Oxydator

#1 - 3 januari 2008 20:37
Hejsan!

Har planerat att börja använda en oxydator, då jag läst att detta ska vara bra mot bl.a nitrit.

Vill inte meka med att bygga en egen, och undrar om någon kan rekommendera en bra och prisvärd oxydator?

När jag söker på oxydator så får jag ganska så få träffar, och undrar vad för andra namn som en oxydator går under?

//Brian
#3 - 4 januari 2008 09:56
Har aldrig sett oxydatorer av något annat märke än Söchting (finns i fyra storlekar).
#4 - 4 januari 2008 13:15
Tack för svaren!

I beskrivningen rekommenderas att man har en väteperoxidlösning som är på 6-8%.

Ringde till apoteket och hörde mig för om väteperoxidlösning. Detta då vi har ett litet apotek, och jag ville kolla om lösningen fanns hemma innan jag gick dit.

Fick då veta att man inte längre säljer väteperoxidlösning som är på 6-8% eller den som är 30% till privatpersoner.
Detta motiverar de med att det blivit strängare hantering och regler för försäljning av kemikalier.

Däremot kunde jag få köpa väteperoxidlösning som var på ca 3%.

Är denna väteperoxidlösning lösning för svag för att användas i syfte att minska bl.a Nitrit i akvariumet?
Om den är för svag, har ni då något förslag på hur jag får tillgång till väteperoxidlösning som är på 6-8%?

Mvh
Brian
#5 - 4 januari 2008 13:29
Anledningen till att det inte går att få tag på väteperoxidlösningar som är så koncentrerade är för att det går att göra sprängämnen med det. Ju högre koncentration, desto mer potent sprängämne.

Högkoncentrerad väteperoxid säljs därför numera endast till målarfirmor (och dylikt) och i viss mån frisörer. De sistnämnda har 12% om jag inte minns fel.
#6 - 4 januari 2008 14:25
Ok, då förstår jag.

Finns det något annat man kan använda än väteperoxidlösning, om 3-procentig väteperoxidlösning inte är tillräcklig? Eller är det bara att lägga ned projektet?
Bilagor:
#7 - 4 januari 2008 17:04
Den väteperoxid man får med oxydatorn verkar vara 3-procentig.
#8 - 4 januari 2008 17:08
Har nu varit och köpt 19-procentig väteperoxid på måleriet här i staden.
(Lite märkligt att man inte får köpa på apoteket, men att det går bra på målerifirman. Men, men...)

Det står att lösningen är till för att användas som desinfektions- och blekningsmedel.
Låter lite läskigt att ha ned det i akvariumet, men det är väl rätt sorts väteperoxid jag köpt?

Den väteperoxid man får med oxydatorn verkar vara 3-procentig.
Tack för svaret! Då spär jag ut den 19-procentiga så att den motsvarar 3%.
#9 - 4 januari 2008 19:26
Rätta mig någon om jag har fel, men enda skillnaden mellan olika koncentrationer väteperoxid är väl att reaktionen går olika fort? Svagare lösning långsammare reaktion med silvret och mindre syre per tidsenhet i karet?

För övrigt så kommer ju inte väteperoxiden ut i akvariet, den är bara i oxydatorn. Det som kommer ut i karet är syre.
#10 - 4 januari 2008 21:26
Har jag gjort något fel?

Skapade av oxydator av en liten barnmatsburk i glas på ca 3 dl.
Spädde ut väteperoxid med vatten enligt anvisingen på zookoll.se. (http://www.zookoll.se/dp_artiklar.php?go=visaart&id=59&site=1)

Gjorde sedan sex små håll i burklocket med hjälp av en liten spik.
Lade ned en bit silver i burken, satte på locket, och hängde därefter burken upp och ned i akvariumet.

Det bubblar friskt i burken utav reaktionen som blir, och ca 20-25% av burkens vätska har nu försvunnit ur burken. Däremot har jag inte sett en enda "bubbla" lämna burken. Om allt står rätt till, borde man inte se "syrebubblor" lämna burken?
När jag läser andras berättelse om deras hemmagjorda oxydatorer, så verkar växter och inredning relativt omgående bli fulla med "syrebubblor".

