Påätna Brochis splendens

#1 - 26 februari 2007 13:42
I lördags flyttade 3 demasonin in i mitt akvarium och det blev lite mer fart på, vilket förståss hör till.

Idag när jag tittade till akvariet lite noggrannare såg jag att mina båda Brochis splendens är påätna på alla fenor, båda två! Herregud, vad GÖR mina malawis?! Dessa gick i samma akvarium i affären så jag trodde i min enfald att allt skulle gå bra, men så här kan jag ju inte ha det!

Är det bara att plocka bort malarna nu eller? [:(]
#2 - 26 februari 2007 14:16
Ser nu att även den ena Ancistrusen har blivit påäten! :( Vad ska jag göra? Slänga i fler Demasonin? Eller helt kallt plocka bort alla malar?
Damen i butiken tyckte inte att jag skulle slänga i fler demasonin utan istället ta bort alla malar och slänga i en drakmal, men det känns ju inte så kul med tanke på hur stor den blir och hur litet akvarium jag har. :(
#3 - 26 februari 2007 14:44
miina vad du än gör så bör du iallafall ta ut malarna innan de blir dödade, de e synd om dem, de e säkert ganska skrajja hela tiden.

kan tyvärr inte ge dig mer råd än så.

någon annan kanske?

Lycka till
#4 - 26 februari 2007 14:55
Jag var lite rädd för det jo. :( Så hur gör jag lättast? Jag har inget akvarium stående och...ja, jag får nog helt enkelt köpa ett till då. :( Men hur gör jag när jag flyttar över dem? Ska jag ta vatten från det kar de går i nu?

Fan va trist det här känns!
#5 - 26 februari 2007 15:02
hmm, du kan till att börja med kolla om du får lämna tillbaka fiskarna. om kvinna i butiken har sagt typ:

-vad har du för fiskar?
du svarar!
- hon säger aa men du, det går jätte bra med dessa malar tillsammans med dina andra fiskar du har hemma.

då tycker jag att hon har en skyldighet att ta tillbaka malarna du köpt.
så kolla om de inte tar tillbaka dem.

fungerar inte detta så får du antingen sälja/skänka fisken eller köpa ett nytt kar till dem.
#6 - 26 februari 2007 15:03
men du, jag tycker du ska vänta på att fler personer svarar. det kan finnas andra lösningar. finns folk som kan det här mycket bättre än mig :)
#7 - 26 februari 2007 15:05
Tack för dina snabba svar! Tyvärr tycker hon inte alls att hon har någon skyldighet att ta tillbaka dem och ja, det var hon som rekommenderade dem alla tillsammans. Har köpt alla därifrån.

Jag får väl vackert köpa ett nytt om ingen kommer med goda råd!

Tack än en gång!
#8 - 28 februari 2007 19:36
Jag är också nybörjare, men har malarna bra ställen där de kan gömma sig? Under rötter osv..
Var bor du någonstans.. jag gillar malar ;)
Om du skaffar ett till akvarium, kom ihåg att du kan använda vatten från det första.
Lycka till!

Annons