ovillig ancistrushona

#1 - 18 juni 2004 21:49
Hej,

jag har haft två ancistrus i ca 9 månader nu. En hona och en hane. Hannen åker efter honan ofta och verkar lekvillig, men honan däremot bara åker från honom. Det är visserligen ganska gulligt, men jag vill ju att de ska leka. Vad kan jag göra för att honan ska bli "leksugen" också?

Honan är lite större än hannen, kanske 7-8 cm, medans hannen är ca 5-6 cm. Hannen har kraftig huvudborst.

/Jenny
#2 - 18 juni 2004 22:06
Mina leker löpande vid 26 grader, ph strax över 7, kraftig genomströmning, vattenbyten med kallare vatten 1-2 ggr i veckan. Matar i huvudsak med Hikari Algae wafers och Squash. Som inredning har bla jag flera rötter, fin sand och en kokosnötshalva.
#3 - 18 juni 2004 22:38
Kanske hon inte är riktigt vuxen än då?
#4 - 19 juni 2004 01:09
Har de ett bra gömställe där de vill/kan leka?
En grotta av en halv urgröpt kokosnöt eller lerkruka brukar fungera bra.
#5 - 19 juni 2004 10:17
Ursprungligen skickat av Neptun

Har de ett bra gömställe där de vill/kan leka?

En grotta av en halv urgröpt kokosnöt eller lerkruka brukar fungera bra.

Jag har en grotta till dom, men den har två öppningar på ca 2-3 cm i diameter vardera. Man kanske borde köpa en kokosnöt...
#6 - 19 juni 2004 18:00
Jag hade en liten keramikrot med 4 öppningar som mina ancistrusar lekte i väldigt många gånger ända tills honan blev för stor. Nu har jag en kokosnöt som också fungerar bra. Problemet med en grotta med flera öppningar, hos mig, var att andra fiskar kunde komma åt rommen eftersom hanen inte kunde vakta överallt. Men det blev mycket yngel ändå. Fast jag tycker att nöten är snyggare ;-)
#7 - 20 juni 2004 15:19
Mitt par har inte brytt sig om varken kokosnöten eller annat jag stoppat i karet. Hanen har grävt ur under en liggande rot och där leker de. Hanen är så stor att han måste ligga utanför med stjärten när han fläktar rom/yngel.
(Har Ph 6.8-7.0, temp 26, kraftig genomströmning, veckovattenbyte på 40-50% med kallare vatten.)
#8 - 20 juni 2004 15:54
Jag har ancistrusar med malawiciklider och kräftor. Det är därför många som vill åt samma lekplatser. Om man lägger in en kokosnöt - kommer det att sänka ph-värdet? Eller har ni några andra bra tips som inte sänker pH:t. Är sugen på ancistrusbebisar!

Annons