På vattenytan bildas en hinna....

#1 - 5 april 2006 19:27
Hej, jag är ny vad gäller akvarium....jag har ett 240 liters akvarium, två rötter i och en del växter. Hittils har allting gått jättebra tills nu. På vattenytan bildas en tunn hinna, vad är det?...alger som börjar att bildas??...jag vet inte vad jag ska göra....eller om det är ett problem?....

Skulle uppskatta ett litet råd utav någon mer erfaren.

Mvh sonet
#2 - 5 april 2006 21:08
hej du, om du provar att söka på forumet kommer du få upp en maaaassa trådar om detta ämne, du kan även scrolla ner på denna tråd för att hitta 5 likadana frågor
#4 - 6 april 2006 11:17
Skojjigt att alla tre trådaran säger olika saker :)

1/ Skräp & bipridukter, beror på övermatning(fanns avikande åsikt)
2/ Proteiner, ofarligt
3/ Bakterier

Det kan nog vara alla tre. Det bor nog bakterier i ett proteinlager, både mat och syre på samma ställe brukar bakterier gilla. Det kan naturligtvisa vara oljor eller skit från händer och saker man stoppar i akvariet. I regel är det nog ofarligt. Jag brukar rigga burk så att jag tar bort hinnan när jag byter vatten.

Bla Black Molly kan äta av hinnan. I mina mollyyngel käkar på hinnan hela tiden.
#5 - 6 april 2006 11:22
[quote=morphriz]1/ Skräp & bipridukter, beror på övermatning(fanns avikande åsikt)
2/ Proteiner, ofarligt
3/ Bakterier[/quote]

kan även va olja från stenar.
#6 - 6 april 2006 16:21
[quote=morphriz]Skojjigt att alla tre trådaran säger olika saker :)

1/ Skräp & bipridukter, beror på övermatning(fanns avikande åsikt)
2/ Proteiner, ofarligt
3/ Bakterier
[/quote]
ärdet inte så att det är samma sak
om du övermater,så får du för mycket protein.om du har för mycket protein ,så blivar der mycket backterier
eller är det jag som är fel ute
mvh janne
#7 - 6 april 2006 16:33
du har rätt i mat <-> proteiner janne_dansk
vissa sorter innehåller ju mycke protein medans andra kan innehålla lite.
#8 - 6 april 2006 17:16
köp en "Fluval sufres skimmer" eller hur det nu stavas, beställde min från min lokala zoohandlare, 125kr lite svår att koppla till mitt eheim filter men det löste sig. funkar bra
#9 - 6 april 2006 17:19
[quote=ivanelvis]"Fluval sufres skimmer"[/quote]

ytvattenrenare
http://www.pwss.se/product.php?productid=3380&cat=70&page=1

hört en del gott om fluvals men eheims variant ska tydligen va ett riktigt aber
#10 - 6 april 2006 18:04
Hinnan hindrar gasytbyte med luften. Efterssom jag kör CO2 så får jag nästan allt syre fårn växter och vill dessutom behålla CO2 i vattnet. Mao så bryr jag mig inte om hinnan utan låter fiskar som gillar den gnaga på den och så tar jag bort lite när jag byter vatten.
#11 - 7 april 2006 06:54
Hej Sonet!!

Mycket svar har du fått men kanske inte råd att få bort det....

Minska på matningen en tid som de andra sagt. Ta sedan ett blad från en dagstidning. Lägg snabbt ned det i vattnet så det suger åt sig hinnan. Detta kan du upprepa ytterligare nån gång om du inte får bort allt. Försök sedan få god cirkulation på vattenytan genom utblåset på pumpen//
#12 - 2 maj 2006 18:55
ja tog ett vanligt litet innerfilter och satte upp o ner. funkar kannon.

Annons