Du menar alltså att man köper oxhjärta mestadel för att få upp fisken i storlek för att kunna sälja dem?
Nu var det väl i och för sig laxfoder som jag svarade på där. I laxfoder var det tidigare vanligt med däggdjursproteiner/fetter men det stoppades pga leverskadorna. Men självklart är det fortfarande så att det forfarande är ett alldeles för kraftigt foder just för att man vill nå slaktvikt så snart som möjligt.
Att ge sig in på samma sak för akvariefisk tycker jag är fel eftersom det här handlar om att ge fiskarna ett så långt och hälsosamt liv som möjligt. Då borde man avstå från "broilerfoder" - ingen matar ju sina barn med så fet mat som möjligt för att de skall växa snabbt.
Nästan oavsett hur lite och hur bra vi matar fiskarna så växer de snabbare än i den naturliga miljön (en fisk växer naturligt under hela sin livstid) men växandet borde inte drivas in absurdum vare sig med artificiella foder som oxhjärta eller för kraftigt foder.
Någon kom t.ex. på att om man matade diskus med oxhjärta och höll dom vid en onaturlig hög temperatur (i deras naturliga miljö är det bara 30 grader under en del av året - oftast ligger det på 25-28) så växer de snabbare vilket också ger mer inkomster.
Det finns en del som skriker högt när konstiga papegojciklider dyker upp på marknaden men få reagerar när minst lika konstgjort uppdragna diskusar säljs.
Men som sagt - var och en väljer själv - själv avstår jag från både papegojciklider och oxhjärtediskus men jag vet många som gillar dem och det är Ok för mig även om jag korkat nog ändå ger mig in i diskussioner som denna;)