Påfågelciklid, oscar

#1 - 24 maj 2004 17:59
Hej!
Ja undrar om någon har något bra tipps angående oscar.
ja har fem stycken som går ihopa med fyra skalarer och 4 praktbotnior och ett gäng malar i ett 720.
Ja ska snart köpa mig ett litet yngelakvarium och försöka rädda lite ancistrus malar.Det ja undrar över är om det finns något speciellt tipps/trix för att få igång mina oscars att leka?
#2 - 24 maj 2004 19:19
Mer info behövs - hur stora är dina oscars t ex?

Det blir maffiga ciklider när de tillväxer...

Nästa fråga är vill du verkligen ha en kull med små oscars - om jag kommer ihåg rätt kan de bli rätt stora kullar att ta hand om...
Normalt är ju trixet omväxlande föda av god kvalitet och helst med ett stort inslag av levande foder till lekmogna par. Glöm flingorna...

#3 - 24 maj 2004 19:39
Två av dom är lite mindre ca15cm långa nu,men dom andra tre är över 20cm.
Ja ger dom pellet varje dag sen ibland får dom kycklinghjärtan,räkor och annat rått kött (typ vad som finns hemma.)
Dom har även fått i sig levandefoder inte alltid det ja har tänkt...
Men man lär sig efter hand...
Ja undrar mest om ett par kan leka när dom är med dom andra, eller om ja måste sätta över dom i ett eget kar?
#4 - 25 maj 2004 04:44
Jag hade oscars en gång i tiden men dom lekte aldrig av så jag kan inte ge dej det perfekta rådet.
De större fiskarna borde väl vara stora nog. Håll utkik efter äggläggningsrör och liknande.
Om man vet att man har ett par så skulle jag nog tro att det är bäst för dem att leka av i ett eget stort akvarium.
När det gäller kött så tror jag att fiskar i allmänhet har svårt att tillgodogöra sej näringen i kött från däggdjur. Det är nog mycket bättre med räkor (kanske oskalade) och fiskkött.
#5 - 25 maj 2004 07:17
Jag hade 2st rätt stora Oscar som lekte, var dock många år sen.
Dom hade ett eget 600l kar där dom fick vara ifred, dock försvann alltid rommem och det slutade med att hanen lekte ihjäl honan.
#6 - 25 maj 2004 09:21
Mina oscars som jag hade tidiagre åt upp mina praktbotior..
#7 - 25 maj 2004 10:08
Hmm ett eget 600L kar blir det nog inte, ja får nog hålla mig till att få fram lite ancistrus istället[:-127]
Mina Oscars har redan ätit upp en del annan fisk för mig men praktbotniorna verkar klara sig,det e smarta små rackare.
Vad gäller maten så verkar dom faktiskt gilla kycklinghjärta bäst, ja har provat med fisk och räkor men det e inget som blir uppslukat så snabbt som när dom får hjärta.
Men det kanske är rätt att dom inte kan ta åt sig all näringen, ja ska försöka ge dom det lite mer sällan.

Annons