Överviktiga husdjur

Kjell Fohrman
Administrator
#1 - 24 maj 2006 14:00
Ett ökande problem är överviktiga husdjur enligt denna artikel i Aftonbladet - http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,831062,00.html

Detsamma gäller enligt min mening även för akvariefiskar - ofta blir våra akvariefiskar alldeles för klunsiga jämfört med den ursprungliga naturformen pga felaktig kost samt för mycket matning.
#2 - 24 maj 2006 14:38
Detta faktum torde även gälla oss akvarister :-)

Men man tycker ju att fiskarna borde fått det bättre med tiden pga ökade kunskaper och bättre foder.

Men det är ju roligt att mata fiskar och eftersom om tigger hela tiden så får dom nog oftast för mycket mat så nog ligger nog mycket i det du säger.
#3 - 24 maj 2006 16:40
själv håller jag allt koll på kattan och om det nångång behövs kommer hon få dietmat.
finns kvalitetsfoder även till överviktiga katter så dom kan äta sej mätta.

fiskarna har jag i sanning inte tänkt på men dom ser ut att må bra simmar fint och är aktiva.
vad för foder kan man egentligen ge till fiskar som samtidigt tillgodoser deras näringsbehov ?
#4 - 24 maj 2006 16:53
[QUOTE=Kjell Fohrman]Ett ökande problem är överviktiga husdjur [vilket] gäller enligt min mening även för akvariefiskar - ofta blir våra akvariefiskar alldeles för klunsiga jämfört med den ursprungliga naturformen pga felaktig kost samt för mycket matning.[/QUOTE]
Jag gillar att övermata mina fiskar men då med levande foder och jag tycker i alla fall då att de inte blir alltför klunsiga i alla fall. Vill ju helst ha fisken i bästa lekform. ;)
Men vad är det vi jämför med - parasitangripen utsvulten vildfisk eller vad?
Vid två tillfällen har mina fiskar åtnjutit en 3 veckors fasta och jag tycker nog dom ser bättre ut om jag får mata dem lite mer regelbundet än så. Men visst överlevde mer fisk än förväntat dessa fasteperioder. :)
#5 - 24 maj 2006 16:58
Dom enda som är "klunsiga" i mina kar är guppy-honorna... :rolleyes:

Sedan blir dom plötsligt smalare samtidigt som det vimlar av en massa SMÅ fiskar i karet... :confused: :D

Undrars om jag övermatar dom... [:o]
#6 - 24 maj 2006 17:06
hahaha Birgitta W, du är inte den enda med "klunsiga" guppy honor.
köpte 3st ida och ser ut som 2 av dom ska explodera nästan :rolleyes:
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 24 maj 2006 17:07
Levande foder innehåller ju överhuvudtaget mest vatten så risken för övermatning där är ju inte så stor
#8 - 24 maj 2006 17:34
Men borde inte mr.fohrman banta lite?[:o] Som folk som säger att en kraftig jakthund är fet trots att de själva är rejält smällfeta. Om de själva vore i lika bra form som den jakthunden de talar om hade man sagt att de vore magra nästan. Lite snevridet kan det bli med olika värderingar.
#9 - 24 maj 2006 17:49
[QUOTE=StefanA]Men borde inte mr.fohrman banta lite?[:o] Som folk som säger att en kraftig jakthund är fet trots att de själva är rejält smällfeta. Om de själva vore i lika bra form som den jakthunden de talar om hade man sagt att de vore magra nästan. Lite snevridet kan det bli med olika värderingar.[/QUOTE]

Hahaha... jadu.
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 24 maj 2006 17:55
[quote=StefanA]Men borde inte mr.fohrman banta lite?[:o] Som folk som säger att en kraftig jakthund är fet trots att de själva är rejält smällfeta. Om de själva vore i lika bra form som den jakthunden de talar om hade man sagt att de vore magra nästan. Lite snevridet kan det bli med olika värderingar.[/quote]

Bättre att vara fet än korkad - är man fet kan man alltid banta:p

Ditt inlägg var faktiskt rätt korkat för om man misshandlar sig själv så är det väl upp till var och en själv, men att missahnadla andra som inte kan "försvara" sig det är inte acceptabelt:mad: .
#11 - 24 maj 2006 18:00
[quote=Kjell Fohrman]Bättre att vara fet än korkad - är man fet kan man alltid banta:p

Ditt inlägg var faktiskt rätt korkat för om man misshandlar sig själv så är det väl upp till var och en själv, men att missahnadla andra som inte kan "försvara" sig det är inte acceptabelt:mad: .[/quote]
idag är jag full, i morgon är jag nykter
i dag är du ful i morgon är du???????
mvh janne
#12 - 24 maj 2006 18:36
[QUOTE=Kjell Fohrman]Bättre att vara fet än korkad - är man fet kan man alltid banta:p [/QUOTE]

Jag skulle hellre vara tjock än dum även om man inte kunde banta... lite fett är väl inte bölpest precis.

