På gång med (malawi)ciklid akvarie...(eller Taganyika?)

#1 - 29 augusti 2007 20:15
Precis införskaffat och inrett och kört igång ett 100litersakvarie, från början tillägnat mindre malawi ciklider...hade tänkt mig en mindre grupp av bara Golden möjligen dela på den lilla gruppen och ha 3 golden och 3 hongi kanske...
Först och främst är detta en bra idé eller går det åt helvete?

Men så tänkte jag och läste att det fanns mycket småfiskar från tanganyikasjön som lämpar sig till mindre akvarium, och då är frågan om man ska satsa på ett sådant akvarie istället?
Men jag har ingen aning egnetligen om deras beteende i jämförelse med malawi eller hur roliga dom är om dom är som guppys dom där små eller om dom är lättlekta eller vilka som är hyfsat vanliga i affären och vilka överhuvudtaget som jag borde kolla upp:)...kan nån förklara eller tipsa eller tycka lite om detta så vore det snällt!

MVH John
#2 - 29 augusti 2007 20:33
först och främst, om du skall ha malawi så bör du ha fler än 3 av varje.

Det finns även jättemånga små och roliga tanganyikaciklider som tex. snäcklekare och jullar. sök på zoopet vet jag :D
#3 - 29 augusti 2007 20:35
får jag plats med kanske 4 av varje? eller tom 5? eller ska jag satsa allt på samma art?

är tanganyikaciklider parbildande till skillnad från malawi som vill ha ett par honor per hane?
#4 - 29 augusti 2007 20:47
hlafk skrev:
får jag plats med kanske 4 av varje? eller tom 5? eller ska jag satsa allt på samma art?

är tanganyikaciklider parbildande till skillnad från malawi som vill ha ett par honor per hane?

Tjenare,

Tycker att ett hundraliters kar är för litet för att hålla dessa arter... Hongi har en tendens att vara lite aggresiv. Tror du kommer få ett oroligt kar...
Men det kan gå! :)

Annars finns det flera fiskar från tang som skulle fungera fint i ditt 100-liters kar.
#5 - 30 augusti 2007 10:07
du skulle kunna ha ett Prinsess Par kanske? (Neolamprologus brichardi).

Eller, en kombo av några snäcklekare (3-4stycken), och ett par jullar?
#6 - 30 augusti 2007 13:58
100 liter är väl litet till Malawi så Tanganyika låter mycket bättre.

Annons