Påfågelciklid, oscar och guldsömsciklid?

#1 - 4 augusti 2005 20:50
går dom 2 att ha tillsammans?
#2 - 4 augusti 2005 22:43
Påfågelsciklid och oscar går utmärkt att ha tillsammans, då det är olika namn på samma fisk. :) Guldsöm kan det bli lite knepigare med, då den oftast blir mer aggresiv än påfågeln.
#3 - 4 augusti 2005 22:45
Det borde väl gå, men tänk på att de båda är aggresiva och bökar mycket (gräver) så det blir inte så lätt om du vill ha mycket växter.

Om du tittar på artbeskrivningarna så finns det folk som har haft dem tillsammans utan större problem.

Kom ihåg att de blir stora så ett stort kar krävs... men det visste du nog redan...
#4 - 4 augusti 2005 22:48
Jag hade guldsömar och dom slaktade alla de andra i karet när dom fick sin första kull. tom venistesusen. Hade väldigt mycket grönt i mina kar att gömma sig i. Men mitt par är helrabiat, tycker jag.
#5 - 5 augusti 2005 19:22
ja jag vet att dom 2 är samma men ibland kallas dom olika saker. Jag ska ha nån i ett 375 l sen ska jag nog köpa 540-? så storleken är inget problem. Jag vet att vissa har dom tillsammans lyckligt men sedan har jag hört av andra att det inte går så nu vill jag ha lite mer bestämnda svar..Undrar även om man kan ha ancistrus hos dom?
#6 - 6 augusti 2005 19:18
du får väll testa jag tror det kan funka försök att få oscasarna i lite större storlek än guldsömmarna! oscars är ju en riktig tålig bjässe!!

tror det kommer gå bra Lycka till!

//tom
#7 - 7 augusti 2005 10:39
[QUOTE=firejackan]Jag vet att vissa har dom tillsammans lyckligt men sedan har jag hört av andra att det inte går så nu vill jag ha lite mer bestämnda svar.[/QUOTE]Det går tyvärr sällan att ge bestämda svar inom akvaristiken, det blir mest gissningar och antaganden baserade på egna eller andras erfarenheter eftersom beteendet varierar rätt mycket även för fiskar inom samma art. Exempelvis så tvingades jag nyligen flytta mina påfåglar från ett kar med jaguarciklider eftersom påfåglarna blev för tuffa... Tänk då på att jaguarcikliden inom litteraturen anses vara väldigt aggressiv medan påfågelcikliden anses vara hyfsat lugn...

Så det enda råd jag kan ge dig är att testa. Det KAN funka, det är det enda säkra svar jag kan ge dig.

Men pallar du med lite fler gissningar så kommer här en till...
Det problem jag tror du kommer stöta på är att påfåglarna växer betydligt snabbare än guldsömmarna, börjar ta större andel av maten och börjar växa ännu snabbare, allt medan gulsömmarna bara växer ännu långsammare. Då står du vid scenariot att påfåglarna är dubbelt så stora som guldsömmarna och med största sannolikhet styr karet precis som de vill.
Men som sagt, det är bara ännu en gissning.
#8 - 7 augusti 2005 11:53
[QUOTE=firejackan]går dom 2 att ha tillsammans?[/QUOTE]

Jag har dock inga gulsömmar, men har ett lekpar blåciklider.

Mina oscar är mellan 15-20cm och har aldrig visat någon tendens till aggresivitet mot någon fisk, och då har det varit barber tillsammans med dom (perfekt mat om man snackar storleken)
Blåcikliderna är strax över 10cm, iaf honan och hanen är något mindre

Nyfikenhet däremot, allt som kommer ifrån ytan måste undersökas grundligt.

Att dom bökar mycket håller jag inte med om heller, visst oscar provsmakar saker som ligger på botten så det blir lite grumligt ibland.
Med växter är det inga problem heller tycker jag.

När blåcikliderna lekta visade dom ganska starkt var deras revir var, Påfågelgrisarna fattade det och håll sej i andra ändan av karet.

Så jag tycker det här med att oscar är aggresiv och äter allt som kommer in i munnen är överdrivet
Jag tycker dom har en underbar charm, dom glider runt i karet och bara ta det lungt, provsmakar nått som ligger på botten ibland, halvleker med varandra simmar mot varandra med öppna munnar men inget hugg...

Detta är min uppfattning om Oscar, och det är mycket individuelt också.
Så jag tycker du ska testa och se, jag tror ganska säkert att det kommer att gå bra..

Om guldsömmar har jag ingen erfarenhet, men jag tror som sagt att det funkar

Om du vill ha oscar så jag har 6st i 4-5cm klassen, PMa om du är intresserad..

//Peter
#9 - 7 augusti 2005 11:55
[QUOTE=firejackan]Undrar även om man kan ha ancistrus hos dom?[/QUOTE]

Det är inga som helst problem, för dom kommer ancistrusen bara vara något som syns lite ibland.
Mina fiskar har aldrig ens tittat åt ancistrusens håll :)

//Peter
#10 - 7 augusti 2005 14:43
[QUOTE=Redbullen][QUOTE=firejackan]går dom 2 att ha tillsammans?[/QUOTE]

Jag har dock inga gulsömmar, men har ett lekpar blåciklider.

Mina oscar är mellan 15-20cm och har aldrig visat någon tendens till aggresivitet mot någon fisk, och då har det varit barber tillsammans med dom (perfekt mat om man snackar storleken)
Blåcikliderna är strax över 10cm, iaf honan och hanen är något mindre

Nyfikenhet däremot, allt som kommer ifrån ytan måste undersökas grundligt.

Att dom bökar mycket håller jag inte med om heller, visst oscar provsmakar saker som ligger på botten så det blir lite grumligt ibland.
Med växter är det inga problem heller tycker jag.

När blåcikliderna lekta visade dom ganska starkt var deras revir var, Påfågelgrisarna fattade det och håll sej i andra ändan av karet.

Så jag tycker det här med att oscar är aggresiv och äter allt som kommer in i munnen är överdrivet
Jag tycker dom har en underbar charm, dom glider runt i karet och bara ta det lungt, provsmakar nått som ligger på botten ibland, halvleker med varandra simmar mot varandra med öppna munnar men inget hugg...

Detta är min uppfattning om Oscar, och det är mycket individuelt också.
Så jag tycker du ska testa och se, jag tror ganska säkert att det kommer att gå bra..

Om guldsömmar har jag ingen erfarenhet, men jag tror som sagt att det funkar

Om du vill ha oscar så jag har 6st i 4-5cm klassen, PMa om du är intresserad..

//Peter[/QUOTE]

vad är pma?
#11 - 7 augusti 2005 14:45
PM = Privat meddelande. PMa är att skicka ett.

Annons