Övervakning av akvarium? *Tekniknörd*

#1 - 19 september 2011 15:49
Tjoho!

Har precis skaffat mig ett akvarium (två veckor gammalt) med lite fiskar i, och det slog mig idag att jag kan göra en massa skoj med det! Tekniknörd (teknikhora?) som jag är så kom jag på idén att ha online-övervakning på mitt akvarium. Jag är väl ingen höjdare på att löda ihop saker men tanken med ett projekt är ju att man ska utvecklas och lära sig, eller hur?

Vidare till det intressanta då. Vad hade jag tänkt övervaka?

* Temperatur
* Ph
* Webcam (om jag lyckas övertala sambon då)

Kh eller gh tycker jag inte verkar vara så jätteintressant att övervaka och nitrit/nitrat vet jag inte ens om det går?

Någon som har varit med om något liknande? Detta är vääääldigt tidigt i projektstadiet och jag vill gärna ha lite idéer på vad som är möjligt eller inte.

/Charliena
#2 - 19 september 2011 16:12
allt går att övervaka, gäller bara att hitta rätt indikatorer..

jag förstår att "ni" teknik-nördar gärna gör onödiga saker för skojs skull och sen blir app-miljonärer men även om tempen kan vara en vettig grej vet jag inte vad du ska med ph't till? du kan ju koppla termometern till datorn som skickar ett sms till telefonen om temperaturen är off.. typ..

just ph kan du ju övervaka men det är ju rätt osmidigt att hålla på att mixtra med.. ska du bestämma var du vill ligga och sedan kema det varteftersom? :D
#3 - 19 september 2011 16:22
Haha, appar har jag så det räcker x) Det här är tänkt till en website.

Jag tänkte att ph är ju ändå rätt så intressant att övervaka istället för att jag håller på med att doppa halvtaskiga ph-stickor lite då och då. Tycker det hade varit intressant med ett lite mer "exakt" värde än bara "mellan orange och gult". Sen är jag inge vidare på kemi så jag orkar hålla med mer exakta grejor.
#4 - 19 september 2011 16:30
vore jävligt häftigt..

detta är absolut ingen kritik utan tvärtom tycker jag idén är grym.. jag ser bara inte riktigt vad du ska göra med själva informationen.. vattenkemi är liksom inte en exakt vetenskap i den bemärkelsen att man låter det vara och agerar på vad en skärm säger.. för att kunna förutsäga nitrit-toppar osv måste du ju dessutom övervaka bakteriekulturen osv.. :D

tror det är lättare att du helt enkelt lär dig på känn.. :D men jag är den första att köpa det fungerande systemet av dig.. mest för att det går liksom..
#5 - 19 september 2011 16:35
Som sagt, jag är TEKNIKNÖRD. Det här är en uppgradering av mitt akvarium! (det mesta jag har hemma har jag ingen vettig förklaring för..) Jag tänkte mer att det hade varit häftigt att ha en site och sedan visa temperatur, ph och en livestream av akvariet. Om inte annat så för mig själv så jag slipper hålla på med massa kemi. Ett par kollegor hade en idé om att jag skulle ha något i vattnet man skulle kunna styra i karet, men det verkade bara overkill. Om inte man ska kunna skicka ett meddelande till karet. Hmm...

