På vilket sätt är Zoopet annorlunda???

#1 - 12 januari 2012 20:20
Hej!

här sitter jag med mobilt bredband, inte speciellt snabbt alltså. ALLA mina forum fungerar utan problem - förutom Zoopet. Det tar låååååång tid att ladda, ofta måste jag stoppa nerladdningen och börja om, gång på gång på gång på... Så jag undrar på vilket sätt Zoopet är annorlunda än Plantswap, MFK Sverige, MFK, Aquarienforum.de, dwarfpuffers.com (okay, de har massor med spam men de går att ladda ner hur enkelt som helst ändå), aquarium-stammtisch.de, aquaticplantcentral.com etc etc etc

Nån som har en förklaring - och helst en lösning?

Hälsningar
Jennifer
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 12 januari 2012 20:23
Jag har inget svar- har själva inga problem med vare sig Zoopet eller andra akvarieforum.

Däremot så är jag evinnerligt trött på andra sidor som aftonbladet, facebook och blocket. Det kan ta "evigheters evigheter" för dom sidorna att ladda upp
#3 - 12 januari 2012 20:23
Har inga problem men uppladdning av zoopet. Fast kör med telejack och trådlöst.
#4 - 12 januari 2012 20:30
Kul för er. Håller med om Aftonbladet, Facebook vägrar jag använda så det kan jag inte uttala mig om. Men även när jag fick meddelande per email att det fanns svar på denna tråd och jag klickade på länken var jag tvungen att stoppa nedladdningen och börja om. Irriterande!

Hälsningar
Jennifer
admin
Christian Alfredsson
#5 - 12 januari 2012 20:39
Det är inget speciellt med just Zoopet.

När jag kollar på denna sidan så är den 80.83 kB stor. Jag har försökt få ner storlek så gott det går.

Denna sidan på Plantswap http://www.plantswap.se/viewtopic.php?f=38&t=14975
är 46.79 kB (47909 byte)

Det skulle betyda att Zoopet tar längre tid att ladda. Ska se om jag kan få ner storleken lite... Julbilden kanske är stor...
admin
Christian Alfredsson
#6 - 12 januari 2012 20:45
Nu har jag bytt toppbilden och den är betydligt mindre i storlek.

Känns det bättre?
#7 - 12 januari 2012 20:52
Jag har inget svar- har själva inga problem med vare sig Zoopet eller andra akvarieforum.

Däremot så är jag evinnerligt trött på andra sidor som aftonbladet, facebook och blocket. Det kan ta "evigheters evigheter" för dom sidorna att ladda upp

jag håller med dej Kjell det är frustrerande att behöva vänta även om det bara är några sekunder.. tror det beror på all reklam som skall laddas upp..
#8 - 12 januari 2012 21:03
#9 - 12 januari 2012 21:04
Ähm.... nej... jo... kanske lite bättre faktiskt. Tack! Har testat flera trådar nu och det verkar funka lite bättre...

Men fick just meddelande om svar på en annan tråd och det funkar lika dåligt... Så NEJ. Den tråden laddas fortfarande. Utan resultat. Är problemet kanske att jag använder Mozilla Firefox 8.0? Ser nämligen inte tidpunkten för senaste inlägget heller. Ser bara
"2012-01-1" Ingen tidpunkt, inget annat.

Ser ingen tidpunkt när jag loggar in på jobbet heller men där har jag Explorer "hur-gammal-som-helst" så det bryr jag mig inte om egentligen.

Hälsningar
Jennifer
#10 - 12 januari 2012 22:18
jenmad skrev:
Facebook vägrar jag använda så det kan jag inte uttala mig om.