Fast diskussionen skulle vara trevligare om vi återgick till ämnet.

Raven: Jag hoppas att det kommer att bli så lätt som du tror för dig att banta din katta om hon blir stor. Vi har en ganska tjock hankatt som vi försökt få ned i vikt men det gick inte. Vi köpte dyr rekommenderad bantmat till honom och matade honom separat från den andra kissen men han blev tokig istället för smal av maten. Han åt den i några månader tills vi blev less på att han alltid var ivägen, rev ned saker och tuggade oss på armarna =/ Som tur är så verkar han ha stabiliserat vikten nu och han mår bra så han får vara lite tjock
#13 - 24 maj 2006 18:45
[quote=join4t]Raven: Jag hoppas att det kommer att bli så lätt som du tror för dig att banta din katta om hon blir stor.[/quote]
kommer hålla koll så hon inte blir "stor" till att börja med typ.
tänkte köpa en våg så blir det enkelt att hålla koll på vikten men som det är nu så funkar det bra.
hon har torrfoder som står framme dygnet runt och får lite blötmat varje eftermidda och viktmässigt ligger hon rätt så bra till i nuläget, rätt glad att hon inte tillhör dom katter som "kastar i sej mat" utan äter rätt lugnt.
har för stunden bara en katt så matningen blir ju såsett rätt enkel.

kanske skulle kolla på barf, kanske funkar bättre ?
#14 - 24 maj 2006 18:51
Ja, en annan lever ju med en gris som husdjur... å DET är inte lätt när det gäller vikten. Firrarna däremot är ganska moderata när det gäller hullet, förutom vår fläckiga pansarmal som heter Tjockafetagreta... hon är så tjock så färgen räcker inte runt... hon är delvis vit... Matte ska vi inte tala om... men som Kjell sa... det är ju bara mitt val, och jag är smart nog att förstå det också..

Det värsta jag sett ändå, är vår fd grannes katt Tiger... bifogar förhoppningsvis en bild på eländet!!!
#15 - 24 maj 2006 18:53
Dessutom så är hon väl inte ens fullvuxen? De brukar börja lägga på sig senare, å andra sidan så ska det vara lättare med honkatter än kastrerade hankatter, veterinären säger att de har lättast att lägga på sig för mycket. Det är nog troligt att du inte kommer att behöva bekymra dig så värst, speciellt inte då du får vara med "från början" och hålla koll. Vår tjocka He-man var tjock redan då jag lärde känna honom =/
#16 - 24 maj 2006 18:55
[QUOTE=Tant Nancy]Tjockafetagreta... hon är så tjock så färgen räcker inte runt... [/QUOTE]

Hahaha....det lät bara för tokigt =) Låter nästan som om du försöker mynta ett nytt uttryck =)
#17 - 24 maj 2006 18:59
[quote=join4t]Dessutom så är hon väl inte ens fullvuxen? [/quote]
märker inte av att hon växer nåt mer och är nästan 1år.
läst på ett par sidor att just runt 1års ålder är många katter överviktiga på grund av kattungematen och det problemet har undvikits samtidigt som hon får äta sej mätt.

om 3-4 månader när ja får åka iväg och köpa torrfoder igen så ska ja kolla på royal canin, har för mej dom har ett foder just för innekatter som inte innehåller så mycket kalorier.
#18 - 24 maj 2006 19:12
Raven... du kan ju kanske skriva ut bilden på Tiger och sätta upp den ovanför kissens matkopp... så att hon tänker sig för :-)
#19 - 24 maj 2006 19:38
skulle snarare behöva en bild på haj för 2 av guppyhonorna ja köpte idag.
största honan är iallafall 3ggr större än största hannen.
#20 - 24 maj 2006 19:47
[quote=join4t]Hahaha....det lät bara för tokigt =) Låter nästan som om du försöker mynta ett nytt uttryck =)[/quote]

Hehehehe!!! Här har vi faktiskt använt det uttrycket ända sedan Tjockafetagreta blev vuxen... i en par år alltså, så det är redan myntat här...
#21 - 24 maj 2006 19:58
JÖSSES! Sådär ser inte mina magra stackars pansarmalar ut! De skulle behöva lite av det som Tjockafetagreta äter. Vad ger du henne?

Eftersom jag har en labrador vet jag hur svårt det är att hålla en sån hund i trim. De är mästare på att hitta mat i skogen och mästare på att tigga mat av alla som de träffar. På utställningar premieras skitfeta labbar så där får man ingen hjälp. Samtidigt mår de fantastiskt mycket bättre om de är lite smalare än de flesta. Gladare, piggare och roligare.
#22 - 24 maj 2006 20:11
[quote=StefanA]Men borde inte mr.fohrman banta lite?[:o] [/quote]
Bättre överviktig än skitviktig!

