Påfågelciklid....

#1 - 5 januari 2004 22:14
Hej på er.
Jag köpte just två oscar, som har simmat omkring i en vecka i karet.
Men dom beter ser lite underligt, de är väldigt skygga och äter inte pellets,kanske för att de flyter?. Har försökt med de mesta men de verkar ha fastnat för torsk filé och räkor, ska de vara så?
Har hört att de ska vara väldigt glupska och sluka de mesta.
Men det stämmer inte på mina oscar´s.

Tacksam för svar...
#2 - 5 januari 2004 22:44
En fråga bara:
Hur stort är karet? Skygga kan de nog bli om de inte hålls i grupp. Har hört att de är stimfiskar, och ska hållas i stora akvarium på 500 liter. Torsk är bäst eftersom det mesta av torrfodret kommer att åka ut genom gälarna igen, och skräpa ner...

Mvh Malawi´n
#3 - 5 januari 2004 22:47
Tack för så snabbt svar.
Karet är 300 l och som sällskap har de en segelfens pleco.
#4 - 5 januari 2004 23:05
Vilken storlek är det på dem? Har själv två 23cm Oscar's och sex st 6-8cm och de käkar allt. De stora var lite skygga första dagarna så det är nog bara att avvakta.
#5 - 9 januari 2004 17:08
Påfåglar kan vara lite kinkiga och bara äta sådant dom är vana vid, dom kan till och med matvägra om man provar ge dom annat.

När dom äter så är dom grymt glupska, dom brukar ha perioder när dom äter mindre.

//Marcus
#6 - 10 januari 2004 09:09
Prova med pellets som brukar finnas i djuraffärerna.

Pjotr: Du får se till att mata dina Oscar ordentligt för rätt var det är kan dina 6-8 cm's vara i fara. De stora kan helt enkelt få för sig att käka upp de små om de är väldigt hungriga. Det råkade vi nämligen ut för och det var inte så skoj att komma hem och se fenor sticka ut ur munnen på de större fiskarna. [:-118]
#7 - 10 januari 2004 10:54
Sorry jag missade att du hade skrivit att de inte åt pellets. Tror det kan ta ett tag innan de fattar att det är mat. Skulle tippa på att har de väl kommit underfund med det så skulle de gladeligen smaska i sig pelletsen. Så var det i alla fall med våra fiskar i dammen. Eller så kan det vara så att de inte gillar just den sortens pellets som du matar med. Prova en annan sort. Eller kolla om det finns någon pelletssort som sjunker i vatten.
#8 - 10 januari 2004 14:12
Tack alla för svaren...
Har fortsatt att mat med oscar´s med pellets, och jag
tror dom har fattat vad det är för något, för nu äter dom.
iaf den större (6 cm) och den lilla (4cm) simmar runt och
äter smulorna.

När den större roffar åt sig så tar den pelletsen och simmar in i
en grotta och sen låte det som om man knäcker en nöt, knakar liksom...?
Sen kommer han/hon fram igen och letar mat.

Annons