påfågel-cichlider!!

#1 - 29 oktober 2007 19:52
någon som har ett jätte bra tips på hur jag får mina fina påfåglar att para sig,
och hur ser jag tydlig skilldnad på hane å hona?
#2 - 29 oktober 2007 22:26
Sköt dem på bästa sätt och mata med bra foder så sköter de det där på egen hand om det bara är ett par, för du har bara två? De kan ju med lite otur vara av fel kön så du har två hanar eller två honor om du inte kan skilja på könen själv. Jag är inte heller så bra på det tyvärr. Normalt brukar man skaffa en liten grupp (6-8stycken) och låta dem para ut själva och göra sig av med överflödiga fiskar om aman vill odla....
#3 - 1 november 2007 23:24
Se bara till att dom inte har sällskap av andra stackars firrar om dom får för sig att leka! Hade haft mina i säkert ett år när dom nu förra veckan fick för sig att det nog va lekdags.. Börja dansa o darra för varann, grävde som stora grävskopor och flyttade runt all inredning. Rätt som det var så small de till i karet o det blev mass-slakt på allt annat levande.. :( Rätt åt mig som sagt hela tiden att mina påfåglar var minsann inte agressiva..:/ Så ja fick göra akut omplacering av de stackare som överlevt, de blev en himla cirkus.. Fick tillslut flytta mina kära påfåglar till ett alltför litet kar så nu tror ja dom kom av sig helt med leken, tyvärr.
Jag hade inte gjort nåt speciellt för att trigga lek, hade liksom gett upp hoppet för längesen, dom är ju mellan 15-20 cm så ja trodde dom borde va stora nog men att nåt inte stämde. Dom va väl bara inte på humör tidigare:)
Jaja, ville bara berätta:)
Lycka till!!
#4 - 3 november 2007 16:01
Poffar alias påfågelciklider är lite bökiga att könsbestämma...men som skrivet ovan...vänta o se och ge dem bra förrutsättningar för lek.

Annons