Oxydator

#1 - 7 augusti 2004 08:22
Hej

Är det någon är söm har erfarenhet av Oxydator A ? .Akvarielagret har en sådan...Finns även på Aquaristikshop.
Jag vill gärna veta hur en sådan funkar...kapacitet mm..

Jan
PatrikMalmo
#2 - 7 augusti 2004 09:11
Ingen erfarenhet av köpta oxydatorer, mer än att jag vet att de är orimligt dyra. Enklare att göra en själv, vilket jag numera har erfarenhet av. Sopade golvet både med mina blågrönalger och min Ceratophyllum. För tidigt att säga något om de andra växterna, men firrarna levde verkligen upp.

Annars kan du leta efter tillverkarnas hemsidor på nätet och läsa mer om produkterna där.

Hilsen!
#3 - 7 augusti 2004 09:30
Hos Aquaristikshop kostar en sådan ca 380:-...inte så farligt tycker jag.Kolla på http://www.oxydator.de/oxydate4.htm Här finns lite data om den..verkar intressant...Hur gjorde du en sådan?
Jan
#4 - 7 augusti 2004 09:39
Verkar mycket intressant. Särskilt eftersom den inte skall ta bort CO2.
PatrikMalmo
#5 - 7 augusti 2004 10:22
En oxydator som man gör själv tar inte heller bort CO2, och det är samma kemikalie man använder, väteperoxid, H2O2. Hittar inget om hur väteperoxiden frigörs i den länken du lade in, kanske är det noggrannare kontroll på det med en köpt variant. 380 spänn var faktiskt inte så blodigt. Jag kollade upp det för flera år sedan, och de jag hittade gick på minst 1600 kronor... :/

Hur man själv gör en oxydator finns beskrivet i Ciklidboken, samt här:

http://www.akvarieguiden.nu/artiklar.php?go=visaart&id=59

Kostnad (för mig):
0,6 liters petflaska - gratis (snodde en polares festisflarra!)
10 cm silvertråd, 1mm tjock - 25 kr på guldsmedsaffär
Väterperoxid (35%-koncentration) - ca 50 spänn på färgaffär

Väteperoxiden behöver du i vilket fall, så den kan du dra bort. Total kostnad 25 kronor alltså, plus arbetstiden det tog att göra några små hål strax under korken, klippa av en dryg cm silvertråd och lägga i flaskan samt blanda till väteperoxiden till ca 5% koncentration. Högt räknat en halvtimme... ;)

Fiskarna mår som sagt bra, men växterna har tagit en del stryk ffa Hornsärven, men även stor andmat och Potamogeton. De andra växterna är så långsamtväxande att jag inte vet om de har påverkats av förändringen. Återstår att se om det var själva förändringen som påverkade eller om vissa växter inte trivs med övermättad syrehalt. Kasselmann (författarinna till en bra växtbok) tar upp exempel med folk som kört oxydatorer i växtkar under flera år, så det ska tydligen funka med växter. Lär visa sig med tiden om växterna hämtar sig eller går ner.

Den lilla mängden silverjoner ska tydligen vara försumbar (osäker på kräftdjur som t ex räkor, då de är känsligare än fisk för metaller). Mina blågrönalger har i princip försvunnit, vilket jag har två förklaringar till; silverjonerna kan vara mycket giftiga för just blågrönalger då medel som är verksamma mot blågrönalger innehåller silvercolloid; den starkt oxidativa miljön ska tydligen påverka det osmotiska trycket i blågrönalger så att de sprängs. Utan mikroskop eller labb har jag ingen möjlighet att ta reda på vad som är sant, eller om båda stämmer. Så länge de blågröna försvinner struntar jag egentligen i vilket!! ;)

Hilsen!
#6 - 15 september 2004 19:37
Hallå Patrik !

Jag har nu fixat till en oxydator enligt din beskrivning.En fråga: Skall korken på flaskan vara upp eller ned? På Söchtings oxydator verkar syre utsläppet vara nedtill...Mvh Jan
#7 - 15 september 2004 19:58
Utsläppet skall alltid vara nertill. Det fungerar så att peroxiden sönderfaller på silvret/blyet. Då bildas syre som går upp i toppen på flaskan. Det nya syret tar mer plats är peroxiden och trycker därmed ut peroxid i karet. Om hålet är upptill så kommer det bara att bubbla ut syre.
MVH
Magnus
#8 - 15 september 2004 20:13
Ok..men har inte detta att peroxiden går ut i karet en menlig inverkan på fiskarna?...Bara undrar? Du skriver silvret/blyet? Skall det inte vare rent siver ,som används som katalysator?
#9 - 15 september 2004 20:17
Jag har använt bly som katalysator utan problem.
Att peroxiden går ut i karet är hela vitsen med en oxydator, den lägger sig på organisktavfall och sammanfaller där. Vilket leder till att nerbrytningen skyndas på och syrehalten i karet ökar. Detta har effekt på fiskarna, en possitiv sådan.
MVH
Magnus
#10 - 18 september 2004 10:10
Jag tänker använda en petflaska på 6 dl volym.Hur mycket 35 % väteperoxid skall man ta då?...Undrar..Jan
#11 - 18 september 2004 11:14
Enkel matematik. Om du tar 1 del peroxid och 9 delar vatten får du en 3,5%ig lösning.
Ser du smbandet?
MVH
Magnus
#12 - 18 september 2004 11:52
Ok..tack för det...jodå..:)
#13 - 19 september 2004 10:09
Hej!

