Jag har ingen större tilltro till ett sandfilter i en 200 liters tunna, med en damm med stor volym och mycket fisk, då du måste ha syre för att nedbrytningsbakterierna (någon som har ett kortare namnförslag) ska "jobba".
De flesta som bygger ett filter själv låter vattnet gå in uppifrån och strila över filtermatrialet, sedan stiger vattnet upp genom ett rör och ut i dammen igen, vilket betyder att det inte är så viktigt med vilket tryck det är på vattnet utan mängden vatten som passerar genom filtret, på så sätt kan större delen av tunnan grävas ner.
Bästa filtret får du om du har flera kammare med olika filtermatrieal som vattnet passerar.
Biobollar i botten sedan blå filtermatta och överst en tunn tätare matta som renar mekaniskt så det inte kommer en massa föroreningar i den biologiska delen som skäl plats för bakterierna.
Men ett eget filter går att göra i flera varianter, själv har jag köpta filter med 200 liter filtermatrial 70 W UV-C till ca 13-14 kubik vatten 7 Koi från 30-50+ cm och en 40 cm guldfisk.
Där byter jag ca 1-1,5 kubik vatten i veckan för att kunna hålla ett optimalt vatten.
Jag läste något om att en kvadratmeter blå filtermatta renar mer än 1000 liter sand/grus, om det är så vet jag inte.
Så här beskriver en i Sala sin damm:
15000l damm, 800l biologisk filter, Gardena pump FSP 10000, Gardena dammfilter 7500UVC + aqua interiör uv-c 35000.
5 st Koi + 5 st guldid.
Men var och en är salig i sin tro.