Påbörjat mitt bakgrundsbygge..

#1 - 28 april 2007 23:41
just nu ligger frigoliten siliconerad under en massa böcker som ska pressa ut luften och där ska det stå i två dagar..
Det klurigaste kvar då. Har sökt igenom trådarna här på zoopet men har inte riktigt fått allt att gå ihop, eller så är jag bara väldigt trött..
Skulle bli glad om någon kunde berätta punktvis och noggrant hur och i vilken ordning allt ska göras, då jag är ganska trög:p
Är främst intresserad av att vattenmåla, istället för att klura med pigment osv, eller vad tycker ni?

Tack på förhand och godna..*snark*
#3 - 29 april 2007 11:38
den bakgrunden blev ju super snygg *avis* :)
#4 - 29 april 2007 12:50
Vic skrev:
just nu ligger frigoliten siliconerad under en massa böcker som ska pressa ut luften och där ska det stå i två dagar..

Det klurigaste kvar då. Har sökt igenom trådarna här på zoopet men har inte riktigt fått allt att gå ihop, eller så är jag bara väldigt trött..

Skulle bli glad om någon kunde berätta punktvis och noggrant hur och i vilken ordning allt ska göras, då jag är ganska trög:p

Är främst intresserad av att vattenmåla, istället för att klura med pigment osv, eller vad tycker ni?

Tack på förhand och godna..*snark*

øh, vattenmåla..? Menar du vattenfærger? I så fall håller dom ju inte nær det kommer vatten i karet...
Har førsøkt mig med hembyggda bakgrundar ett par gånger har dock inte blivit nøjd med dom... Hoppas det går bættre før dig;)

Hær ær den førsta jag gjorde: http://www.akvariesiden.dk/forum_ny/forumview.php?cat=4&id=371441

Och den andra: http://www.akvariesiden.dk/forum_ny/forumview.php?cat=4&id=381224

Jag gjorde så hær: Først skar jag ut frigoliten i den formen jag ville ha den.
Ta bort så mycket det går annars "stjæler" bakkrunden riktigt mycke vatten.
Jag har anvændt ett cementprodukt som heter Alfix, men det ær nog danskt, vet inte om det finns i Danmark... Det ska i allafall vara vattenbtesåndigt och får inte innehålla flygaska. Du blandar upp det med vatten så det får en kosistens som grøt ungefær och sen blandar du i pigmentfærg, (færgen blir lite ljusare nær det har torkat)
Nær du ær nøjd med resultatet ska det torka nån vecka.
Skølj sen av det med vatten ett par gånger och låt torka.
Nu ær det dags før montering: Rengør glaset nogrant med aceton eller likande.
Nu ska den limmas fast med silikon som får andvændas i akvarier. Anvænd rikligt så den inte lossnar...
Vænta ungefær en vecka innan du fyller på vatten.
Så hær har jag gjort, det finns andra sætt också...

Och ett litet tips: Var nøjd med bakkgrunden innan du limmar fast den, det ær inte roligt att ta bort den nær den ær monterat.. Jag har provat:D

Fråga bara om det ær annat du undrar!
#5 - 29 april 2007 14:45
jag menar att använda vattenfärg först och sen lacka på:)
#6 - 29 april 2007 14:47
Tror inte det ær nån bra ide...
#7 - 29 april 2007 19:34
Har läst om personer som använt vattenfärg, men får köra på det pigment färg istället.
Nu är den redo att färgläggas iaf.
#8 - 30 april 2007 07:05
Du kan annars köra på akrylfärg, den är lite dyrare men det fungerade för mig. Jag hade heller ingen husfix eller cement på och det fäster även bara på frigoliten.
#9 - 30 april 2007 13:36
Vic skrev:
Har läst om personer som använt vattenfärg, men får köra på det pigment färg istället.

Nu är den redo att färgläggas iaf.

Men tænk om det går hål på lacken nån gång (t ex malar kan vara vældigt "elaka" mot en bakgrund) då får du vattenfærg i ditt akvarium...
Det kanske funkar men jag ær personligen lite skeptisk till den ideen;)
Bilagor:
#10 - 30 april 2007 13:38
morrhoppa skrev:
Du kan annars köra på akrylfärg, den är lite dyrare men det fungerade för mig. Jag hade heller ingen husfix eller cement på och det fäster även bara på frigoliten.

Akrylfærg.. Ær inte det giftigt?

