Oxhjärta!

#1 - 14 januari 2013 00:26
Hejsan!

Håller på att göra lite fiskmat och har gjort Räkmix, vegmix...

Vill nu prova på att göra Oxhjärta-mix men hittar inget bra recept :(...

Jag har sökt på Google.se, men hittar absolut inget! Så om ni kan receptet på Oxhjärta så dela gärna med er :)

MvH
Peter J
#2 - 14 januari 2013 01:04
Oxhjärta!

Receptet på oxhjärta?

En oxe är väl en bra start?

Har du diskus?
#3 - 14 januari 2013 06:31
Receptet på oxhjärta?

En oxe är väl en bra start?

Har du diskus?

Vilken mat rekommenderar du till diskus?
#4 - 14 januari 2013 06:41
Nu är svenska inte det största språket på internet så varför inte googla t ex "beef heart mix for discus" så får du träffar så det räcker - tom instruktionsvideos.
#5 - 14 januari 2013 18:12
Tänkte inte på det! Ska kolla detta!

Ska göra maten pga intresse :) Har inte diskus, men skalarer och nyckelhålsciklider :P
#6 - 15 januari 2013 12:11
är det inte så att animaliskt kött är egentligen ett fett NEJ NEJ NEJ till akvariefisk ?

det har iaf jag fått lära mig av mer erfarna personer.

Om man citerer denna artikel:

http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&view=article&id=179

Kallblodiga fiskar
Fiskar är kallblodiga (växelvarma) djur och kan inte tillgodogöra sig fett från varmblodiga djur (däggdjur) på samma sätt som fetter och proteiner från vattenlevande djur. Istället passerar det nästan osmält fiskarnas matsmältningskanal och förorenar akvarievattnet. Det har t.o.m. visat sig att lax som fått höga koncentrationer av fett från däggdjur har fått leverskador. Idag är det därför mycket ovanligt att torrfoder för akvariefisk innehåller ingredienser från däggdjur (se innehållsdeklarationen på foderburken), något som var betydligt vanligare förr.

så blir det ju ganska klart och tydligt att fisk är inte lämpade att käka djur från torra land.

bortsett från då möjligtvis hajar, pirayor, och en och annan liknande firre.

skalarer tillhör inte alls dom djuren som tuggar kossor eller getter.

de tuggar räkliknande saker, annan småfisk, larver, etc etc.

inte oxe.

just till discus verkar det som att det är 50/50 gällande just oxhjärta, men de tillhör
iaf undantaget på firre som möjligtvis KAN tugga kossa.

mer i detalj om discusmat kan läsas i denna artikel:
http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&view=article&id=27

citat från artikeln.

Mycket populära foder för diskus är s.k. oxhjärte-foder. Det säger sig dock själv att däggdjursproteiner och fetter inte är något naturligt diskusfoder. De kan inte alls tillgodogöra sig detta, vilket man lätt märker genom den feta hinna och kraftiga algtillväxt som ofta förekommer i akvarier när man matar med sådant foder.
Det verkar dock inte som om diskusar far illa (t.ex. leverskador) på samma sätt som många andra fiskar vid matning med däggdjursprodukter. Detta kanske har något att göra med att de ofta hålls vid högre temperatur än andra fiskar. Någon forskning har dock inte bedrivits i detta ämne.
#7 - 15 januari 2013 12:26
Jag citerar inte Kens inlägg, men det var bra sagt. Killarna i en av mina zoobutiker lurade på oss detta foder och skalarerna fattade ingenting av det. En av dem smakade lite, men det åkte ut lika fort igen och hen försökte sig inte på det igen. Bara att fiska upp och slänga. När jag kom tillbaka till butiken sade (den mer kunnige) kollegan att detta foder enbart lämpar sig, till nöds, för diskus, men han rekommenderade det inte.

Skalarer ska ha räkmix och sådant gott, som Ken sa. :)

Kort sagt: +1 på Kens inlägg och jag har testat.
#8 - 15 januari 2013 20:47
Någon har glömt tala om det för dessa malar.
&feature=youtu.be" target="_blank">
&feature=youtu.be

Studier finns samt många fling o pellets innehåller animaliska produkter idag. ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 15 januari 2013 20:52
kaj.p skrev:
Någon har glömt tala om det för dessa malar.

&feature=youtu.be" target="_blank">
&feature=youtu.be

Studier finns samt många fling o pellets innehåller animaliska produkter idag. ;)

Fast det är skillnad på animaliska och animaliska produkter.

Förr var det rätt vanligt att foder både till akvariefisk och aquakulturen innehöll produkter från däggdjur - idag är det rätt ovanligt.

Häftig inspelning förövrigt:D
#10 - 15 januari 2013 20:55
Så är det nog inte Kjell jag har flera burkar från de stora tillverkarna hemma och i de flesta kan jag läsa att de innehåller animaliska produkter.
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 15 januari 2013 20:59
kaj.p skrev:
Så är det nog inte Kjell jag har flera burkar från de stora tillverkarna hemma och i de flesta kan jag läsa att de innehåller animaliska produkter.

Ja men för tusan Kaj - tro sjutton att att de inehåller animaliskt foder för det gör väl i stort sett alla foder. Vad är det för konstigt med det?
#12 - 15 januari 2013 21:14
kaj.p skrev:

Är inte fisk och kräftdjur ett animaliskt inslag i fiskfoder?
#13 - 15 januari 2013 21:16
"meat and animal derivates" för o vara exakt Men som vanligt det är upp till var o en o mata tycker bara att som i denna som i alla frågor att det vore kul o få veta var all sk fakta kommer ifrån.
För min del tror jag att eftersom köttmjöl är betydligt billigare än fiskmjöl som proteinkälla så frestas många att använda det. Men vet gör jag inte jag bara tror :)
#14 - 15 januari 2013 21:23
Mygglarver, fisk, musslor, mask, räkor - nog är det djur alltihop och alltså animaliskt foder. Jag blir ju rätt förvirrad när jag ser så kallade vegetariska recept med räkor i, jag har i o f s inga problem med att man kan välja vad man vill äta och anse att det är ok med räkor men inte med gris, hur man däremot kan jämställa räkor med grönsaker begriper jag inte.

Det finns ju fiskar som med fördel kan få rent vegetariskt foder men det är ju inte så många av dem i akvariehobbyn. För de övriga, naturligtvis är det frestande att blanda i diverse biprodukter från slakterierna i fiskfoder, det är ju mycket billigare att sopa ihop lite jox där än att skicka ut nån att håva mygglarver. Men det kan alltså vara lite tveksamt hur väl fiskarna smälter sånt foder. Man bör nog undvika att låta det dominera som foder åtminstone.
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 15 januari 2013 21:26
kaj.p skrev:
"meat and animal derivates" för o vara exakt Men som vanligt det är upp till var o en o mata tycker bara att som i denna som i alla frågor att det vore kul o få veta var all sk fakta kommer ifrån.

För min del tror jag att eftersom köttmjöl är betydligt billigare än fiskmjöl som proteinkälla så frestas många att använda det. Men vet gör jag inte jag bara tror :)

Jo men fiskmjöl är ju som sagt också animaliskt foder och det är rätt OK till rätt sorts fiskar i rätt mängd.

Som du skriver så användes förr mycket köttmjöl från däggdjur för att det är betydligt billigare. Utan att vara insatt i aquakulturen så pratade jag i alla fall med en som jobbade där och han menade att de där idag till största delen har gått över till fiskmjöl istället

Annons