Påfågel lekbeteende

#1 - 11 november 2009 18:37
Tjo är de nån som har koll på om det är honan eller hanen som gräver eller gör båda det? deras grävande kanske inte har så mycket med lek att göra då de lägger rom på stenar och inte i sandgropar?
Har två stycken som jämt håller sig tillvarann just ovanför en slät sten de åker och vibbrerar för varann och gnider sig mot skifferstenen.
Men hur vet man att de är hona och hane? och inte hane hane eller hona hona?
De är lika revirhävdande båda två mot andra fiskar som närmar sig.
#2 - 11 november 2009 18:55
Båda gräver, och även ciklider som leker på stenar gräver gropar i sanden, eftersom de flyttar ynglen dit efter kläckningen. Att de skakar och vibrerar för varandra är ett typiskt lekbeteende bland ciklider.

Om det är en hane och en hona kan du tyvärr inte vara helt säker på förrän du ser leken, och ser om den ena lägger ägg och den andra befruktar, och kan jämföra rören. Jag har nämligen varit med om att två påfågelshonor lagt ägg tillsammans, och det är inte helt ovanligt bland ciklder att två honor beter sig som ett par.
#3 - 11 november 2009 21:05
Micke_A skrev:
Båda gräver, och även ciklider som leker på stenar gräver gropar i sanden, eftersom de flyttar ynglen dit efter kläckningen. Att de skakar och vibrerar för varandra är ett typiskt lekbeteende bland ciklider.

Om det är en hane och en hona kan du tyvärr inte vara helt säker på förrän du ser leken, och ser om den ena lägger ägg och den andra befruktar, och kan jämföra rören. Jag har nämligen varit med om att två påfågelshonor lagt ägg tillsammans, och det är inte helt ovanligt bland ciklder att två honor beter sig som ett par.

Ahh okej va lite de ja va rädd för, man får väl hoppas helt enkelt, vore kul.
Konstigt med lesbiska påffar dock, men de får väl fixa en donator hehe.
Har dock två till i karet dock en albino men de är kraftigt utstötta av "lekparet"
#4 - 12 november 2009 00:49
Har du fyra så borde du ju åtminstone ha en hane och en hona, och de borde ju ha valt varandra i så fall, tycker man.
#5 - 17 november 2009 21:33
2 honor kan leka för att bli av med rommen.
det stämmer. har själv försökt att få påffar att leka i typ 1 år men den ända gången var när det var just 2 honor. nu har jag börjat på nytt med att jag köppte några stycken som börjar växa till sig nu. roliga fiskar annars.
Bilagor:

Annons