Påfågel "Oscar"

#1 - 8 juni 2004 17:33
<font color="blue">Hej!</font id="blue">
Har en fråga angående Påfågel ciklider...har 4 st på ca 15 cm...
Dom blir ju ca 38-40 cm som vuxna.

Hur långa ska fiskarna i samma kar vara för att undvika att bli mat?
Kan dom vänja sig vid att ha små grannar vid sin sida om man har haft det från början?
Vissa säger att oscars är matvrak och äter allt ,,medans andra säger att dom är snälla så länge man utfodrar dom med jämna mellanrum,,andra att det inte är några som helst problem att hålla oscars med 10 cm fiskar.
Har någon erfarenhet av detta svara gärna..."<u>Som haft oscars</u>"
MVH!
#2 - 8 juni 2004 17:43
Har haft påfåglar, fast de var bara tio centimeter. Men gick med betydligt mindre fiskar och det gick bra med dem som hade varit i från början. Men köpte jag nya fiskar i samma storlek så blev de mat....

Kan kanske funka bättre om man låter de nya fiskarna vara i sin påse i akvariet en längre tid...
Har sett fulllvuxna oscars i en akvariebutik i umeå, de hade 10cm fiskar som sällskap.

Är väll lite individuellet.

MVH

Daniel
#3 - 8 juni 2004 17:47
Hej Nemo.
Jag är rädd att det inte stämmer att de låter bli småfiskar om de vuxit upp tillsammans. När min första omgång påfåglar var i samma storlek som tigerbarbarna i akvariet försvann tigerbarbarna mystiskt. Den sista hittade vi i munnen på ena påfågeln.
Jag tror inte du kan ha 10 cm fiskar med stora påfåglar, det beror ju lite på vad det är för sorts fiskar. Nu med senaste omgången påfåglar har jag haft en vuxen ancistrushona gående i samma akvarium, de blir ju inte mer än kanske 8 cm och påfåglarna var över 20 nu när de flyttade.
Den lämnade de i fred, men jag gjorde även misstaget att skaffa mig två silverhajar för att fylla ut akvariet lite. Dessa var bara något mindre än påfåglarna men uppfattades genast som mat så jag blev tvungen att rädda över dem i en annan burk.
Jag tror mer på stora, ganska lugna fiskar. Kanske någon form av stimfisk, om man har revirhävdande fiskar blir det nog slagsmål med påfåglarna om inte akvariet är väldigt stort.
Du ska absolut inte ha fritt simmande fiskar som går in i munnen på påfåglarna, dessa kommer garanterat bli mat om påfåglarna får tag i dem.
Har du dem i ditt 310 l? Troligen kommer de behöva flytta i så fall, man ska gärna ha mer än 500 liter för att ha påfåglar.
MVH Andreas
#4 - 8 juni 2004 18:06
När jag hade oscars på 70-talet var de mellan 15-20 cm stora.
Jag hade i samma akvarium ett stim praktbarber på 5-6 cm stora utan problem och några knorrmalar.
Andra akvarister har förmodligen andra erfarenheter.

