Oxydator ?

#1 - 19 april 2006 07:06
Kan nån förklara kortfattat vad det är för något ?:)
#2 - 19 april 2006 07:40
En flaska med väteperoxid som sakta läcker ut i akvariet. Då bildas vatten och syre. Perfekt till akvarier där man har hög temperatur och/eller låg cirkulation.
#3 - 19 april 2006 07:54
Aha tack :)

Är det bra å ha det även om man inte har hög temp men bra cirk. ?
#4 - 19 april 2006 22:56
det man ska tänka på är att om väteperoxiden läcker ut för fort av ån anledning kan man råka ut för massiv fiskdöd.
väteperoxid innehåller även en massa annat som kan va giftigt.

studsa inpå www.ciklid.se och sök på oxydator
#5 - 4 juni 2007 17:58
Någon som provat en flaska utanför akvariet typ den här: http://www.plantedtank.net/forums/diy/37211-diy-oxygenator-fun-emergencies-new-development.html

Om flaskan står utanför så är ju risken för överdosering minimal. Kan det finnas andra nackdelar?

Har kollat här och på ciklid.se men hittar inga bilder(kan inte se artiklarna) hur man bygger en egen oxydator, någon som har ritning?

Har silver, koppar, men inget bly hemma går det bra med vilket som?

Denna sida: http://www.h2o2.com/intro/safety.html skriver: Small amounts of other materials that contain catalysts (silver, lead, copper, chromium, mercury, and iron oxide rust) can cause rapid decomposition and an explosive pressure rupture of the containing vessel if it is not properly vented.
#6 - 4 juni 2007 20:16
OJOJ OJ mycke myter o falska påstånden här

Väteperoxid är väteperoxid inehåller inget annat.
Är som o säga att syre inehåller masa skit.

O nej den släpper inte ut syre o vatten
uten den reagerar med metallen och trycker ut REN vätepersoxid i vattnet det sen sönderfaller med organiskt avfall som "fäts" sönder o restprodukten blir syre och annat farligt gojs

Bästa metallen är silver bly o annat kan förgifta dina fiskar o växter
#7 - 5 juni 2007 05:43
Platina är bra också, fast priset är ju ett annat förstås ;)
En del rengöringssystem för kontaktlinser använder väteperoxid och en grej innehållande platina just för att omvandla peroxiden till syrgas, en sådan plastplupp skulle kanske gå att använda.
#8 - 5 juni 2007 23:02
Ja, bly låter ju inte så kul... Platina, fränt!:D

Är det nån som har en ritning?
#9 - 6 juni 2007 11:42
ta en tät pillerburk o gör hål med en vass nål typ

fins ritngar på nätet om du söker
#10 - 24 juni 2007 11:49
Köpte mig en mini-oxydator, var ju en rätt simpel konstruktion insåg jag lite senare. Dock så är keramikdelen rätt fin/funktionell(håller burken kvar på botten trots luftbildning), jag gillar den!

Modellen jag köpte är för max 30L, men jag har 50L och jag blev rådd att blanda till egen lösning batterivatten/väteperoxid så att jag får 6%. Medföljande lösning är 4.9%.

Har räknat lite och kommit fram till att en 8%-ig lösning borde vara bättre till 50L, men kanske en sådan koncentration blir för farlig för fiskarna?
#11 - 24 juni 2007 12:30
mayday skrev:
OJOJ OJ mycke myter o falska påstånden här

Väteperoxid är väteperoxid inehåller inget annat.
Det är inte sant. Väteperoxiden är stabiliserad med 3% metanol (träsprit).

O nej den släpper inte ut syre o vatten

uten den reagerar med metallen och trycker ut REN vätepersoxid i vattnet det sen sönderfaller med organiskt avfall som "fäts" sönder o restprodukten blir syre och annat farligt gojs
Det beror på vilken typ av oxydator det är. Brunstensoxydatorer, den sort man kan köpa, släpper bara ut syrgas. Hemmagjorda oxydatorer ("Pet-flaska med hål i korken") släpper ut väteperoxid som sen reagerar i akvariet.

Värt att tänka på är att väteperoxiden inte bara är farlig för fisk i höga koncentrationer, utan skadar växter och snäckor redan vid låga koncentrationer.

Sen har jag själv märkt att jag behöver ingen katalysator i min "PET-flaske" oxydator om jag blandar med kranvatten. Kranvattnet innehåller tillräckligt med metalljoner för att peroxiden skall brytas ner i (för mig) lagom fart.
#12 - 24 juni 2007 12:45
Vad räknas som höga/låga koncentrationer då?

Och, som jag ser det så är det bara ett knappt 1.5mm hål(med ett par fina snitt i kors över hålet/plastkorken) som öppning i min köpta konstruktion... Vad är det som gör att den bara släpper ut syrgas men inte en PET-variant, har det med brunstenen att göra?
#13 - 24 juni 2007 13:16
Nu vet jag inte vilken version du har; den jag tänker på ser ut så här:
http://www.zooplus.de/app/WebObjects/ZooShop.woa/wa/ShopDirectAction/shortlink?group=/shop/fische/technik_aquarium/durchluefter/soechting&identifier=11378&AF=19951

Peroxiden passerar en brunstenskatalysator på sin väg ut ur kärlet, och bryts då ned till syrgas och vatten.
#14 - 24 juni 2007 15:17
Ok, det är den lilla på bilden, minioxydator, som jag har. Och den verkar funka som så att det bildas övertryck i den när väteperoxiden reagerar med brunstenen och då trycks det ut lite väteperoxidlösning ur behållaren.

Vet du hur det är med koncentrationerna, vad får betraktas som låga resp höga koncentrationer i akvariesammanhang?
#15 - 24 juni 2007 16:25
Nej, jag vet inte exakta nivåer, men den typen av oxydator släpper inte ut någon peroxid, så du torde inte ta någon risk.
#16 - 24 juni 2007 16:30
Ok, tack!

Blandar till en ny lösning på 8% så får jag se vad som händer!

Annons