Packa fiskar inför transport, Vilka och hur?

#1 - 8 augusti 2005 05:31
Hej!
Tänkte be er om råd. Har fri tillgång till plastpåsar 52X22cm.
Fiskarna ska fraktas i ca 8-9 timmar. Har ej syrgas eller syrtabletter.
Tänkte köpa påsar (mörka) att ha omkring varje påse så att fiskarna inte kan se varandra.

Klarar sig fiskarna i påsarna hela sträckan,eller ska jag öppna och "byta luft efter vägen? Kan ev ta med en hink med vatten, så kan jag droppa ner lite vatten. Eller det kanske vore att stressa fiskarna ännu mer?

När jag sedan kommer fram kommer jag förmodligen ha ett akvarium ståendes med vatten och pump så att jag kan koppla in fiskarna där så länge. (Så att jag kan fixa med de ordinarieakvariumen i lugn och ro sedan).

Hur skulle ni packat följande fiskar:

10st Guppy yngel. (Ganska stora).
X Antal guppy yngel. (nyfödda-1 vecka gammal).
3st Platy yngel. (En månad, men små).
10st Pygme corydoras.

1st Endlers guppy yngel.
1st Guppy yngel.
9st Silvertippstetra.

1st Guppy hona.
1st Guppy hanar.
2st Nyckelhålsciklider. (Par)
3st Kanelkuhlii.
3st Kuhliiålar.

1st Scalare (stor).
1st Kuhliiål (Orvar,stor kuhliiål).
Xst Kuhliiålar (små).
2st Väderålar.

4st Nyckelhålsciklider. (2 stora, 2 lite mindre).
1st Blå gurami.
3st Scalare (små).
1st Guppy.
1st Praktbotia.
3st Korallplaty.
2st Peckoltia Vittata.
1st Kuhliiål.
1st Ancistrus (liten).
4st Kilfläcksrasbora.
#2 - 8 augusti 2005 08:10
Oh my god.... Och jag gruvar mig för att snart behöva flytta tre kar med typ 1/10 av ditt fiskbestånd! :)
Kan bara tipsa om hur jag tänker göra:
Har inhandlat 3 st stora plastbackar på ca 25-30 liter med lock (du lär ju behöva fler, 15-20 fiskar/back är nog lagom om de inte är för stora, 5-10 i ciklidstorlek kanske). Fyll backen till 2/3 med vatten, resten luft. Se´n tänker jag ta och lägga växter i varje back, det blir då ett skydd ovanifrån så blir de inte så stressade.
Jag skulle nog packa yngel för sig, småfisk för sig, cikliderna och Scalarerna ihop, det bör ju gå, tror inte det blir bråk för de har säkert fullt upp med att hålla balansen! Förslagsvis ställs backarna i bilen så du har koll på ekipaget. Jag TROR inte att du ska behöva byta luft, vet att fiskar kan klara sig länge i en liten påse, så då borde de klara sig längre i en stor back.
Tja, som sagt, så här lär jag göra, men jag ska bara 10 minuter bort med bil ;)...
Lycka till och hoppas allt går bra!
#3 - 8 augusti 2005 08:14
Hej!
Tack för ditt svar!
Jag kommer som sagt transportera fiskarna i plastpåsar,inte i "backar".
Så vore bra om råden utgår ifrån det :)
#4 - 8 augusti 2005 12:05
Med obegränsad mängd plastpåsar till sitt förfogande är väll den enklaste taktiken en fisk / påse, bara så mycket vatten att det inte i sig är djurplågeri, och så mycket luft som möjligt i påsen (nej, inte blåsa)

Det lär förståss bli ett jäckla packeterande, men med den taktiken torde det klara sig utan ompackning längs vägen.
B!
#5 - 8 augusti 2005 12:49
kan packa en fisk/påse. Men tänker på nyckelhålsciklidparet.Tror de behöver vara i samma påse (är trygga tillsammans). Skulle det gå?
Och hur gör jag med stimfiskar? Eller ska jag köra en fisk/påse rakt av? För att slippa ompackning?
#6 - 8 augusti 2005 14:23
Känns väl lite överdrivet att packa en fisk per påse, åtminstone de mindre. Jag skulle packat yngel ca 10 st/påse, vuxna guppy och platy ca 4-5 st/påse, tetror ca 4-5 st/påse, kuhli 3-4 st/påse, väderål 1 st/påse, nyckelhålsciklider 2 st (par)/påse, övriga 1 st/påse. Ett förslag iaf.

