Övertala pappa..

#1 - 12 juli 2007 20:34
Har 2 st akvarium i mitt rum. 54 liter och ett 72 liters. Rummet är ganska litet men det får plats ett till akvarium. 300-400 liter hade jag tänkt mig. Hade tänkt ha centralamerikanska ciklider och har planerat jättemycket och när jag frågar pappa om jag får ha karet på rummet så säger han nej! Han tycker att jag ska nöja mig med de två karen jag har i mitt rum och han är livrädd för att det ska börja läcka. Därför startar jag den här tråden för att övertala pappa:).. Hur stor risk är det egentligen att det händer om man är superpetig och kollar allt? Är det större risk att ett större kar börjar läcka än ett mindre? Isf kan jag kanske byta ut 54an. Sen så tänker man på dessa stora akvarieaffären med mer än 100 akvarium, det händer väl inte så ofta att dom börjar läcka?
#2 - 12 juli 2007 20:42
Men lycka till, jag hoppas att din pappa inte är som min. Jag får ha mina akvarier hos min mamma i stället.. :(
#3 - 12 juli 2007 20:44
Tycker mej minnas...

Vic skrev:
Har 2 st akvarium i mitt rum. 54 liter och ett 72 liters. Rummet är ganska litet men det får plats ett till akvarium. 300-400 liter hade jag tänkt mig. Hade tänkt ha centralamerikanska ciklider och har planerat jättemycket och när jag frågar pappa om jag får ha karet på rummet så säger han nej! Han tycker att jag ska nöja mig med de två karen jag har i mitt rum och han är livrädd för att det ska börja läcka. Därför startar jag den här tråden för att övertala pappa:).. Hur stor risk är det egentligen att det händer om man är superpetig och kollar allt? Är det större risk att ett större kar börjar läcka än ett mindre? Isf kan jag kanske byta ut 54an. Sen så tänker man på dessa stora akvarieaffären med mer än 100 akvarium, det händer väl inte så ofta att dom börjar läcka?

...[COLOR=seagreen]att det fanns en liknande tråd för några månader sedan om en flicka som skulle övertala sin pappa om något liknande. Följde aldrig upp tråden så vet inte hur det gick. Men risken att ett större kar ska börja läcka bara för att det är större, tror jag inte. Då ska det vara dåligt tätat i så fall, men det är ju lätt att kolla upp. Det kan ju bli väl slabbigt i rummet kanske, med 3 kar att byta vatten på? Men du har kanske löst den frågan. Men läckage pga storleken tror jag inte på. Lycka till![:-38][/COLOR]
#4 - 12 juli 2007 20:46
maria_ skrev:
Men lycka till, jag hoppas att din pappa inte är som min. Jag får ha mina akvarier hos min mamma i stället.. :(

Bara jag har dom i mitt rum så är det ingen fara.. Du ska väl flytta hemifrån snart väl? Då kan du skaffa hur många akvarium du vill:)
#5 - 12 juli 2007 20:51
[quote=Malinitzi;989672[COLOR=seagreen] Det kan ju bli väl slabbigt i rummet kanske, med 3 kar att byta vatten på? Men du har kanske löst den frågan. Men läckage pga storleken tror jag inte på. Lycka till![:-38][/COLOR][/quote]
Det ska då inte vara några problem. Har ett fönster i rummet så det är bara att fixa slang:)
#6 - 12 juli 2007 20:54
Vic skrev:
Bara jag har dom i mitt rum så är det ingen fara.. Du ska väl flytta hemifrån snart väl? Då kan du skaffa hur många akvarium du vill:)

Haha, problemet med att söka lägenhet är dock bara att man ska ange sin årsinkomst. Det här året har jag väl tjänat 1300 än så länge. [xx(]
#7 - 12 juli 2007 21:04
Bara du inte styrketränar hemma så ska de nog inte läcka =)

&mode=related&search="" target="_blank">
&mode=related&search=
#8 - 12 juli 2007 21:06
Nä men han borde inte oroa sig för läckage, finns ju miljontals(typ:p) med så stora akvarium, finns vissa som har 2000-5000 så storleken spelar ingen skillnad... Bara man har koll på det man köper och lägger i
#9 - 12 juli 2007 21:10
Haha, den filmen tänkte jag på när jag startade tråden..:)
#10 - 12 juli 2007 21:19
Den har jag aldrig sett förr! Lätt hänt, han gör nog aldrig om det....haha!
#11 - 12 juli 2007 21:22
Men vilken effektiv mamma då, håller fram en hink. Jag hade nog mer tänkt på att få upp fiskarna.
#12 - 13 juli 2007 10:11
Bara du inte styrketränar hemma så ska de nog inte läcka =)

