Ozon har länge använts i saltvatten, jag har själv kört det ett tag och det är en av dom prylarna som verkligen gör skillnad.
Gulfärgning av vattnet försvinner och småpartiklarna minskar kraftigt, nästan som om man polerat vattnet.
Att det inte är bra för fiskarna stämmer väl, men det är inte heller bra att mata fiskarna;) kort sagt i rätt dos så gör det under.
Ozon används även mot vita prick i saltvatten, vilka sjukdomar som det skulle ta i söt vet jag inte men misstänker att det skulle fungera för vissa parasiter och externa problem.
Om man skall rekomendera detta för en genomsnittsakvarist är jag inte så säker på, det kräver att man vet vad man gör och att man kan läsa av sitt kar.
Överdosering resulterar i förstahand i huvudvärk för akvaristen(förgiftning) då ozonet kommer ut i rummet, fisken kan tappa slemskicktet så det är inget att leka med.
Att köra 5 mån utan vb i ett bra fungerande lowtech kar ser jag inte som något problem överhuvudtaget, bra filter/näringsexport och lämplig matning/belastning så funkar det. Men det har inget med ozon att göra;)
//NiXoN