Sådana lagar är bra, men hur många zoohandlare är det som verkligen ger kunderna sådan information? Kan man anmäla någon handlare för att han inte gör det? Om alla kunder verkligen tog till sig sådan korrekt information, skulle inga paroonhajar bli sålda. Om jag har förstått rätt är det förbjudet att utan specialtillstånd importera kallvattensfiskar som kan överleva och föröka sig i svenska vatten. Varför kan man då inte av djurskyddsskäl förbjuda import av "akvariefiskar" som definitivt blir för stora för privata akvarier?
Olle
Det viktiga är väl inte att ger dem infon vid köpet utan att de kan ta del av den innan de köper (dvs finns anslagen vid akvariet).
Visst kan man anmäla en affär till Miljö och Hälsa men problemet är väl att dessa på de flesta orter skiter i att kolla denna regel.
Vad gäller koi så hörde jag nyligen att myndigheterna släppt på detta krav (vet dock inte med säkerhet hur det förhåller sig), men oavsett vilket så infördes denna lag för att dessa fiskar kan klara sig i naturen. Så för tropiska arter gäller ju inte samma.
Sedan tycker jag nog att ett förbud vore fel - det är ju som så att en del har mycket stora akvarier (skall själv t.ex. bygga ett på 3.000 liter) eller dammar och faktiskt kan härbärgera riktigt stora fiskar. Satte man ett förbud på stora fiskar så skulle t.ex. koi bli helt förbjudet.
Kanske skulle man istället införa någon form av registrering av de som köper riktigt stora fiskar - bara en idé.
Sedan är det ju som så att alla fiskar oavsett storlek kräver ett visst utrymme - hur många har t.ex. inte köpt små söta påfågelsciklider till sitt 100 liters akvarium.....
Detta med info och då inte bara för stora fiskar, utan för alla, tycker jag är betydligt viktigare att plädera för än att stifta lagar om att den och den fisken skall förbjudas för att den blir för stor.