Han har lika stort hjärta som han har kropp och jag blev jäkligt pissig när jag läste det.
#23 - 24 maj 2006 20:17
[quote=Tant Nancy]Hehehehe!!! Här har vi faktiskt använt det uttrycket ända sedan Tjockafetagreta blev vuxen... [/quote]

j***r vilken mage den fisken hade, festat ensam på en algtablett eller ?
#24 - 24 maj 2006 20:28
[quote=Kjell Fohrman]Bättre att vara fet än korkad - är man fet kan man alltid banta:p

Ditt inlägg var faktiskt rätt korkat för om man misshandlar sig själv så är det väl upp till var och en själv, men att missahnadla andra som inte kan "försvara" sig det är inte acceptabelt:mad: .[/quote]

Misshandlar ingen. Internetforum är en fiktiv värld. Menar inget illa bara upplyser om rena fakta kryddat med egna åsikter
#25 - 24 maj 2006 20:34
[quote=Krax]JÖSSES! Sådär ser inte mina magra stackars pansarmalar ut! De skulle behöva lite av det som Tjockafetagreta äter. Vad ger du henne?
[/quote]

Jag tror helt enkelt att hon har nåt ämnesomsättningsfel eller nåt annat... hon har ju kompisar som är "normalviktiga" och käket delar hon med 41 andra pansarmalar... och alla andra innevånare... så det är inte så fett i karet precis... Men tjockafetagreta, ja, hon bara växer...
#26 - 24 maj 2006 20:37
[quote=StefanA] Internetforum är en fiktiv värld.[/quote]
Fiktiv värld!? Så jag är en fiktiv låtsasperson som man kan behandla hur som helst? I så fall ska jag tacka för mig och inte dyka upp i din fantasi mer.
#27 - 24 maj 2006 20:43
[quote=Krax]Fiktiv värld!? Så jag är en fiktiv låtsasperson som man kan behandla hur som helst? I så fall ska jag tacka för mig och inte dyka upp i din fantasi mer.[/quote]Hoppas du stannar för oss andra bara...
#28 - 24 maj 2006 20:46
[quote=Marie J]Hoppas du stannar för oss andra[/quote]

icke fiktiva personer :)
#29 - 24 maj 2006 21:09
okej
#30 - 24 maj 2006 21:12
[quote=Raven]icke fiktiva personer :)[/quote]

Träffas i verkligheten hur många gör det? På nätet är det fiktivt att umgås. Helt acceptabelt numera.
#31 - 24 maj 2006 21:12
[quote=StefanA]Misshandlar ingen. Internetforum är en fiktiv värld. Menar inget illa bara upplyser om rena fakta kryddat med egna åsikter[/quote]

Skitsnack. Ditt inlägg var personrelaterat o handlar inte om internet. Sånt tycker inte jag hör hemma här.
#32 - 24 maj 2006 21:15
Jag tycker tråden ska fortsätta handla om överviktiga DJUR. Allt annat är personangrepp och känns obehagligt!
#33 - 24 maj 2006 21:16
[quote=kaj.p]Skitsnack. Ditt inlägg var personrelaterat o handlar inte om internet. Sånt tycker inte jag hör hemma här.[/quote]Precis så tog jag det med när jag läste tråden. Där av mitt förra inlägg.

Håller med Birgitta W med.
#34 - 24 maj 2006 21:20
Det är inte lätt att vara smal när man är förmögen:)
Ehhh....Det stämmer ju inte in på mig alls...:D
Förrut brukade jag säga om någon äldre än mig petade in någon gliring
om "skengravida buk" att jag är ung jag kan banta vad kan du göra som snart ska dö:D Sen brukade det vara tyst:D
Men det funkar ju inte längre när man är 30+:(
#35 - 24 maj 2006 21:50
[quote=kaj.p]Skitsnack. Ditt inlägg var personrelaterat o handlar inte om internet. Sånt tycker inte jag hör hemma här.[/quote]

Ska det handla om internet? Sverige blir fetare för var dag. Kolla på USA . Vi är på väg. :confused:
#36 - 24 maj 2006 21:54
[quote=StefanA]Sverige blir fetare för var dag. Kolla på USA . Vi är på väg. :confused:[/quote]

måsåvara men man behöver inte va elak och nedvärderande för de, långt ifrån alla överviktiga har själva valt att vara överviktig.
#37 - 24 maj 2006 22:03
[quote=StefanA]Ska det handla om internet? Sverige blir fetare för var dag. Kolla på USA . Vi är på väg. :confused:[/quote]