Har tittat på en del ph-mätare och de verkar skilja sig från 500kr-1500kr och det är lite väl dyrt. Men jag borde ju kunna köpa en elektrod, koppla ihop med en dator eller mikroprocessor och programmera resten? Lär ju bli billigare än att köpa en komplett.
#6 - 19 september 2011 20:19
Bland folk som håller på med växtakvarium är det ganska vanligt att man övervakar pH och sen styr tillförseln av CO2 utifrån det. Ett problem där är dock att det är svårt att mäta on-line pga att det blir alger på proben.
#7 - 19 september 2011 20:58
Det är inte bara alger på proben som stökar till det. Proben driver också så man måste kalibrera om utrustningen med jämna mellanrum. Tyvärr finns inget bra (överkomligt) sätt att göra det du vill. Vet inte om det ens är möjligt på elektronisk väg.
#8 - 19 september 2011 21:09
Elgrejer är roligt så ge inte upp än! Här är en som jag tycker gör roliga saker http://deaddarlings.wordpress.com/. Det finns mycket på saltvattensguiden.se också.
#9 - 19 september 2011 21:14
Ja det finns ju färdiga lösningar till sånthär, GHL Profilux EX2 är den jag har...
Den kan mäta en hel del olika värden och styra både doseringar av gaser, vätskor och eluttag därefter eller skicka sms om vad som strular.
Den kan faktiskt mäta bakteriell aktivitet i karet i viss mån med en ORP prob.
Min GHL styr även pumpar och temperatur samt belysning och kan slå av ljuset om tempen hotar att bli för hög i karet.
Vill man så går det även att automatisera vattenbyten och få ut grafer med historik på vattenvärden etc..
Så det är inget nytt under solen med styrning ;)

Det man bör ta i beaktan är att prober behöver kalibreras med jämna mellanrum för att dom skall fungera ordentligt.
Dom billigare proberna kan fungera men jag har lite dåliga erfarenheter av dom.
Lycka till med projektet, vill du få tipps på att bygga styrsystem själv så finns det något bygge på saltvattensguiden och många fler på reef central.

//NiXoN
#10 - 19 september 2011 22:05
Annars kan du ju skaffa svagströmsfiskar och övervaka vad dom "pratar" om. Det finns i och för sig redan en hel del gjort på det området, men mestadels på laboratorier och mycket sällan i hobbysvängen. Nånstans har jag en kopplingsritning på en relativt enkel och billig utrustning...

Men det är inga nybörjarfiskar och många är ruskigt territoriella. Just nu testar jag Eigenmannia som man lär kunna ha flera av, men jag har haft dem för kort tid för att kunna utvärdera det hela.
#11 - 20 september 2011 05:27
NiXoN skrev:
Ja det finns ju färdiga lösningar till sånthär, GHL Profilux EX2 är den jag har...

Den kan mäta en hel del olika värden och styra både doseringar av gaser, vätskor och eluttag därefter eller skicka sms om vad som strular.

Den kan faktiskt mäta bakteriell aktivitet i karet i viss mån med en ORP prob.

Min GHL styr även pumpar och temperatur samt belysning och kan slå av ljuset om tempen hotar att bli för hög i karet.

Vill man så går det även att automatisera vattenbyten och få ut grafer med historik på vattenvärden etc..

Så det är inget nytt under solen med styrning ;)

Det man bör ta i beaktan är att prober behöver kalibreras med jämna mellanrum för att dom skall fungera ordentligt.

Dom billigare proberna kan fungera men jag har lite dåliga erfarenheter av dom.

Lycka till med projektet, vill du få tipps på att bygga styrsystem själv så finns det något bygge på saltvattensguiden och många fler på reef central.

//NiXoN

Hmm, det du har är ju häftigt men låååångt utanför min budget. Jag är uppe i 102$ ex frakt änsålänge. Och då vet jag att jag kan grafa och få ut det på internet ;) Ska planera lite mer på torsdag med min styvpappa som har använt 1wire för att mäta tempratur hemma.
#12 - 20 september 2011 11:46
Live stream är väl ändå mest intressant eller? Så kan man spionera på fiskarna när de tror ingen tittar, kanske när de byter om och sånt..hehö..
#13 - 20 september 2011 14:39
N_i_c_k_e skrev:
Live stream är väl ändå mest intressant eller? Så kan man spionera på fiskarna när de tror ingen tittar, kanske när de byter om och sånt..hehö..

Haha.. en helt ny dimension av det hela..
#14 - 20 september 2011 19:59
Det finns rätt många sådana här projekt beskrivna på Internet, oftast skapade för saltvattensakvarium. Många av dem är uppbyggda kring arduino. En bra början är nog att hämta inspiration därifrån.

Några exempel:
http://www.reefprojects.com/wiki/Main_Page
http://www.nano-reef.com/forums/index.php?showtopic=196161
http://www.reefangel.com/
http://www.arduino.cc/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1259021655

Annons