Hälsningar

Jennifer

underbart med en till!!! :D

säger som ja sa i en annan tråd, pröva rensa cookies å catche.
brukar oftast vara de som stör när de är sådana här "mindre" bekymmer med någon sida.
din version av firefox ska inte vara några problem, ja kör samma å de funkar för mig.
sen finns de väl åsikter om hurvida mobilt bredband är bra eller inte men de hörde inte ju inte hit.
som sagt, pröva rensa cookies å lite internethistorik å sånt så kanske de släpper lite.
#11 - 12 januari 2012 22:22
Testa att rensa cachen och se om det är något där som spökar.
#12 - 13 januari 2012 05:21
Hej!

Rensa cookies och cache låter som en jättebra idé. Men.......... hur gör man? [:o]

Hälsningar
Jennifer
admin
Christian Alfredsson
#13 - 13 januari 2012 06:15
I min Firefox så väljer jag verktyg och rensa ut tidigare historik. Välj allt.
#14 - 13 januari 2012 10:01
I explorer går du in på verktyg och internetallternativ och ta bort Temporära internetfiler ock Cockies
#15 - 13 januari 2012 16:30
Nu har jag rensat både cookies och cache och hoppas nu på det bästa!

Hälsningar
Jennifer
admin
Christian Alfredsson
#16 - 13 januari 2012 17:13
Hur gick det?
#17 - 13 januari 2012 17:21
admin skrev:
Hur gick det?

Det verkar lovande "so far"! Men jag fattar fortfarande inte varför jag bara hade problem med Zoopet! Kanske för att det är det forumet jag är inne på mest? Hursomhelst - tack för hjälpen!

Hälsningar
Jennifer
admin
Christian Alfredsson
#18 - 13 januari 2012 17:24
Vi uppgraderade forumet nyligen. Jag ska nog uppgradera det igen i helgen så det blir spännande att se om du får problem igen efter det.
#19 - 14 januari 2012 12:25
Glädjen blev kortvarig, problemet kvarstår. Datorn laddar ner ett, två eller fler inlägg i en tråd - sen tar det stopp. Efter några minuter trycker jag på stopp och uppdatera - ibland funkar det, ibland får jag upprepa detta flera gånger. Men förr eller senare så laddas hela sidan ner som den ska.

Jag fattar ingenting.

Och det är fortfarande bara Zoopet som jag har det problemet med.

Ser fram mot uppdateringen och hoppas att allting löser sig då :D

Hälsningar
Jennifer
#20 - 14 januari 2012 12:54
Det är nog hos dig problemet ligger, jag har provat med iphonen, Telenor och tre (mobila bredband) Det funkar bra! Naturligtvis lite segare än anslutningen jag har hemma men jag ser det inte som konstigt? :)
#21 - 14 januari 2012 13:00
Ja, att problemet är hos mig inser jag. Men jag vet inte vad jag ska göra åt saken eftersom det bara är Zoopet som krånglar. Därav rubriken "På vilket sätt är Zoopet annorlunda?".

Ibland funkar det bra, ibland inte alls, enligt problembeskrivningen. Och när man testar mitt i natten när rimligen inte alltför många är inne på Zoopet så kan det ju inte bero på överbelastning heller.

Jaja, jag får väl leva med det här. Bara att trycka på F5... igen och igen och igen... Eller kanske skaffa "riktigt" bredband! (För dyrt!)

Men stort tack för att du engagerar dig och försöker hjälpa mig, jag uppskattar det verkligen!

Hälsningar
Jennifer
#22 - 14 januari 2012 13:29
Firefox får ganska ofta problem med korrumperade inställningsfiler, och det kan ge väldigt märkliga problem - jag har just nu ett sånt problem jag inte orkat ta tag i, där t.ex. cursorn blivit osynlig och alla Firefox-fönster låser sig om jag öppnar en PDF. Att bara avinstallera och ominstallera lösr inte problemet, för det tar inte bort Firefox inställningar (som ligger strödda som konfetti i diverse kataloger under %appdata%, %temp%, och i registret). På Mozilla.org finns guider för hur man raderar de korrumperade filerna.