Fullständigt klar över detta problemet. Men det är en satans skillnad på o belysa ett problem till o peka ut en specifik person. Sen om personen kan uppfattas som offentlig eller inte spelar ingen roll. Det hör inte ett akvaristik forum till.
#38 - 24 maj 2006 22:05
Du var lite snabbare raven. Hehe borde vetat att du var online.
#39 - 24 maj 2006 22:06
hehe en annan är snabbare ä fantomen ;)
#40 - 24 maj 2006 22:16
[quote=kaj.p]Fullständigt klar över detta problemet. Men det är en satans skillnad på o belysa ett problem till o peka ut en specifik person. Sen om personen kan uppfattas som offentlig eller inte spelar ingen roll. Det hör inte ett akvaristik forum till.[/quote]

Du menade forhrman. Han kan ju knappast ta illa upp. Borde han inte om ni inte blåser upp det. [:o]
#41 - 24 maj 2006 22:27
[:o] Här har det barkat ur[:o] Husdjur var ämnet.
Shyss[B)] ta klubben antecknar
#42 - 24 maj 2006 22:29
men intressant o läsa tycker ja :) roligt o veta hur folk tycker o tänker egentligen :)
#43 - 24 maj 2006 22:38
[quote=StefanA]Du menade forhrman. Han kan ju knappast ta illa upp. Borde han inte om ni inte blåser upp det. [:o][/quote]
Sorry jag har missat. Såg nu att du inte har fyllt i din profil. O min policy är att då svarar jag inte. Hade
#44 - 24 maj 2006 23:54
[quote=StefanA]Du menade forhrman. Han kan ju knappast ta illa upp. Borde han inte om ni inte blåser upp det. [/quote]

Så Kjell är en person man kan kasta skit på, utan att han ska ta åt sig? :confused:
Är det DU som har utsett honom ditt personliga "kasta skit på objekt"?? :confused:

Bara för att du lever i din egna lilla värld där du inte kan komma till tals, så använder du dig av ett mer eller mindre annonymt nick här och lever ut din fustration över ditt misslyckade liv.

[quote=StefanA]Träffas i verkligheten hur många gör det? På nätet är det fiktivt att umgås. Helt acceptabelt numera.[/quote]

Vi som vågar stå för vilka vi är, ja vi träffas även i verkligheten (då vi inte gömmer oss bakom något fejkat nick), vi använder oss av internet för att knyta kontaker och dela våra erfarenheter/hjälpas åt.
För att sedan träffas utan en massa tråkiga förutfattade meningar.

Tycker att du personligen ska be Kjell om ursäkt för ditt personangrepp.

För dina egna åsikter kan du behålla för dig själv!:mad: :mad: :mad:

En upprörd och besviken akvarium ägare.

//Calle
Kjell Fohrman
Administrator
#45 - 25 maj 2006 07:05
Nåja jag var ju också rätt elak tillbaka så vi kan väl låta udda vara jämt:D

Annars rätt allmänt så skall man självklart inte peka ut folk för sitt utseende eller annat i ett forum - man gör det ju inte i verkliga livet.
Inte går man fram till nån på gatan och säger oj vad fet eller oj vad du ful du är så varför skall man göra det i ett forum. Många personer har oerhört dåligt självförtroende (inte jag - för jag vet att jag är störst:p ) och tar mycket illa upp för sådant.
Så avstå från sådant i detta forum (och andra).
#46 - 25 maj 2006 08:00
Åter till fiskarna, hur är det egentligen blir en fisk tjock eller växer den bara snabbare med mycket mat. Personligen tycker jag att dom som äter som tokar verkar må väldigt bra.

Felaktig kost är nog allvarligt men rätt mat i riklig mängd ?
Kjell Fohrman
Administrator
#47 - 25 maj 2006 08:03
[quote=albjohn]Åter till fiskarna, hur är det egentligen blir en fisk tjock eller växer den bara snabbare med mycket mat. Personligen tycker jag att dom som äter som tokar verkar må väldigt bra.

Felaktig kost är nog allvarligt men rätt mat i riklig mängd ?[/quote]
Det är nog lite olika mellan arter men i regel blir de helt klart fetare.
#48 - 25 maj 2006 08:15
Jo de stämmer nog för om man ser odlad Regnbåge eller lax så är dom smällfeta och dom matas ständigt för maximal tillväxt.

Så det är väl med allt annat, lagom är bäst.
#49 - 25 maj 2006 09:09
Precis som med människor är det olika från person till person. Tjockafetagreta har uppenbarligen anlag för att lägga på sig. Mina katter får exakta samma mat och är ungefär lika gamla, den ena väger 3.2 kg och den andra väger 3.8. Ingen övervikt m.a.o. men de skiljer sig åt i vikten eftersom de är olika.

Jag tror att om människor slutade mata sina husdjur med sådant som inte är ämnat för varken människor eller djur så blir husdjuren inte överviktiga. Likadant om vi människor slutade äta sån skitmat så skulle det vara betydligt enklare att "hålla vikten".

Man kan visst unna sig lite godis ibland, men kolla in barnfamiljernas matvaruvagnar framför dig i kassan någon gång så ser du vad jag menar.

