Oxydoras Niger?

#1 - 23 november 2014 14:03
Hej!

Såg att dom hade några Oxydoras VF malar i akvarieaffären. Blev väldigt sugen att köpa en.
Är det nån som har nån erfarenhet av dom? Är dom bra bottenstädare?
Jag har ett kar på 500l som den ska få dela med Jaguarer. Hur stora blir dom på ett ungefär i akvarium?
Såg nåt mått på 90cm men det är ju ofta maxmått.
Kom gärna med förslag om andra malar som skulle funka.
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 23 november 2014 14:29
En bitsk jätte som blir uppåt 60 cm i akvarium men har en maxstorlek på över 100 cm.
Nån städare är den inte om du inte med städare menar att den städar undan andra fiskar;)
Ett 720 är väl absolut minimum för denna art som kan hållas ihop med stora robusta malar
#3 - 23 november 2014 14:59
bempa10 skrev:
Hej!

Såg att dom hade några Oxydoras VF malar i akvarieaffären. Blev väldigt sugen att köpa en.

Är det nån som har nån erfarenhet av dom? Är dom bra bottenstädare?

Jag har ett kar på 500l som den ska få dela med Jaguarer. Hur stora blir dom på ett ungefär i akvarium?

Såg nåt mått på 90cm men det är ju ofta maxmått.

Kom gärna med förslag om andra malar som skulle funka.

Jadu.. Kolla svaren du fått på rovfisk.se, så får du se en Oxy på 85 cm och 8 kg!
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 23 november 2014 15:25
Jadu.. Kolla svaren du fått på rovfisk.se, så får du se en Oxy på 85 cm och 8 kg!

OK - normalt så blir de inte "mer" än 60 cm om de får växa upp i ett akvarium - men som sagt i naturen blir de 100 cm.

Finns en del info på planetcatfish http://www.planetcatfish.com/common/species.php?species_id=37
#5 - 23 november 2014 15:43
Inte särskilt bitska alls och blir lätt 80-90 (min gjorde 25-60 på 1,5 år) i akvarium.. De är däremot ena riktiga as när det kommer till maten.. Den åt lätt 40% av allt som nådde botten och då är det inte så att de andra var lättviktare.. Stora och snälla kor med en enorm aptit.. Rekommenderar minst 2000l som slutmål för att ens överväga en..
#6 - 23 november 2014 17:02
OK - normalt så blir de inte "mer" än 60 cm om de får växa upp i ett akvarium - men som sagt i naturen blir de 100 cm.

Finns en del info på planetcatfish http://www.planetcatfish.com/common/species.php?species_id=37

Akvarium och akvarium... Den Oxyn går i en burk på 10500 liter...
#7 - 23 november 2014 17:03
Inte särskilt bitska alls och blir lätt 80-90 (min gjorde 25-60 på 1,5 år) i akvarium.. De är däremot ena riktiga as när det kommer till maten.. Den åt lätt 40% av allt som nådde botten och då är det inte så att de andra var lättviktare.. Stora och snälla kor med en enorm aptit.. Rekommenderar minst 2000l som slutmål för att ens överväga en..

1+ på den!
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 23 november 2014 17:51
Akvarium och akvarium... Den Oxyn går i en burk på 10500 liter...

Ok - det är ju lite mer än vad man normalt kallar ett akvarium :p
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 23 november 2014 17:52

Beror lite hur man definierar ordet "bitskt" - avsåg inte direkt att den äter upp andra fiskar och med "städa undan andra fiskar" avsåg jag nog mer det som står i Zoopets artbeskrivning.

Denna glupska jättemal är faktiskt relativt fredlig och går t.o.m. att hålla ihop med småfisk (minst 5-6 cm) utan att de blir uppätna. Detta till trots bör man hålla 2-3 exemplar i ett artakvarium eller enbart ihop med andra malar. De kan bli stressade av t.ex. stora ciklider och då slår de med stjärten med en sådan kraft att även rätt stora stenar kan slungas iväg (glaskrossvarning). Den gräver en del i botten och ett stort biologiskt och mekaniskt filter är nödvändigt.
#10 - 23 november 2014 18:16
Ok - det är ju lite mer än vad man normalt kallar ett akvarium :p

Hahaha! Ja och det är ju något åt det hållet som krävs när den nått 85 cm... ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 23 november 2014 18:20
Hahaha! Ja och det är ju något åt det hållet som krävs när den nått 85 cm... ;)

Nej i ett 10.000 liters akvarium vore den intressant att ha ihop med ett gäng med fiskar som inte behöver vara så stora
#12 - 23 november 2014 18:24
Beror lite hur man definierar ordet "bitskt" - avsåg inte direkt att den äter upp andra fiskar och med "städa undan andra fiskar" avsåg jag nog mer det som står i Zoopets artbeskrivning.

ville bara förtydliga att den inte är elak utan bara en enorm matmaskin..

mm, det vore grymt att ha en i ett kar med typ småtetror.. Den och en l418 i maxsize och en arowana på toppen.. Typ någon akvaria-damm som är sjysst ljussatt och massa massa rötter..

Annons