paaronhaj

#1 - 4 september 2006 18:50
var inne i 3st zooaffärer idag alla 3 hade jättemånga paaronhajar(eller hur det nu stavas). Undrar hur många av dessa firrar som får ett bra hem.......:confused:
#2 - 4 september 2006 19:23
inte många skulle ja tro.. förstår faktiskt inte varför affärerna tar hem sånna överhuvudtaget. kunskapen är nog inte alltid så hög hos personalen i djuraffärer
#3 - 4 september 2006 19:35
Var i Malmö inte för länge sedan det var många som hade det hemma små var dem men dem blir stora
#4 - 4 september 2006 21:13
Dom flesta affärer säljer ju det som kunden efterfrågar tyvärr. Var inne i en butik som sålde redtail malar...Undrar vem som kan ta hand om dom när dom växer upp? Typ skansen kanske..
#5 - 5 september 2006 09:49
RTC är inte alls helt omöjlig att ta hand om även när den är fullvuxen, gå tex in på monsterfishkeepers hemsida och kolla så ska ni få se att det finns folk som är fullt kapabla att ta hand om stora ex.
#6 - 5 september 2006 11:21
Ja men hur vanligt är det att folk som går in på en vanlig liten akvarie butik har en tank hemma på 3000L och kan ta han om en fisk som blir 1.3m lång? Så dom flesta kommer nog fel skulle i alla fall jag tro
#7 - 5 september 2006 12:39
RTCn blir inte 130cm i akvarium, om man köper en fisk så får man väll iaf ha en plan för när den har växt ur karet.
#8 - 5 september 2006 12:59
rödtoppen skrev:
Undrar hur många av dessa firrar som får ett bra hem
Inte en enda. Det är inte nog med att det är jättefiskar, de är dessutom snabba, aktiva & lättskrämda, så även om de får ett stort akvarium så skadar de sig mot inredning och glas.
#9 - 5 september 2006 16:37
MichaelE skrev:
RTCn blir inte 130cm i akvarium, om man köper en fisk så får man väll iaf ha en plan för när den har växt ur karet.

No offence men det där var rätt naivt, de som köper den här sortens fiskar är inte direkt de som är medvetna om att de växer ur karet. Samma sorts personer som köper oscar-yngel till sina 60L.
#10 - 5 september 2006 16:46
jo tack, jag vet att vad jag skrev va lite naivt, extraknäcker endel i en zooaffär och det e en hel del folk som vill att man ska ta imot bla deras RTC som har växt ur karet.
Guest
#11 - 5 september 2006 17:11
öhm 130cm....blir inte parooner det dubbla, rekordet tror ja ligger på 350 cm och en vikt på 300kg
#12 - 5 september 2006 21:37
Ja tycker knappast att någon av dessa fiskarna ska säljas i någon zoo affär. Men tycker dom är fina i alla fall..Men dom passar bättre i det fria tyvärr..Men det är ju bara som sagt min åsikt.
#13 - 5 september 2006 21:48
Hade zooaffärerna bara sålt det som passat i kundernas akvarier hade nog omsättningen för många sjunkit långt under smärtgränsen.
Tyvärr.......
#14 - 5 september 2006 22:03
Lutt skrev:
öhm 130cm....blir inte parooner det dubbla, rekordet tror ja ligger på 350 cm och en vikt på 300kg

Nja, Pangasius sanitwongsei (paroon) blir inte mer än 2,5 meter. "Hajmalen" P. hypopthalmus nöjer sig med hälften. Tror att det är såna filéer man kan köpa frysta (rekommenderas!).
Den riktiga bjässen är Pangasianodon gigas. Det var en sån dunderklump på 300 kilo som drogs upp ur Mekong i fjol.
#15 - 22 mars 2007 14:44
skulle en RTC paroon och en polypterus kunna passa i ett kar?
#16 - 23 mars 2007 09:25
Är karet minst 20 meter långt och 5-10 meter brett går det säkert bra.

Olle
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 23 mars 2007 09:58
Affärerna har visserligen all rätt i världen att sälja denna typ av fiskar, men de är också skyldiga att lämna information om arten bl.a. om vilken storlek som arten behöver.
#18 - 23 mars 2007 10:27
Sådana lagar är bra, men hur många zoohandlare är det som verkligen ger kunderna sådan information? Kan man anmäla någon handlare för att han inte gör det? Om alla kunder verkligen tog till sig sådan korrekt information, skulle inga paroonhajar bli sålda. Om jag har förstått rätt är det förbjudet att utan specialtillstånd importera kallvattensfiskar som kan överleva och föröka sig i svenska vatten. Varför kan man då inte av djurskyddsskäl förbjuda import av "akvariefiskar" som definitivt blir för stora för privata akvarier?

Olle
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 23 mars 2007 11:18
Sådana lagar är bra, men hur många zoohandlare är det som verkligen ger kunderna sådan information? Kan man anmäla någon handlare för att han inte gör det? Om alla kunder verkligen tog till sig sådan korrekt information, skulle inga paroonhajar bli sålda. Om jag har förstått rätt är det förbjudet att utan specialtillstånd importera kallvattensfiskar som kan överleva och föröka sig i svenska vatten. Varför kan man då inte av djurskyddsskäl förbjuda import av "akvariefiskar" som definitivt blir för stora för privata akvarier?

Olle

Det viktiga är väl inte att ger dem infon vid köpet utan att de kan ta del av den innan de köper (dvs finns anslagen vid akvariet).
Visst kan man anmäla en affär till Miljö och Hälsa men problemet är väl att dessa på de flesta orter skiter i att kolla denna regel.
Vad gäller koi så hörde jag nyligen att myndigheterna släppt på detta krav (vet dock inte med säkerhet hur det förhåller sig), men oavsett vilket så infördes denna lag för att dessa fiskar kan klara sig i naturen. Så för tropiska arter gäller ju inte samma.

Sedan tycker jag nog att ett förbud vore fel - det är ju som så att en del har mycket stora akvarier (skall själv t.ex. bygga ett på 3.000 liter) eller dammar och faktiskt kan härbärgera riktigt stora fiskar. Satte man ett förbud på stora fiskar så skulle t.ex. koi bli helt förbjudet.
Kanske skulle man istället införa någon form av registrering av de som köper riktigt stora fiskar - bara en idé.

Sedan är det ju som så att alla fiskar oavsett storlek kräver ett visst utrymme - hur många har t.ex. inte köpt små söta påfågelsciklider till sitt 100 liters akvarium.....
Detta med info och då inte bara för stora fiskar, utan för alla, tycker jag är betydligt viktigare att plädera för än att stifta lagar om att den och den fisken skall förbjudas för att den blir för stor.

Annons