Vad det gäller fiskar är det förstås svårare. Vissa djur fortsätter att äta så länge du matar dem. Jag har svårt att tro att jag har någon fisk som är överviktig. Det skulle kanske vara den riktigt tjocka och lite slemmiga kuhliålen då... ;)
#50 - 25 maj 2006 09:16
[QUOTE=Kjell Fohrman]Bättre att vara fet än korkad - är man fet kan man alltid banta:p
[/QUOTE]

jag brukar säga när någon kläcker ur sig att jag e fet.

Jo jag e fet men du e ful, och jag kan banta ;)
#51 - 25 maj 2006 09:30
Varför är det ok att säga åt någon som tänder en cigarett att det är korkat att röka men ett påhopp att påpeka att en överviktig borde äta mindre.

Husdjur skiljer sig inte nämvärt från oss när det gäller vad som gör dem feta. Gör du av med mindre energi än vad du får från maten så kommer du gå upp i vikt. Generna styr till viss del men det viktigaste är mat och motions vanor.
Fel i vår egen motion och kost är vårt eget fel men våra husdjur och barn äter det vi ger dem och i vissa fal får de även den motion vi ger dem.
Men hur motionerar man en fisk?
#52 - 25 maj 2006 09:50
[QUOTE=Rambo]Varför är det ok att säga åt någon som tänder en cigarett att det är korkat att röka men ett påhopp att påpeka att en överviktig borde äta mindre.[/QUOTE]

Jag är rökare - det är inte alls okej att säga åt mig att det är korkat. Att röka är ett missbruk - missbrukare är inte korkade. [B)]

[QUOTE=Rambo]Men hur motionerar man en fisk?[/QUOTE]
Metmask på ett snöre *fniss* :D
#53 - 25 maj 2006 10:00
[quote=Birgitta W]Jag tycker tråden ska fortsätta handla om överviktiga DJUR.[/quote]
Vad är vi då? ;). kunnde inte låta bli :D.

själv har jag en överviktig fisk; min flyingfox, den är jättetjock och blev det över någon månad bara, först trodde jag det var sjukdom men han har levt så i några månader nu!
tror det beror på att ja har sådanna dära bruna alger :D, han tycker verkligen om dom.
resten av minna fiskar är i rätt bra form tror jag, dom ser runda ut efter måltider bara och det håller kanske en ½ timme - 2 timmar.
#54 - 25 maj 2006 10:14
[quote=Lenita]Jag tror att om människor slutade mata sina husdjur med sådant som inte är ämnat för varken människor eller djur så blir husdjuren inte överviktiga.[/quote]

till djur finns ju "godis" som är nyttigt.
de godiset ja köper till min katta är egentligen ett tilläggsfoder men hon tycker det smakar gott och kommer i småbitar så det funkar bra.

till fiskar kan man ju köpa levande mygglarver eller kläcka lite artemia till exempel.

hundar kan man ju slänga till ett köttben eller grisöra för dom att tugga på.
#55 - 25 maj 2006 10:16
Oja, jag köper ofta nyttiga snacks till alla mina djur. Jag menade snarare ostbågar, kola, läsk och såna saker. Visst är det frestande att låta katten smaka på sega kolan när hon nästan kryper in i munnen på en, men man kanske borde låta bli :D
#56 - 25 maj 2006 10:27
[quote=Lenita]Oja, jag köper ofta nyttiga snacks till alla mina djur. Jag menade snarare ostbågar, kola, läsk och såna saker.[/quote]

ASGARV eller 300gr grillchips till hunden :rolleyes:
för många år sen träffa ja 85kg hund och ägaren hade fyllt en skål med chips och tatt in en dricka att ha framför tv'n och sen gick han ut i köket och hämta ett glas.
när han kom tillbaka ser han att hunden nästan käkat upp hela påsen med chips på 15-20sekunder typ hahaha.
kan väl säga att ingen ville va i samma rumm som den hunden efteråt, LITE småtaskig mage :rolleyes:

Visst är det frestande att låta katten smaka på sega kolan när hon nästan kryper in i munnen på en, men man kanske borde låta bli :D

kattan här är förtjust i vitlöksås och pizza så ibland är det slagsmål härom maten.
#57 - 25 maj 2006 11:26
[QUOTE=Raven]ASGARV eller 300gr grillchips till hunden :rolleyes:
för många år sen träffa ja 85kg hund och ägaren hade fyllt en skål med chips och tatt in en dricka att ha framför tv'n och sen gick han ut i köket och hämta ett glas.
när han kom tillbaka ser han att hunden nästan käkat upp hela påsen med chips på 15-20sekunder typ hahaha.
kan väl säga att ingen ville va i samma rumm som den hunden efteråt, LITE småtaskig mage :rolleyes:

kattan här är förtjust i vitlöksås och pizza så ibland är det slagsmål härom maten.[/QUOTE]