&mode=related&search=" target="_blank">
&mode=related&search=

Snacka om panik....tur att "mamma" var så nära till hands...:D, ja man skall nog tänka sig för innan man kombinerar olika aktiviteter så där. Vad säger man? Högmod går före fall?
#13 - 13 juli 2007 10:14
maria_ skrev:
Men vilken effektiv mamma då, håller fram en hink. Jag hade nog mer tänkt på att få upp fiskarna.

Vaddå, de fick ju bara en större bottenyta-dem kan man fånga upp senare...[xx(] [:-38] [:-35] :D
Bilagor:
#14 - 13 juli 2007 10:51
Ett tips, tjata tjata tjata:p

Jag har under flera år tjatat på pappa om större akvarium men svaret har alltid varit ett stenhårt nej, dock så har mamma aldrig sagt det. Anlednigen till att svaret har varit nej har varit pga rädslan från pappas sida att karet ska börja läcka.

Men iaf, i vintras så började mitt 135L kar att läcka och diskusarna fick flytta till ett 100L provisoriskt men jag hade tillåtelse utav pappa att beställa ett nytt kar vilket jag också gjorde från pwss. Jag berättade att jag skulle beställa ett 240L för att dom inte hade mindre kar till bra priser och då tyckte väl han att det var okej. Iofs så har ju pwss mindre kar till bra priser också men här såg jag min stora chans att få ett större och det var klart att man tog den:) Men det roliga var att det mindre karet började att läcka och först då fick jag skaffa ett större, haha:D
#15 - 13 juli 2007 10:55
Vad hade du för argument när du ville skaffa de 2 mindre akvarierna?
Det är väl lika stor risk att de läcker som ett stort..? :P
Antingen kan du ju tjata tills han tröttnar eller så gör du helt enkelt som jag, vänta tills du flyttar hemifrån. Då kan du ha hur stort som helst utan att pappa kan säga nåt ;)
#16 - 13 juli 2007 11:56
Glenn: Min pappa är ungefär som din då.. Men min pappa tål inte tjat, det blir mer ett "om du tjatar mer tar vi bort alla akvarium" även om jag vet att han inte kommer göra det.. Men ska höra med honom om jag kan flytta 54an till mamma, och sen skaffa det större akvariumet hos pappa, det borde gå.
kizor: Dom första akvariumena var det inga probs med.. Pappa går nog efter ju större, desto sämre, och dessa var ju ganska små.. Han är själv lite smått akvarieintresserad, han lånade tom ciklidbladet av mig och låg och läste innan han skulle sova:).. Han är dock mer intresserad av dammar/koi. Jag tror inte jag orkar att vänta tills jag flyttar ut, är 15 år i oktober, men när storebror flyttar ut, då ska jag överta hans rum nere i källaren, det är ganska så stort och det är cement/stengolv eller hur man ska säga, och då jäklar, då blire andra bullar!
#17 - 13 juli 2007 12:16
kizor skrev:
Vad hade du för argument när du ville skaffa de 2 mindre akvarierna?

Det är väl lika stor risk att de läcker som ett stort..? :P

Men han kanske tänker att om ett stort akvarium börjar läcka så blir det ganska mycket mer vatten på golvet än om ett litet gör det.
#18 - 13 juli 2007 12:32
Ah, maria, där har du en poäng. Så tänkte nog farsan..
#19 - 13 juli 2007 12:33
Jag är så förnuftig. :)
#20 - 13 juli 2007 12:59
Jag har problem med att övertala min sambo med att det är absolut nödvändigt med koldioxidgödning och ny lysrörsramp. Hon tycker jag är dum i huvudet för att jag alltid måste ha det värsta och inte kan nöja mig med ett svenssonakvarium.
Men nu har jag levt på nudlar och matlådor i en månad så får väl se om jag beställer i smyg.