Viktigt att tänka på är att inte mata fiskarna från ett par dagar innan de hamnar i påsarna. Dåligt vatten pga avföring i påsen är ett större problem än eventuell syrebrist (vilket det knappast hinner bli på 8-9 timmar med 1/3 vatten och 2/3 luft i påsarna).
#7 - 9 augusti 2005 05:46
Tack för ditt svar!
Var precis sådär jag hade tänkt packa, känns skönt när någon mer än jag säger det. :)

På fredag går det av stapeln, matade fiskarna igår. Ska jag ta det som sista dag, eller ska jag mata idag? Hur långt tid tar det att "rensa" ur systemet?
#8 - 9 augusti 2005 07:54
Mata dem idag med.

Ett tips bara, jag flyttade för en vecka sedan och gjorde precis som du, hade ett akvarium stående som jag koppade in dem i under tiden jag fixade med det ordinarie akvariet. Det var inte kul att flytta alls, med tanke på hur stressade de blev.. Och sedan skulle jag i och håva efter dem IGEN! Mitt tips är att ha dem i en hink eller kanske en plastback med du fixar med karet/karen de ska gå i.. annars stressar du dem bara ännu mer.
Jag förlorade tre fiskar i flytten, jag flyttade fem mil. Men jag tror att man får räkna med vissa förluster. I övrigt gick det bra.
Att köpa mörka påsar så det blir svart för fiskarna tror jag är en väldigt bra idé. Jag fraktade mina i två- reps. tre-liters kesella- och kesohinkar :D
#9 - 9 augusti 2005 08:19
Hej!

Jag tänkte att fiskarna skulle gå iaf 1-½ vecka (eller mer) i det akvariumet som står på plats där. Måste nämligen tillbaka och hämta katten mm. Så jag hinner inte få igång allting med en gång. (Sen så fattas det en del grejer,tex lysramper,växter,sand osv.) Så jag måste försöka fixa med allting efter hand. Därför vore det bra om fiskarna kunde kopplas in i det akvariumet (och ev ett annat för småfiskarna) och sedan vara däri. Eller det kanske inte fungerar praktiskt? :s annars vet jag inte hur jag ska göra. Blir så mycket stress ändå.

Tillägg: Flytten tar minst 9 timmar. Så att låta fiskarna vänta mer än så har jag inte hjärta till. Därav min "akvarium-stående-där-idé".
#10 - 9 augusti 2005 10:24
Eftersom att nyckelhalsciklidparet troligen hor till de fiskar som du vardesatter mest sa ska de definitivt fa varsin singelkupe tycker jag. Som jag skrev pa ciklid.se sa http://www.ciklid.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12779 anser jag att ciklider alltid ska singelpackas (ok, ciklider som kommit till en storlek dar de havdar revir). Samma sak galler alla aggressiva och/eller stora fiskar.

Jag tror inte att nyckehalscikliderna kanner sig tryggare om de gar tillsammans i samma pase. De kommer snarare att stressa varandra genom att naffsa och buffa och kanske till och med bli rejalt aggressiva. Om det senare sker sa kommer den ena snabbt stressa ihjal den andra och da blir vattnet daligt och bada dor.

Aven om de inte har ihjal varandra sa kan de stresssa varandra vilket okar deras amnesomsattning vilket i sin tur ger samre vatten. Tva stora fiskar med hog amnsesomsattning med begransad luft och vatten ar inte en bra ide.
#11 - 9 augusti 2005 10:28
Ja,när man ser det på det viset så kanske det är bättre att de går var för sig!

Tack för råden! :)

Annons