Är det någonting som blivit fel, eller har jag missuppfattat hur händelseförloppet med reaktioner och vätska går till?
#11 - 4 januari 2008 22:18
alltså bara en fundering ... din barnmatsburk ,, är inte locket på den gjord av metall? inte bra då peroxiden reagerar på den.

samt om du har burken upp och ner med locket o hålen ner ,,, hur har du tänkt att de ska bubbla ur den?
hela prinsipen bygger ju på att peroxiden reagerar med metalen o skapar ett tryck som i sin tur doserar ut peroxiden i vattnet som sen reagerar med biologiskt avfall..

för va ja vet kan inte syrebubbler åka ner på botten utan dom stiger
#12 - 4 januari 2008 22:37
I artikeln jag hämtade instruktionerna ifrån står det:
(http://www.zookoll.se/dp_artiklar.ph...t&id=59&site=1)
"...Häng nu upp din anordning upp-och-ned i akvariet. Hålen skall alltså vara nedåt. Nu startar oxidationsreaktionen och du kan se bubblor av ren syrgas tränga ut ur hålen och ut i akvarievattnet..."
Utan att fundera närmare över hur det hela fungerade, så hade jag förväntat mig att få se bubblor av ren syrgas tränga ut ur hålen och ut i akvarievattnet.

Men då är det rätt som jag har gjort, och det känns ju bra.

Visst har du rätt angående metallocket, och det ska jag åtgärda.
I beskrivningen stod att man kunde använda en glasburk, och då jag nästan aldrig sett en glasburk med plastlock utgick jag från att metallock fungerade bra.
Men visst har du rätt där. Ska ordna en plastflaska och ta nya tag. :)
#13 - 6 januari 2008 09:05
Några följdfrågor som dök upp när jag satt och funderade:

Hur många ml väteperoxidlösning på 6-8% kan man ha ned i ett akvarium på ca 300 liter, och hur under lång tid bör det fördelas i akvariumet?

Hur länge dröjer det innan jag kan se effekt och förändringar i akvariumet?

Hur länge ligger effekten kvar i vattnet, och när är det dags för en ny laddning väteperoxidlösning?

Finns det ingen risk att filter eller annat tar bort effekten av doseringen?
#14 - 6 januari 2008 18:43
Risken är att du har i för mycket vilket är skadligt för alla levande organismer
Men ditt filter kan inte filtrera bort något ,, möjligtvis om du kör med aktivt kol
#15 - 6 januari 2008 19:23
Om väteperoxiden mot förmodan klarar sig utan att oxidera innan den når filtret så kommer den deffinitivt att göra det då. Filtret är fullt av organiskt material som slukar massor av syre, detta oavsett om du kör oxydator eller inte. Den största vinningen enligt mig med oxydator är mindre slambildning i karet.

Söchyings oxidatorer funkar i princip som en svindyr syresten, den hemmagjorda varianten oxiderar nitrat och organiskt material direkt genom en kontrollerad dosering av väteperoxid till karet.
MVH
Magnus
#16 - 7 januari 2008 00:14
Om jag har förstått saken rätt så ska väteperoxid H2O2 inte komma ut i akvarievattnet utan det som sker med den instängda lösningen vid kontakt med katoden är en reaktion där molekylerna spjälkas, Väteperoxid är väldigt instabilt och består av 2 bundna syreatomer som när dom faller sönder bildar syrgas och vatten.

Så det som pytsar ut lösningen är alltså det tryck som bildas i oxydatorn när syrgasen börjar bildas.

Ren syrgas löses väldigt fort i vatten varför avsaknaden av bubblor vore rimmlig.
Dessutom frigör inte reaktionen CO2 vilket torde göra alla lyckliga och glada.

Dock kvarstår endel frågetecken eftersom min första tanke var att syrgasen skulle komma ur hålen innan lösningen men varför skulle lösningen vara lättare än syrgasen?
Syrgasen borde ju istället trycka ut lösningen ur behållaren, eller?

Om man tittar på ritningen till den lilla 100 liters oxydatorn från söchtinge så framgår en membranteknik och det är där som jag tror funktionen sitter, i samverkan med den sk dykarklockan.

Jag har beställt en oxydator (400 liters) och kommer att försöka utvärdera den med lite bilder i 200 liters karet.
#17 - 10 december 2013 21:24
Utvärdering tack! :D
#18 - 11 december 2013 06:18
Ja, hur gick det, såhär fem-sex år efteråt?

:)
#19 - 11 december 2013 10:11
Med tanke på att senaste inlägget från användaren skrevs 2008-02-11 21:27 så har jag svårt att tro att ni kommer få svar på er fråga.
#20 - 11 december 2013 10:27
Han är fortfarande inne på forumet, så chansen finns iaf ;)
#21 - 11 december 2013 10:37
Borde man inte kunna göra en liknande anordning med med kolsyrat vatten i för att ge växterna lite lättillgängligt kol?
#22 - 11 december 2013 11:48
HWH skrev:
Borde man inte kunna göra en liknande anordning med med kolsyrat vatten i för att ge växterna lite lättillgängligt kol?

http://www.zooplus.se/shop/akvarium/akvarieutrustning/co2/ovriga_tillverkare/278841

Annons