Känner igen det där. Vovven här har käkat upp bl.a. en hel form med tomatströmming och grabbens 5-års tårta. Till hans försvar får man säga att är husse så dum att han sätter både tårtan och hunden där bak i bilen och tror att inget ska hända, så får han skylla sig själv ;)
#58 - 25 maj 2006 11:45
[quote=Lenita] och grabbens 5-års tårta. Till hans försvar får man säga att är husse så dum att han sätter både tårtan och hunden där bak i bilen och tror att inget ska hända, så får han skylla sig själv ;)[/quote]

haha inte så lyckat kanske.
vissa hundar är extrema när det gäller att äta.
träffat en hund, spela ingen roll vaman gav hunden, han käka uppde ändå oavsett om det var en bit kött eller en citron.

iofs va samma hund som satte i sej en hel "jaktgryta", ägaren jagade och tog vara på inälver och hjärna bl.a och koka till hundmat och en kväll hade han glömt grytan på spisen.
när han kom ut i köket på morgonen låg grytan på golvet, innehållet över HELA köket och hunden mitti.
kan väl säga att grytan glömdes aldrig nån mer gång på spisen iallafall
#59 - 25 maj 2006 11:55
hehe, den vovven befann sig i paradiset för en natt :D
#60 - 25 maj 2006 13:47
[QUOTE=Lenita]hehe, den vovven befann sig i paradiset för en natt :D[/QUOTE]
Inte så säkert. Inte så ovanligt att hundar får besöka veterinären efter att ha ätit förmycket på en gång, farligast är om de hittar torrfodersäcken (svågerns föräldrars hund mådde pyton i en vecka efter att ha ätit sig rund som en tunna ur säcken)
#61 - 25 maj 2006 14:10
Hur vanligt är det där bland hundar? Vår hund äter aldrig mer än han mäktar med och vi har alltid foder stående framme, men jag har förstått att det inte är så för alla hundar.
#62 - 25 maj 2006 15:35
[quote=Lenita]hehe, den vovven befann sig i paradiset för en natt :D[/quote]

jo de kan man nog säga och husse befann sej i helvetet en halv dag för så lång tid tog de å städa upp efter hunden.
men han får skylla sej själv egentligen han visste såväl hur hunden va funtad.
en hund som kan festa på några citronklyftor och citronskal låter inte en sån gryta stå.

förvrigt samma hund som spydde 5ggr i en bil pga åksjuka på 200meter en gång.
#63 - 26 maj 2006 11:35
Vil bare kommentere de utsagnene om at mennesker kan styre vekten selv - uansett. Mosjoner og spis riktig, så er alt bra. Det er flere grunner til at dette ikke stemmer:

1) genetiske grunner. Ikke alle kan noe for at de er overvektige, og spiser ofte mindre enn "vanlige" mennesker. Likevel holder de en jevn vekt på kanksje 130-150 kg. Selv om de mosjonerer og maten de spiser er sunn. Det er jo en grunn til at leger idag tilbyr diverse operasjoner av magesekken - fordi dette er eneste mulighet for endel mennesker å gå ned i vekt.
Man kan jo også nevne problemet andre veien. Mennesker som er så tynne at de blir beskyldt for anorexi etc. De klarer igjen ikke å legge på seg, samme hva og hvor mye de spiser.

2) som med så mye annet, spiller også her penger en stor rolle. Det er jo godt kjent at sunn mat = dyr mat. Det er rett og slett ikke alle som har råd til å "slanke seg". Da står det ikke mye om valg: enten spise sunt en uke, og gå uten mat i tre uker, eller spise mindre sunt i fire uker.

Så til dere som mener at man selv er skyld i overvekt. Skam dere! Jeg er så lei slike holdninger. Hvorfor skal man måtte forklare hvorfor man er litt overvektig? Som nevnt tidligere i tråden: man går vanligvis ikke opp til en overvektig person og sier at man syns denne er litt for fet. Men tenk dere om, hvilke blikk dere sender. Mange overvektige har dårlig selvtillit nettopp på grunn av dette. Man vet man ikke kan gjøre noe med det, man har prøvd alt + at leger har sagt flere ganger at det er genetisk i deres tilfelle. Tenk da, når man er ute på gaten, butikken, etc. Ikke på den varmeste sommerdag kan man kjøpe seg en liten is uten å bli beglodd!
Med alt som er i media angående overvekt idag, burde flere lært litt mer om hva det egentlig er snakk om. Ikke utbasuner "sånn er det, for det vet vi!", så tar dere kanksje så feil som det er mulig å ta. Selvfølgelig, det er jo også mange som er litt overvektige på grunn av livsstil - men de vet det som regel selv også.
#64 - 26 maj 2006 13:59
kan inte annat än hålla med dej DesiredIllusion.