Du kan ju testa om det är Firefox som fått problem genom att testa med en annan browser, du har antagligen åtminstone Chrome och Internet Explorer installerade (den första får man om man installerat nåt program Google gjort eller olika shareware, den andra brukar komma med datorn).
#23 - 14 januari 2012 14:40
Har nu testat med Explorer (hittar inte Chrome...) och samma problem kvarstår - laddar och laddar och laddar... Om jag uppdaterar så blir det bättre, åtminstone efter flera uppdateringar, dvs likadant som med Firefox (som jag bytte till eftersom min internetbank inte gillade Explorer) <suck>
'
Och frågan kvarstår: Varför drabbas bara Zoopet? Att felet ligger här är ju uppenbart, men hur löser jag det? Går det att lösa? Eller måste jag leva med det tills jag är rik nog att skaffa "riktigt" bredband?

Hälsningar
Jennifer
#24 - 14 januari 2012 14:55
Eftersom problemet kvarstår när du använder en annan browser är felet antingen hur ditt nätverk är konfigurerat, eller hos något program som filtrerar ditt surfande, i så fall gissningsvis ditt antivirus eller din firewall. Tyvärr ingenting jag vet hur man kan hitta eller fixa. Prova att vända dig till din nätverksleverantör.
admin
Christian Alfredsson
#25 - 14 januari 2012 17:18
Jag har också testat från olika datorer och anslutningar och det funkar fint. Ska dock ändå uppgradera forumet snart.
admin
Christian Alfredsson
#26 - 16 januari 2012 18:37
Nu är forumet uppgraderat. Är det bättre eller sämre? eller kanske likadant.
#27 - 16 januari 2012 19:03
Tjaaa... inte bättre i alla fall. Förhoppningsvis inte sämre. <djup suck> Jaja, jag får väl leva med det här. Men jag fattar fortfarande inte varför det bara är just Zoopet som krånglar.

Hälsningar
Jennifer
#28 - 21 januari 2012 16:37
Vill bara rapportera att problemen (peppar, peppar, ta i trä...) verkar vara borta! Direkt efter uppgraderingen blev det ju ingen skillnad men nu har det gått flera dagar utan problem! JIPPIIII!

Hälsningar
Jennifer
admin
Christian Alfredsson
#29 - 21 januari 2012 16:44
Det kan ha med att jag ändrade en hel del i CSS - det är den filen som styr utseendet.
#30 - 21 januari 2012 16:48
Vad du än gjorde - TACK!

Hälsningar
Jennifer
#31 - 21 januari 2012 17:04
varför sitta på mobilt bredband förstår jag dock inte
#32 - 21 januari 2012 17:16
Mobilt bredband är grymt och grymmare lär det bli framöver.

Vad sägs om en gigabit per sec i handen om något år...
Kjell Fohrman
Administrator
#33 - 21 januari 2012 17:20
DaRe skrev:
Vad sägs om en gigabit per sec i handen om något år...

I handen - va bra att man slipper både dator och mobil i framtiden:p
#34 - 21 januari 2012 17:22
hannesc skrev:
varför sitta på mobilt bredband förstår jag dock inte

Knappt att jag gör det själv... Men det är billigast i min situation och jag är... sparsam...

Hälsningar
Jennifer
#35 - 21 januari 2012 17:23
m fast varför ha det hemma? mobila nätverken är togsega just nu, med tanke på alla appar som konstant ska koppla upp sig mot nätet med notifications.. tex wordfeus,facebook och twitter. mobiloperatörerna har ju jätteproblem med det nu.
aldrig nånsin att jag skulle ha mobilt bredband hemma i lgh! jag har ju mobilt bredband i mobilen och kan göra mobilen till en router o koppla upp min laptop via den om jag skulle vara på resande fot så det argumentet håller inte heller.

o en gig per sec kan man säkerligen få hemma i uttaget med då ska du se
#36 - 21 januari 2012 17:29
Mm, fast jag vill ha mobilt för att kunna ta med laptopen på semester etc. Så varför dessutom ha fast bredband? Blir ju bara en extra kostnad som jag gärna slipper. Min mobil kan jag ringa från och till, och faktiskt även sms:a från och till. Men inget mobilt bredband där inte.
Du diskuterar med en nästan 50-årig kärring - svårt att hänga med i tekniken, förstår du! :D Jag minns min första dator med DOS... Ack ja, det var bättre förr... ;) Men visst, med en lottovinst och praktisk handledning så...!

