är snygga. det skapar en trevlig atmosfär i karet.

bild:
http://i442.photobucket.com/albums/qq150/smikeb/aaaoriginal.jpg
#10 - 25 juli 2009 22:50
Det där var verkligen skitsnyggt!
#11 - 26 juli 2009 17:05
tack
Guest
#12 - 26 juli 2009 17:26
Hur gåre med karet?
#13 - 26 juli 2009 18:37
Oj! Nej, jag har inget kar än, tanken var mest att få lite tips och så innan jag skaffar mig ett, så jag vet hur jag ska göra på ett ungefär när tiden är inne. Vilket nog ligger längr efram i tiden än vad jag hade velat, tyvärr. Pengar, tid och plats :( och även lite mer kunskap!

Just nu håller jag bara på med mina guppies ;D

Annons