övervikt kan bero på många saker och långt ifrån alla går att påverka själv.
genetik och sjukdomar påverkar ju mycket men även sjukvårdens ovilja att hjälpa dom som behöver hjälp påverkar ju negativt.
#65 - 26 maj 2006 18:59
[quote=Rambo]
Men hur motionerar man en fisk?[/quote]

Öka cirkulationen i karet? :)
#66 - 26 maj 2006 19:03
kan ju alltid ta ett rör, sätta nät vid ena änden en cirkulationspump i andra och fsken mitt i ;)
#67 - 29 maj 2006 22:25
Lite komiskt att den där StefanA inte har varit inloggad på ett tag...:confused:
Han tog sig kanske vatten över huvudet när han skrev sina inlägg.

//Calle
#68 - 30 maj 2006 05:28
[quote=Rambo]Men hur motionerar man en fisk?[/quote]

Kanske genom att ha den i ett tillräckligt stort akvarium. Så att den kan göra små vilda ruscher ibland, bara för att den är glad. Sånt gör djur som trivs och mår bra,
#69 - 30 maj 2006 12:58
hur gör man om man har en fet katt (kastrerad honkatt) och två slanka (normalvikt) kastrerade hankatter? De äter endast torrfoder och ev lite matrester. De har alltid mat framme och äter lite då och då.
Vi har också en fet och en smal hund. De får mat 2 gånger om dagen och vår fete får endast lite mat men inget hjälper. Han ligger och sover mycket för han är gammal (13år).
Fiskarna är ännu inte feta, bara siameserna för de äter upp maten som egentligen discusarna skulle få äta ifred...
Jag och min man är inte så feta längre (vi var inte så feta innan heller) för vi har gått ner 10 och 8 kg sedan nyår...och mår mycket bättre!
#70 - 30 maj 2006 14:44
Solbacka, provat barf ?

rätt gjort ska det tydligen va bra fin mat.
#71 - 30 maj 2006 16:26
vad är barf? Till mig, hunden eller katten?
#72 - 30 maj 2006 17:44
tja ni skulle kunna äta de alla 3 ;)

kortfattat är barf mat man gör iordning själv som ska likna den mat katten eller hunden skulle ja ätit som vild ute i naturen.

inte det billigaste och definitivt inte det bekvämaste för det är en del jobb med det men har hört från många som provat det att hunden/katten verkar må bättre pälsen blir finare.

till katt kanman ex: ge kycklingvinge att gnaga på.

men om du provar barf så är det nog bäst att läsa på om det så katten/hunden får i sej all näring oh mineraler som behövs.
#73 - 31 maj 2006 06:29
Då skulle jag fånga möss till katterna och hämta sopor till hunden?? Nej, jag skojar. Tyvärr skulle "riktig" mat göra de ännu fetare för de älskar hemmagjord mat. Sedan skulle jag vara för lat för att göra det. Jag funderar på att göra mat till mina fiskar men det är bara för att få ner kostnaden (discusmat är dyr)
#74 - 1 juni 2006 00:20
får gå många långa promenader nu i sommar med dom ;)
#75 - 1 juni 2006 06:47
Det går tyvärr inte med vår gamla hund för han får då ont i benen. När det hände första gången för två år sedan blev han så sjuk för han låg så mycket och fick vätska i lungorna. Det blir en ond cirkel, ligger mycket-blir tjockare-svårare att gå osv.
Katten har också medicin problem om hon blir stressad så andas hon rossligt. Men hon är "pigg" för övrigt, fin päls, klara ögon och ingen rinnande nos och god aptit. Hon har ganska kort nos så vet. sa att det kan vara nosen/astma eller tyvärr hjärtfel. Den dagen hon rosslar hela tiden, det vill jag inte tänka på....
#76 - 1 juni 2006 11:47
frågat veterinär om dietmat till hunden ?
tycker det borde finnas nånting man kan ge en hund som inte är för mycket kalorier men hunden ändå får äta sej mät.
#77 - 5 juni 2006 07:51
[QUOTE=solbacka]Det går tyvärr inte med vår gamla hund för han får då ont i benen. När det hände första gången för två år sedan blev han så sjuk för han låg så mycket och fick vätska i lungorna. Det blir en ond cirkel, ligger mycket-blir tjockare-svårare att gå osv.
Katten har också medicin problem om hon blir stressad så andas hon rossligt. Men hon är "pigg" för övrigt, fin päls, klara ögon och ingen rinnande nos och god aptit. Hon har ganska kort nos så vet. sa att det kan vara nosen/astma eller tyvärr hjärtfel. Den dagen hon rosslar hela tiden, det vill jag inte tänka på....[/QUOTE]
Gillar hunden vatten? Isåfall kan du ju bada/simma med den, det är skonsamt för benen men motionerar ändå hunden
#78 - 5 juni 2006 08:53
[quote=solbacka]Det går tyvärr inte med vår gamla hund för han får då ont i benen. När det hände första gången för två år sedan blev han så sjuk för han låg så mycket och fick vätska i lungorna. Det blir en ond cirkel, ligger mycket-blir tjockare-svårare att gå osv.[/quote]

Om han är 13 år, tjock, har ont i benen och inte kan gå på promenad utan ligger och sover hela dagarna kanske hans liv inte är så mycket värt för honom längre? Jag vill inte vara okänslig, men har ni funderat på att avliva honom? Det är ett fruktansvärt svårt beslut men jag tycker att många väntar alldeles för länge med sina husdjur. Det är inte riktigt snällt mot dom.