Hälsningar
Jennifer
#37 - 21 januari 2012 17:33
haha aa minns med DOS. dock är jag bara 27. i telefonen har jag ju internet för att kunna surfa med. o mobilen kan jag använda som ett modem typ så att om jag vill ta med mig laptopen på resa så kopplar jag upp mig via mobilen. exakt samma sak som mobilt bredband. och jag är en internetmänniska. skulle knappt klara mig en förmidda utan internet. så det är väl en priofråga. :P
#38 - 21 januari 2012 17:45
Tja, surfar som sagt inte från mobilen. Varför skulle jag göra det? (Obegriplig fråga, jag vet :D)

Klart det är en priofråga, jag prioriterar hyra, mat, dryck, akvarier, ridning och andra ovidkommande saker. Klarar mig faktiskt ibland flera timmar utan internet. En träningsfråga tror jag! ;)

Hälsningar
Jennifer
#39 - 21 januari 2012 17:56
haha aa obegriplig fråga :P

jag prioterar akvarium, hyra, öl och konserter och internet. drar ner på matkontot till mer eller mindre 0 o sparar nada heller. o det är verkligen dumt. meeen akvariumen slukar en del :P
#40 - 21 januari 2012 18:03
Ja det är ju så, akvarierna kostar en del (ett akvarium, akvariet, två akvarium, akvarierna - språkpolisen är här! ;)) Och spara bör man, var det inte en årslön man skulle ha på kontot? Gäller förmodligen bara de riktigt lågavlönade, misstänker jag.

Men internet är inte prioriterat här, hos mig, inte. Det ska funka, vad jag än väljer. Hänger kanske ihop med att jag bor i en bostadsrättförening där medelåldern sjönk avsevärt när jag flyttade hit :D

Hälsningar
Jennifer
#41 - 21 januari 2012 18:09
jaja. språkpolisa på du :P

ja en årslön har jag verkligen inte. inte ens en månadslön tror jag. inte bra. o då har jag ändå helstidsjobb med bra lön.
#42 - 21 januari 2012 18:17
Tja, ju lägre månads-/årslön du har desto lättare att uppfylla kravet (vems det nu var?). Nån centerpartist har jag för mig, men jag kan ha heeeelt fel!

Just idag är det ju sossarna som ligger risigt till så vi kanske ska skylla på dem?

Hälsningar
Jennifer
#43 - 21 januari 2012 18:25
nehedu inte skylla på sossarna. skyller på mig själv. det är ju jag som bränner pengarna. o jag står politiskt på vänsterflanken så jag skyller helt klart hellre på borgarna. om jag ska skylla på nån annan än mig asså
#44 - 22 januari 2012 10:04
hannesc skrev:

o en gig per sec kan man säkerligen få hemma i uttaget med då ska du se

finns ju redan!?
#45 - 22 januari 2012 10:24
Visst kan man ha det hemmet, det har funnits länge, men det är väl skillnad på att ha ett abonnemang du kan använda i baksätet i bilen när du åker genom Sverige och en grej du måste hålla dig inomhus och i värsta fall har du riktigt dålig täckning även i ditt eget hus utan att dra kablar.

Idag kan du få 30 Mbit i surfplattan, dongeln eller din smartphone om du skaffar 4G. Det är iofs inte 4G ännu utan LTE. Systemen fyller inte upp 4G standarden ännu. Och vi ska vara stolta över att vårat eget Ericsson är bäst i världen på detta, vilket är ett av de mest avancerade tekniska systemen som finns. Tacka utvecklarna i Kista, Linköping och Göteborg för detta! :)

Annons