ozon-skummare

#1 - 15 januari 2007 07:00
Jag har installerat en ozon-skummare (går via luftpumpen) till ett 600 liters akvarium med endast en fisk i ( 18 cm lång). Hur många milligram/h tycker ni att jag ska använda? Tänk på att alla växter är som jag själv har hittat och även gäddan som jag ej vill förlora. Just nu är den strax under 5 milligram/h 24h om dygnet i 6 dagar framåt. Gör jag rätt?
ps: anledningen till att jag använder skummaren är att vattnet är bärnstens gult och små djur finns i akvariumet och jag misstänker att gäddan har svamp
#2 - 15 januari 2007 08:34
Jag har nog aldrig hört talas om att ozonskummare använts i sötvatten, så det blir svårt att hitta pålitlig information. Inom saltvatten används det ibland, men användandet är omtvistat och inte många saltisar förespråkar ozon.

Jag tror inte att ozon kan hjälpa dig med dina problem. Små djur överlever även i ozonskummade saltvattensakvarium, guleffekten är fortfarande ett problem och svamp försvinner inte.

Bärnstensgult vatten blir du av med genom vattenbyten och aktivkol filtrering, små djur dör i uv-filter och svamp förebygger du genom bra akvarieunderhåll.
MVH
magnus

Annons