Övertid????

#1 - 27 november 2005 08:58
Hej!!! Jag vet att guppy har sina barn i magen i 28 dagar men kan de ta längre tid som 30 -35 dagar????

Förlåtför jag fråga väldigt mycket men de som frågar får veta mer!!!
#2 - 27 november 2005 09:23
För fiskar och deras utveckling spelar temperaturen stor roll. Högre temperatur snabbar på och tvärtom. Tom livslängden påverkas. Sedan kan även andra faktorer spela in som utfodring och övrig miljö, men temperaturen är en viktig faktor
#3 - 27 november 2005 10:06
Jag har 24 - 25 grader är det för varmt/ kallt???
#4 - 27 november 2005 13:37
Vi har tre honor som inte har varit tillsammans med en hane sedan i slutet av augusti, då han dog. Häromdagen födde en hona ca 40 yngel, idag födde en annan hona ca 20 st. Jag vet att de kan hålla på sina yngel länge (förrådsgraviditet hette det väl?) men att de har kvar så många yngel så länge? Visserligen har de varit väldigt tjocka hela tiden, men allt verkar väldigt konstigt.
#5 - 27 november 2005 13:48
En rättelse: det var i slutet av juli hanen dog. Sedan fick en hona endast två ungar ca en månad senare. Och nu, fyra månader senare, kom det alltså mängder av yngel.
#6 - 29 november 2005 12:56
Jag har också ca 25 grader i mitt guppie kar och nu har min fått yngel för första gången. Har haft dem i karet i över 1 månad och de har varit feta hela tiden.

Tänkte om jag skulle flytta över ynglen till ett yngelkar på 12 liter, men jag tror jag låter dem vara kvar hos de stora. Får se hur det går, hur många som överlever, och nästa gång, om det inte går bra, får jag flytta över dem.
#7 - 29 november 2005 18:28
Jag hade svärdbärare, guppy, platy och molly för något år sedan och då läste jag att en enda befruktning kan "räcka" till flera graviditeter.
Honan typ "sparar" på de befruktade äggen och då blir hon dräktig flera gånger. Vet inte om det stämmer men kanske var det det som hände..
#8 - 29 november 2005 20:27
Nja, honan sparar mjölke och kan på så sätt befrukta sina ägg själv, utan någon hane. De kan spara så det räcker för åtskilliga kullar. Rätt smart faktiskt :)

Annons