Jag har använt bly som katalysator utan problem

Är det lämpligt med en sån tungmetall som bly i ett akvarium?
Med tanke på giftigheten då. Silver är trots allt en ädelmetall.

Urban
#14 - 19 september 2004 10:11
Silver är också en tungmetall, och vid högre pH är bly nästan olösligt (det bildas en oxidhinna på blyet som stoppar vidare upplösning). Vet dock inte vad det kan tänkas vara för pH inuti en oxydator.
#15 - 20 september 2004 14:42

0,6 liters petflaska - gratis (snodde en polares festisflarra!)

Hur länge räcker en sån flaska för er? Jag provade samma konstruktion
med 3% lösning, men en sån flaska räcker ca ett dygn för mig. Det blir mycket
fylla på. Man vill ju att det skall räcka uppåt en vecka i alla fall.
Mvh
Rolf
#16 - 20 september 2004 16:35
Är det lämpligt med en sån tungmetall som bly i ett akvarium?

Med tanke på giftigheten då. Silver är trots allt en ädelmetall.

Själva deffinitionen på en katalysator är ett ämne som startar en kemisk reaktion utan att själv förändras, det har Azur lärt mig.

Enligt den deffinitionen så skulle det inte spela någon roll vilken katalysator man använder, bara den funkar.

storleken på katalysatorn har betydelse, med mindre katalysator räcker peroxiden längre.
MVH
Magnus
#17 - 17 oktober 2004 19:35
hm...
läste lite här, och undrar:
Hur påverkas fiskarna positivt utav det här, förutom att nedbrytningen av skit går snabbare?

Mvh Malawi´n
#18 - 18 oktober 2004 09:20
Ökad syremängd i vattnet piggar upp de små liven..har kört med detta i ca 1 år med kanonresultat
#19 - 18 oktober 2004 17:17
gtfalmi2:
Hur har det gått med växterna? En del har fått problem med detta.Själv har jag bara kört oxydator under ngn vecka eller så..
Vad har du för utrustning för detta? Själv har jag testat med 6 dl petflaska och en liten bit silvertråd på 10 mm ca..Väteperoxiden räckte ca 1,5 dygn.Är det ngn som testat Söchtings oxydator?
Mvh Jan
#20 - 18 oktober 2004 19:17
600 ml peroxid på 36 timmar?
Hur stort akvarium, och har du några växter kvar?
#21 - 18 oktober 2004 19:21
3% peroxid ja..jo då växter har jag kvar...givetvis...Hur skall man dosera det hela för att skall vara längre? Akvariet är på 275l...

Se föregående inlägg av Isak

Mvh

Rolf

#22 - 18 oktober 2004 19:35
Hade du tillsatt hela dosen på en gång hade nog växterna hälsat hem, men nu var den ju utspridd över 36 timmar, och peroxid bryts ned snabbt, så kanske hade du aldrig hög koncentration i akvariet.

Vill du ha långsammare dosering kan du korta av silvertråden.
#23 - 19 oktober 2004 06:39
gtfalmi2:
Den mailadress du angett här fungerar inte. Jag behöver få kontakt med dig, kan du maila mig på tropfrog@rocketmail.com.

Ursäkta off topic.
MVH
Magnus
#24 - 19 oktober 2004 06:44
min adress är gtfalmi@telia.com
Ursprungligen skickat av Tropfrog

gtfalmi2:

Den mailadress du angett här fungerar inte. Jag behöver få kontakt med dig, kan du maila mig på tropfrog@rocketmail.com.

Ursäkta off topic.

MVH

Magnus

#25 - 12 oktober 2005 22:35
Söchtings oxydator

[QUOTE=Messier]gtfalmi2:
Hur har det gått med växterna? En del har fått problem med detta.Själv har jag bara kört oxydator under ngn vecka eller så..
Vad har du för utrustning för detta? Själv har jag testat med 6 dl petflaska och en liten bit silvertråd på 10 mm ca..Väteperoxiden räckte ca 1,5 dygn.Är det ngn som testat Söchtings oxydator?
Mvh Jan[/QUOTE]

Hej. Var ute och tittade på snacket i forumet och såg din fråga om söchtings oxydator. Jag var och införskaffade en igår den lilla varianten som ska räcka till ca 100 liter. Christer på akvarielagret i Bromma sa att för att klara ett större akvarium så var det bara att höja koncentrationen något. Mitt är på ca 220 liter. Så jag har ca 8-9% inblandning i min oxy och hittills så verkar allt frid och fröjd. Om du vill kan vi hålla lite kontakt och utbyta erfarenheter var efter tiden går.Du får min mailadress här om du vill svara.Hej/Dante
[email]dante@minmail.net[/email]

Annons