Tråkigt när andra sätter käppar i hjulet för ens stora intresse av akvariehobbyn. Jag hade iaf tur när jag bode hos mor och far och fick skaffa akvarium. Ännu bättre var det när jag flyttade hemmifrån och skaffade 450 liters men nu tycker sambon det har gått lite över styr med växter, gödning, hemmabyggda mäskdunkar och lysrörsarmaturer :p
#21 - 13 juli 2007 13:49
Vic skrev:
Glenn: Min pappa är ungefär som din då.. Men min pappa tål inte tjat, det blir mer ett "om du tjatar mer tar vi bort alla akvarium" även om jag vet att han inte kommer göra det.. Men ska höra med honom om jag kan flytta 54an till mamma, och sen skaffa det större akvariumet hos pappa, det borde gå.

Jo så säger pappa också plus att han säger om ett till akvarium släpas hem så kommer han slå sönder det med hammaren. Nu så orkar han inte längre bara för jag smugglar hem akvarium när han är på landet osv. det var så mina fåglar och min chinchilla införskaffades också. Mamma och jag planerade och ställde burarna i källarförrådet och hon gömde nycklarna så han itne skulle gå ner där. sen är han var på landet så köptes fåglarna och chinchillan.

Kan också säga att jag smugglade hem ett akvarium när han var hemma en gång men han såg att jag kom med något på en pirra med en filt över och han blev tokig iom att han förstod att det var ett akvarium. Så jag sprang in i rummet och slängde ut massa skit ur garderoben och ställde in karet där och efter det in med all skit igen. Sån tur som det var så kollade han aldrig på just det stället i mitt rum:p
#22 - 13 juli 2007 13:55
Smart son....

Glenn skrev:
Jo så säger pappa också plus att han säger om ett till akvarium släpas hem så kommer han slå sönder det med hammaren. Nu så orkar han inte längre bara för jag smugglar hem akvarium när han är på landet osv. det var så mina fåglar och min chinchilla införskaffades också. Mamma och jag planerade och ställde burarna i källarförrådet och hon gömde nycklarna så han itne skulle gå ner där. sen är han var på landet så köptes fåglarna och chinchillan.

Kan också säga att jag smugglade hem ett akvarium när han var hemma en gång men han såg att jag kom med något på en pirra med en filt över och han blev tokig iom att han förstod att det var ett akvarium. Så jag sprang in i rummet och slängde ut massa skit ur garderoben och ställde in karet där och efter det in med all skit igen. Sån tur som det var så kollade han aldrig på just det stället i mitt rum:p

...något mindre smart pappa! Haha! Känner han inte sin son?[:-38]
#23 - 13 juli 2007 14:01
Han ska väl vara glad att det inte var en hembränningsapparat eller fem backar öl han släpade hem på pirran ;)
#24 - 13 juli 2007 14:03
Hade han ju inte märkt i alla fall....Haha!
#25 - 13 juli 2007 14:35
om du vill ha något, så får du ge något! så funkar det!
så dammsuga en gång i månaden ( om du inte redan gör det ), klippa gräset, diska, vad som underlättat för din farsa! o sen att det skulle gå sönder, är ingen bra anledning till att du inte ska få ha ett större kar. kanske att det blir mer spill på golvet när man rengör osv...
#26 - 13 juli 2007 14:37
nike83 skrev:
om du vill ha något, så får du ge något! så funkar det!

så dammsuga en gång i månaden ( om du inte redan gör det ), klippa gräset, diska, vad som underlättat för din farsa! o sen att det skulle gå sönder, är ingen bra anledning till att du inte ska få ha ett större kar. kanske att det blir mer spill på golvet när man rengör osv...

Det försökte jag med min pappa, det funkade inte ett dugg. Han sa bara att det var sådant som förväntades av mig i alla fall.
#27 - 13 juli 2007 15:04
Nu har vi kommit överens. I bilen på väg hem så snackade vi lite och kom fram till att jag inte skulle ha något till kar i rummet. Däremot så kan jag skaffa ett kar som jag kan ha i pannrummet, där går värmen upp mot 25 grader så det passar perfa för diskus. Ska ställa ner något med vatten och se vad temperaturen hamnar på. Han gick med på det för det finns en golvbrunn där. Sen ska jag ha ett stort akvarium i ett sällskapsrum nere i källaren när storebror byter rum:) Så det slutade bättre än jag trodde!
#28 - 13 juli 2007 15:09
Härligt....

