påfågelciklid i krig

#1 - 20 juli 2011 20:21
hej har två påfågelciklider på c,a 20cm i ett 540liters kar o köpte en ny idag på c,a 25cm när jag släppte ner den nya så började först dom gamla bråka med varandra sen flög de på den nya har aldrig sett dom agresiva för så vad har jag gjort för fel? o vad kan jag göra? mvh fredrik
#2 - 20 juli 2011 21:15
Prova att dels möblera om i karet, och även att släcka ljuset så de får lugna ner sig. Varför de gör som de gör kan vara revirstrid, rangordning osv...
#3 - 24 juli 2011 10:22
någon annan som har några förslag för dom slåss fortfarande har fått sätta en skiljevägg så länge så den nya får läka lite ganska illa dår an :(
#4 - 24 juli 2011 10:40
De två du hade tidigare, var de ett par ?? Kan vara så att den nya är en könsmogen hanne, och då blir det strid ....jag har 7 stycken i mitt största akvarium, i olika storlekar....Visst käbblar de sinsimellan, men det blir aldrig något allvarligt av det hela ....Jag har ett par som är dominant, men de ger sej inte på de andra, annat än när de har rom att vakta....Och hanen i det paret är dessutom fullvuxen...
#5 - 24 juli 2011 13:37
dom två tidigare simma alltid brevid varandra men dom har aldrig lagt rom så jag vet ej ?hur ser man skillnaden på hona och hane på påfågelciklider ? mvh fredrik
#6 - 24 juli 2011 13:59
Det går inte. Möjligtvis är vuxna hanar kanske något större och kraftigare. Men jag hade två honor en gång, som betedde sig som ett par, och jag trodde att de var en hane och en hona, tills båda la ägg :p

Är man erfaren kan man ta upp dem, och vända på dem, och se hur öppningen ser ut, så att säga, men annars är det mer eller mindre omöjligt att se.
#7 - 24 juli 2011 23:22
ok suk! mina två som jag haft ett halvår snart har aldrig lagt rom hur ofta lägger dina rom? känns hopplöst med skiljeväggen ska låta den nya fisken återhämta sig ett par dagar sen får jag väll prova o ändra om i karet o ta upp alla fiskarna o släppa idom igen o hålla tummarna för att det går vägen mvh fredrik
#8 - 25 juli 2011 07:14
Ta ut hela inredningen och bygg upp på nytt....På så vis bryter du ju alla evt. revir, och då kan det fungera ....Lycka till...
#9 - 25 juli 2011 12:04
tack hoppas det med återkommer om hur detta slutar tack för visat intresse mvh fredrik
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 25 juli 2011 13:33
Nu är det många år sedan som jag hade påfågelciklider men min refarnhet från den tiden var att det var nästintill omöjligt att hålla mer än ett par i akvariet. Det kan gå om de får växa upp ihop mwen att i efterhand släppa ner fler till redan vuxna är nästan omöjligt.
Nu kan ju testa med att möblera om rejält som flera redan har förslagit - har du tur kan det funka.
#11 - 26 juli 2011 13:48
jag hade tur :) det funkade tog upp de två gamla o la dom i varsin hink sen tog jag upp den nya i en hink o ändrade om hela karet sen i med den nya först sedan de andra o det blev jättebra tack för all hjälp ha det bäst alla mvh fredrik
#12 - 26 juli 2011 14:22
Skriv om en vecka så får vi se hur det har gått.
#13 - 26 juli 2011 15:12
ska jag göra

Annons