Padd-Paludarium

#1 - 11 september 2006 12:54
Tänkte att jag får börja tråden nu eftersom projektet börjar närma sig sitt slut.
Bilder från hela processen finns så ni missar inget ändå.

Har ett kar hemma med en Graptemys pseudogeographica kohni (Kartsköldpadda), men eftersom paddan är lite för förtjust i vegetabilisk kost så blir det svårt med växter i karet. Tanken slog mig då att bygga uppåt över vattnet istället.

Med hjälp av lite frigolit, fogskum mm, så har jag byggt upp en "klippa" som ligger uppepå karet och bara delvis sticker ner i karet.

Vatten pumpas upp högst upp på klippan och passerar via lite "inbyggda" slangar olika planterings krukor på vägen ner.

Bilder och mer beskrivning kommer innom kort.
#2 - 11 september 2006 13:14
Låter intressant... Hoppas att bilderna kommer snart! :D
#3 - 11 september 2006 14:50
Låter nog mer intressant än vad det igenligen är, men bilder kommer :D
#4 - 11 september 2006 15:40
Åh, det låter riktigt läckert! Har själv funderat i liknande banor vad gäller grodor, hoppas på mycket inspiration nu :D
#5 - 12 september 2006 05:40
Jaha, var ju tänkt att det skulle komma bilder i dag då projektet blev "klart" i går, men....

Eftersom jag är jävulskap personifierad så...

Det visade sig att konstruktionen läcker och eftersom den står uppe på karet så blir det altså vatten på fel ställe om man säger så.
Det mer eller mindre omöjligt att täta mtp hur det ser ut, vattnet rinner inuti konstruktionen och läcker ut på baksidan.
Men kan det jävlas mer så, va f*n, jag gör om det hela med start i dag och lägger upp bilder vart efter projektet fortskrider.
#6 - 13 september 2006 09:29
Då har jag börjat om från början då. Kommer väl någon bild i kväll på "grund stommen"
#7 - 13 september 2006 16:22
Dåså, lite bilder på paddkaret innan paludarium-modd och en bild på grundstommen till påbyggnaden (ligger upp och ner).
#8 - 13 september 2006 22:19
Det blev lite mer gjort idag.
Synd att man har torktider att tänka på innan man kan fortsätta.
Nu kan man börja ana hur vattnet ska ta sig ner i karet.
#9 - 14 september 2006 13:12
jag kan ha fel, men är inte fogskum rätt så giftigt?
#10 - 14 september 2006 13:56
Nej det vill jag påstå att det inte är (bara så där utan underlag :) )
Kanske innan det härdat, men inte sen.
#11 - 23 september 2006 10:19
Jaha, dags för mer bilder, har hänt lite sedan sist.
Fogskummet har kommit på plats och formats, även fixen med iblandat färgpigment. Lite småjusteringar med fixet återstår sen ska det väl i det närmaste vara klart.
#12 - 23 september 2006 13:13
det där ser ju jäkligt bra ut..synd att det läcker bara
#13 - 23 september 2006 13:18
fabiaRS skrev:
det där ser ju jäkligt bra ut..synd att det läcker bara
Det här är den nya så jag hoppas att den inte också läcker.
#14 - 23 september 2006 16:02
aha..ja det får vi hoppas å så väntar vi på flera bilder ;)
#15 - 24 september 2006 14:14
Det blir tyvärr inga fler bilder, även denna knstruktion läckte. Jag har nu insett att frigolit och fogskum är omöjligt att få tätt. Jag får se hur och när jag gör ett sista försök. Antar att jag får se till att ha en glas konstruktion att utgå i från för att det ska bli tätt.
#16 - 25 september 2006 13:31
Var hos glasmästaren på lunchen och fick tag i lite spillbitar, blir väl tredje gånngen gillt nu då :S

Annons