Vic skrev:
Nu har vi kommit överens. I bilen på väg hem så snackade vi lite och kom fram till att jag inte skulle ha något till kar i rummet. Däremot så kan jag skaffa ett kar som jag kan ha i pannrummet, där går värmen upp mot 25 grader så det passar perfa för diskus. Ska ställa ner något med vatten och se vad temperaturen hamnar på. Han gick med på det för det finns en golvbrunn där. Sen ska jag ha ett stort akvarium i ett sällskapsrum nere i källaren när storebror byter rum:) Så det slutade bättre än jag trodde!

....när tvisterna blir förhandlingsbara - till allas belåtenhet!:D
#29 - 13 juli 2007 15:22
Malinitzi skrev:
...något mindre smart pappa! Haha! Känner han inte sin son?[:-38]

Jo det är det han gör, därför som han inte orkar tjaffsa för i slutändan så vet han att ja får min vilja egenom iaf:D
#30 - 13 juli 2007 15:23
Vic skrev:
Däremot så kan jag skaffa ett kar som jag kan ha i pannrummet, där går värmen upp mot 25 grader så det passar perfa för diskus.

Nej där kan jag inte hålla med dig, diskus bör ha en temperatur omrking 28 grader och uppåt[:o]
#31 - 13 juli 2007 15:35
Glenn skrev:
Nej där kan jag inte hålla med dig, diskus bör ha en temperatur omrking 28 grader och uppåt[:o]

Jo, det förstår jag, men jag menar att lufttemperaturen är 25 grader och vad jag lärt mig så är vattentemperaturen oftast 2 grader mer? Eller så var det kanske mindre? Aja, ställer ner en 20-litersbalja senare en stund och kollar tempen.
#32 - 13 juli 2007 16:48
Hmm!

Glenn skrev:
Jo det är det han gör, därför som han inte orkar tjaffsa för i slutändan så vet han att ja får min vilja egenom iaf:D

...Hemma med?:D
#33 - 13 juli 2007 16:52
Vic skrev:
Jo, det förstår jag, men jag menar att lufttemperaturen är 25 grader och vad jag lärt mig så är vattentemperaturen oftast 2 grader mer? Eller så var det kanske mindre? Aja, ställer ner en 20-litersbalja senare en stund och kollar tempen.

Aha okej, det vågar jag inte uttala mig om för det har jag inte hört ngt om. Men du kan väl ha en doppvärmare i burken ändå?:)
#34 - 13 juli 2007 16:52
Malinitzi skrev:
...Hemma med?:D

Ungefär ja:p
#35 - 13 juli 2007 17:11
Glenn skrev:
Aha okej, det vågar jag inte uttala mig om för det har jag inte hört ngt om. Men du kan väl ha en doppvärmare i burken ändå?:)

Egentligen så litar jag inte riktigt på doppvärmare, men jag har nog egentligen inget val om det skulle vara så att vattnet blir för kallt. Det var faktiskt pappas idé, detta med diskus, han är lite svag för dom:) Så han får ta och betala det mesta:D..
#36 - 13 juli 2007 17:24
Vic skrev:
Egentligen så litar jag inte riktigt på doppvärmare, men jag har nog egentligen inget val om det skulle vara så att vattnet blir för kallt. Det var faktiskt pappas idé, detta med diskus, han är lite svag för dom:) Så han får ta och betala det mesta:D..

Nu blir jag faktist lite avundsjuk, om mina föräldrar kunde va sådär också[:o]
#37 - 13 juli 2007 21:17
Trist pappa du har!

Men hur gammal är du om man får fråga?
För om akvariet börjar läcka och förstöra nått så säger jag en sak! HEMFÖRSÄKRING :D [:P]

Självrisk? 1200-2000 kr??

Så har du barnbidrag/studiebidrag så borde du kunna betala självrisken själv och därmed visa att du tar ditt ansvar för dina akvarier! ;)
#38 - 13 juli 2007 21:36
Ja, det skulle vara något. Jag är 15 år.
#39 - 14 juli 2007 15:55
MagArne skrev:
Han ska väl vara glad att det inte var en hembränningsapparat eller fem backar öl han släpade hem på pirran ;)

Då skulle han nog inte säga så mycker mer än att han vill ha någon back utav dom:p
#40 - 14 juli 2007 16:06
Hade en dispyt med sambon angående akvarieprylar och blev skitsur. Idag har jag börjat tapetsera om köket så nu får jag köpa koldioxidgödning :D

Annons