Annars får ni väl ge honom mindre mat tills han väger lite mindre. Mät upp fodret så att ni vet hur mycket han får.
#79 - 5 juni 2006 09:48
[quote=solbacka]hur gör man om man har en fet katt (kastrerad honkatt) och två slanka (normalvikt) kastrerade hankatter? De äter endast torrfoder och ev lite matrester. De har alltid mat framme och äter lite då och då.
Vi har också en fet och en smal hund. De får mat 2 gånger om dagen och vår fete får endast lite mat men inget hjälper. Han ligger och sover mycket för han är gammal (13år).
Fiskarna är ännu inte feta, bara siameserna för de äter upp maten som egentligen discusarna skulle få äta ifred...
Jag och min man är inte så feta längre (vi var inte så feta innan heller) för vi har gått ner 10 och 8 kg sedan nyår...och mår mycket bättre![/quote]

Det vettigaste är att börja mata katterna på bestämda tider. Det kommer jag att börja med om någon av katterna blir överviktiga. Därför att då kan jag ge dem olika foder och kontrollera mängden mat.
Förr hade vi faktiskt mat framme till hundarna alltid men som det är nu så är det helt omöjligt. Ena hunden är en unghund och behöver rejäl mat och den andra är en kastrerad gammal tik som sväller upp som en ballong bara hon tittar på hans mat och som dessutom blivit rejält matglad efter kastreringen.
Att låta djuren vara överviktiga är att förkorta deras liv och dra ner livskvalitén drastiskt.
Jag hoppas att det ordnar sig för er gamla hund men jag håller med Krax, kanske det börjar vara dax att låta honom somna in?
Annars är det bra det som _Lena_ skriver, att simträna, för hundar måste få röra på sig annars har de inte förutsättningen att må bra.
#80 - 5 juni 2006 14:08
Självklart så tänker jag mycket på att livet snart är slut för både buster (hunden) och Ida (katten). Jag sa själv att jag förstår inte hur man kan spara på djur så länge när de är gamla och kranka. Men när man själv hamnar i denna situation är det inte lätt!
Buster är änndå pigg fast han vilar mycket går om kring på tomten, äter, dricker, kissar och bajsar. Ser inte lidande ut. Ligger och sover i solen när det är fint väder. Han ser ut och må bra helt enkelt. Han kan resa sig själv, det har inte gått så långt att han inte kan resa sig för då är det faktiskt veterinären nästa...
Ida är inte mycket hemma på sommaren för hon är vår minst tama katt, gillar inte alls att bli klappad, därför är det svårt att ge katterna mat på bestämda tider för de är inte hemma samtidigt. Alla tre är inne/ute katter med egen kattlucka. (vi bor på landet)
#81 - 5 juni 2006 14:13
Ingen som läser en tråd i ett forum kan avgöra hur hunden mår. Det kan man bara om man träffar den. Lycka till.
#82 - 5 juni 2006 14:29
Tack, det är inte roligt när ens kära djur blir gamla.
#83 - 5 juni 2006 22:06
Det är det inte nej... När vi fick ta bort vår Buster så gjorde det så ont att jag inte fungerade alls på flera dagar. På ett sätt är det bra när något händer så man måste ta bort dem akut, då slipper man gå och dra på det men samtidigt är det fruktansvärt att se hunden lida det sista den gör.
Jag kan förstå att det finns de som aldrig mer vill ha djur för att det är så svårt när de dör men samtidigt vet jag inget som ger (åtminstone mig) så mycket glädje som de gör!
Kram Solbacka! Pyssla om dina älsklingar nu den tid ni får ha ännu...
#84 - 9 juni 2007 23:35
Både vår katt och hund har nästan obegränsad tillgång till mat, men ja de är väl för upptagna med annat. Katten är ute i skogen för det mesta och vovven ligger väl på altanen och skäller på allt och alla, plus lite till.

Jag tror det hela beror lite på hur man motionerar dem och deras egna ämnesomsättning. Ungefär som redan sagts.
#85 - 10 juni 2007 08:20
Hmm Tycker ni var lite väl taskiga mot Fohrman i början av tråden[B)]

Annons