#5 - 8 juni 2004 18:16
Hej....
Japp jag har dom förtillfället i mitt 310L med lite andra Ciklider
dom e som sakt ca 15 cm nu o väldigt fredliga, mot dom andra fiskarna dom är mellan 10-20 cm. Har planer på att inhandla ett 550 L för att jag har verkligen fäst mig vid oscarsarna.
Har ont om plats hemma , annars hade dom redan haft ett.
Tack för svaren.....
#6 - 8 juni 2004 18:28
Jo de är väldigt charmiga, lycka till med dem.
#7 - 8 juni 2004 18:31
Kan tillägga att det är mina Steatocranus casuarius "LejonCiklider"
jag är rädd om ,dom delar nämligen kar med mina Påfåglar.
Jag vet mkt väl att dom inte har samma biotop osv men kunde inte motstå dom när jag skulle inhandla Påfåglarna...
Lejona tycks bestämma över Påfåglarna för tillfället..men frågan är hur det ser ut när dom blivit 35 cm???
I djur affären var Lejona och Påfåglarna i samma tank och dom sa att dom går jätte bra ihop...japp det va allt MVH
#8 - 8 juni 2004 18:34
Ja har 5 oscar i mitt 720 kar och dom går tillsammans med praktbotnior på ca 7-8cm.
Praktbotniorna har varigt i karet en längre tid och vet hur nära dom kan släppa oscarna utan att det är någon fara.
Men nya fiskar har stora problem...
Ja vågar inte skriva hur mycket fisk mina oscar har ätit upp men det var kompisar som tappat intresset eller hade problem med fiskar som var aggresiva i deras sällskapsakvarium, så det stod imellan avlivning och att bli mat...
3 av mina oscars är ca 27cm nu men dom andra två är lite långsammare ca 20cm.
Om du fundrar på kompisar till dina oscar så tror ja guldsömmare funkar fint bara dom minst är en 10-15cm stora.Det funderar ja på att köpa så fort ja hittat ett fint par.
En annan bra fisk är scalarer det har ja 4 stycken av och dom är så höga över ryggen så dom verkar inte uppfattas som mat.
En annat gott råd är att vänta till akvariet är mörkt före du släpper ner ny fisk till dina oscars.Även om dom är speciellt rovlystna så är det en nyfiken fisk och dom inspekterar allt nytt som kommer ner i karet.Mina stressade ijäl en scalar utan att bita den men alla fem tryckte in den i en hörna och bara glodde på den och följde efter den så morronen efter var den död :(.
Annars har ja inget annat att säga om dom mer än att det är en mycket kul och nyfiken fisk och inte alls agressiv, men allt som uppfattas som mat behandlas som mat.
#9 - 8 juni 2004 18:40
Du får nog vänta ett tag på att det blir 4 dm i storlek om de nu någon gång uppnår den storleken - den dagen den sorgen eller glädjen...

Som exempel - praktbotian skall kunna bli 3 dm i längd. Och jag har faktiskt en enda gång sett en praktbotia i närheten av detta och det var på "gamla" skansenakvariet - innan Jonas med hjälp av Sune byggde upp det nuvarande i gamla aphuset. Men jag har sett massor av praktbotior i halv-storlek eller mindre. Detsamma gäller för Oscars...

#10 - 8 juni 2004 18:42
tack för svaren o tipsen,,, fortsätt gärna skriva fler läser allt =)
#11 - 8 juni 2004 19:50
Hej

Jag tror det där är lite individuellt. Jag hade, för ett antal år se´n, två påfåglar som var ca 25 cm. Och upptäckte efter ett tag att de såg en Haplochromis burtonihane på 10 cm, som mat.

Nu har jag 6 små påfåglar i ett 375-liters, ihop med fiskar som skulle kunna bli mat, när påfåglarna vuxit till sig. Jag har bl.a 6 praktbotior på ca 7 cm, och 7 silverhajar, som varierar i storlek från 7 cm, till 20 cm. Men de jag är mest rädd om är mitt Crenicichla reganipar, som än så länge inte tar nå´n skit från påfåglarna.

MVH Micke
#12 - 23 september 2004 17:20
När jag var yngre hade jag två st. blåciklider på c:a 10 cm, samt diverse småfisk som black molly. Sen köpte jag två st. påfåglar på c:a 3-4 cm. I början var allt frid och fröjd, men allt eftersom påfåglarna växte åt de upp alla andra fiskar. Blåcikliderna var för stora men dessa utsattes för en mobbningskampanj tills båda avled.

Minns särskilt en gång när jag kom hem och hittade min ena påfågel i en yngelkasse där jag hade 4-5 black mollys. Han hade hoppat in och ätit upp alla yngel och sedan inte kommit ut. De rörde dock inte mina plecos jag hade, den ena var 10 cm och den andra 25.

Det verkade som att de störde sig på alla andra fiskar eller uppfattade dem som mat, men tillsammans var de oskiljaktiga och sam alltid runt tillsammans och var jätteglada att se mig.

En högst personlig och intressant fisk!

Annons