Ær det inte vældigt svårt att få det att se naturligt ut utan cement?
Førestæller mig att det måste vara svårt at få bort alla "smulor" og sånt från frigoliten. Har du några bilder av din bakgrund?
#11 - 30 april 2007 20:49
Njaa, inte vad jag har märkt, den tål vatten men jag lackade den för sakerhetsskull med ett golvlack och det har fungerat hittills :)

Det finns bilder på min zoon, den är väl inte väldigt proffisionell men jag gillar den :) Jag ville ha hligheterna för att det skulle matcha mina stenar.
#12 - 2 maj 2007 08:18
Jag gjorde en bakgrund för några år sedan som jag målade med vattenfärg på husfix och lackade med 2-komp golvlack. Det blev rätt hyffsat och det har inte varit några problem.
#13 - 2 maj 2007 11:13
heeke skrev:
Jag gjorde en bakgrund för några år sedan som jag målade med vattenfärg på husfix och lackade med 2-komp golvlack. Det blev rätt hyffsat och det har inte varit några problem.

Okej, men då går det ju med vattenfærg. Fast jag ville nog føredra pigmentfærg ændå:D
#14 - 2 maj 2007 19:58
Kjaer skrev:

Førestæller mig att det måste vara svårt at få bort alla "smulor" og sånt från frigoliten. Har du några bilder av din bakgrund?

Funkar det inte med värmepistol, plus att ytan blir jämnare?
#15 - 3 maj 2007 06:16
Pegrasus skrev:
Funkar det inte med värmepistol, plus att ytan blir jämnare?

Det ær møjligt.. Har aldrig provat...
#16 - 6 maj 2007 22:29
tjenare!!

snyggt!!

mycket jobb med att skära til frigoliten?

så du:

1 skär till frigoliten
2 täcker med Alfix
3 målar

eller??

Kristoffer
#17 - 7 maj 2007 07:54
Stoffy34 skrev:
tjenare!!

snyggt!!

mycket jobb med att skära til frigoliten?

så du:

1 skär till frigoliten

2 täcker med Alfix

3 målar

eller??

Kristoffer

Ær det mig du skriver till eller nån annan?

Hur går det med bakgrunden Viktor? Har du några bilder av den?
#18 - 7 maj 2007 15:38
Det har inte hänt så mycket, har skärt ut den formen jag vill ha, blev ganska nöjd:)
Ska höra om jag kan åka till nån färghandel i helgen, eller nästa vecka, jag bor hos mamma varannan vecka och det är där jag har bakgrunden.
Bild kan jag nog fixa, har en ny dator nu, den gamla ville inte föra över bilder, men den här ska visst fixa det. Men som sagt, så ska jag hem till mamma nästa vecka, så då får jag fixa bild då:)
Hm.. tror ni att dom har nån färghandel på Hornbach? Ska nämligen dit på torsdag.
#19 - 7 maj 2007 19:12
tja
nej det var till victor

men men

Kristoffer
#20 - 8 maj 2007 08:14
Stoffy34 skrev:
tja

nej det var till victor

men men

Kristoffer

Okej, men vill vara bra om du trycker "svara med citat" nær du svarar på nått, då ska man inte gissa vem det ær du menar:D
#21 - 8 maj 2007 08:45
Vic skrev:
Hm.. tror ni att dom har nån färghandel på Hornbach? Ska nämligen dit på torsdag.

Japp.. de har en färghandel på Hornbach (nästan längst ner vid kassaraden) där de desstuom blandar vilken färg du vill om du t ex har ett färgprov du tycker om. De har dessutom massa provlappar i butiken.

Man kan också be att få köpa små provburkar av varje färg, kostar runt 40-50kr styck. En eller ett par provburkar borde räcka till en bakgrund så slipper du köpa litervis med färg ;). Jag vet dock inte vilken grundfärg de använder till proverna, slutresultatet kan ju bli lite olika om man har en matt eller blank grundfärg...
#22 - 8 maj 2007 13:32
Okej, tack, vad bra!

Ska man blanda husfixen med färgpigmenten? Har för mig det var så?
#23 - 8 maj 2007 14:14
Vic skrev:
Okej, tack, vad bra!

Ska man blanda husfixen med färgpigmenten? Har för mig det var så?

Det stæmmer. Kom ihåg att det blir lite ljusare nær det har torkat.
#24 - 9 maj 2007 20:01
Spännande och se hur resultatet kommer bli för dig Vic.
Som sagt, slösa inte med färgen i alla fall då de blir mycket ljusare som Kjaer säger. :)
#25 - 13 maj 2007 09:52
Idag ska jag till Hornbach!
Om jag fattat allt rätt så behöver jag detta till bakgrunden:

Husfix(någon speciell sort?)
2-komp Golvlack
Färgpigment
#26 - 16 maj 2007 14:10
vic hur går det med bygget några nyheter?
#27 - 16 maj 2007 18:40
Jo, var på Hornbach, fast hittade inte lacken, bara 1-komp, inte 2-komp så jag hoppade över det eftersom vi har en del färgaffärer här i stenungsund.

Annons