påfågelciklid och piraya

#1 - 10 oktober 2002 16:27
Hallå igen !!
Nu tror ni säkert att jag har blivbit galen, men jag undrar om de går att ha pirayor i samma kar som påfågelciklid??
Kanske dum fråga ??
Påfåglarna lär väl bli slaktade ??

MVH Jonny

#2 - 11 oktober 2002 05:28
Jag tror jag sett denna dikussion på på något forum innan!

Som du kanske märkte i diskussionen om påfåglar och discus är det inte helt lätt att ge råd i en sådan här sak. För att glädja så många som möjligt skriver jag: Det kan fungera. De kommer ju från Amazonas och det är nog en bättre och, om det misslyckas, billigare konstellation än tidigare. Vad har du för storlek på kar? Det verkar som om du redan har påfåglar och vill ha något annat också.

Give us some more information, Jonny!!

// Magnus

#3 - 11 oktober 2002 05:40
Pirayor i akvarium brukar vara mesiga har jag för mig.
Oskars är buffliga.

Pirayorna får nog inte mycket mat tyvärr.

"Håll rutan ren"

/Peter
http://akvarium.mirrorz.com
#4 - 11 oktober 2002 07:22
Håll pirayorna för sig själva(jag tror att du tänker på köttätande pirayor).Har du ett par stora pirayor tillsammans med oskar slutar det med att oskaren får stora köttsår efter pirayornas vilda framfart.
Pirayor är kanske fega men ej när de får vittring på någon fisk.När jag matar mina pirayor( 5 cm i omkrets, 8 st) med bla guldfiskar 10 cm långa tar det ca 30-45 sek sedan är guldfisken uppäten.Det finns förvisso pirayor som är vegiterianer men de skulle nog få stryk av en oskar.

Rolle
#5 - 11 oktober 2002 12:06
Håller med zooett,Pirayor kan kanske betee sig mesigt ibland,men blir dom angripna så hugger dom till med förödande följder för angriparen,även om oscarn bara simmar förbi nosen på den kan föregående ske,Tandgarnityret på en piraya skär som en kniv i smör på en annan fisk(även min hand,en gång i tiden).Faktum är att när jag höll mig med pirayor o sökte info om dom så hörde jag om en kille som önskade köpa stora påfågelciklider till hans vuxna pirayors meny.

#6 - 11 oktober 2002 12:26
håller med,,,, det går inte att ha pirayor ihop med påfågelciklider,, kanske en viss tid,,, men inte när dom blir större,,,, pirayorna är allt för aggresiva och bör hållas i ett enskildt akvarium...
mvh: Andreas

Andreas Olsson
#7 - 7 mars 2007 22:48
Mina pirayor var väldigt inkonsekventa. Jag hade 6 st som blev ca 20-25 cm långa och normalt var de ganska mesiga trots sin storlek. Jag fick lite andra fiskar under tiden och slöjstjärten och tetrorna försvann snabbt, även en kyssgurami var helt plötsligt borta en dag. Pirayorna rörde däremot aldrig palettcikliderna, trots att de var så mycket mindre och inte heller vår stora plecostumus.
Jag hade en svarthaj också som blev mycket stor, gissningsvis närmare en halvmeter lång och han höll ordning på pirayorna, men han hade ofta avbitna fenor och sår.

Om jag gav fiskarna nån bit rått kött så blev pirayorna fullkomligt galna och då passade sej även svarthajen.

Rätt var det var så blev det färre pirayor i burken, dom försvann en efter en tills det var 2 kvar och de dog så småningom en "naturlig" död.

Min gissning är att påfåglarna skulle bli fenbitna och såriga, precis som min svarthaj, men det är svårt att säga, jag skulle inte riskera att skaffa pirayor igen om jag har andra fiskar som jag gillar i burken, möjligen med undantag för stora malar och liknande fiskar som inte bråkar med pirayorna.

Annons