Övertagit ett akvarium..

#1 - 30 oktober 2007 09:56
Hejsan!
Är ny på en här sidan:)

Jag har fått överta min makes 180 liters akvarium och behöver nu lite hjälp med vad jag ska ha för fisk i det, vilka växter som fungerar bra och vad jag i övrigt ska tänka på. Akvariet är igång, men det finns ingen fisk i sedan några dagar tillbaka. De är flyttade till ett 720 liters kar.

Hur ska jag tänka nu när jag vill inreda och införskaffa nya fiskar?

Finns det någon checklista man kan följa, för jag antar att man ska försöka hålla sig till fiskar och växter från samma zoon, eller vad det nu kallas?:)

Jag frågar här för jag vill nte ha ett sammelsurium av olika arter utan komponera ihop så att det finns fisk i 3 skikt i akvariet, botten, mitten och någon ytfisk kanske. Sedan är jag lite kinkig och vill ha växter så ciklider är väl kanske inte att tänka på? Nu är det ju inget stort akvaruim heller så det begränsar väl en hel del också tyvärr.

Jag gillar de flesta fiskar så länge de inte blir stora och groteska. Slöjstjärt och guldfisk gillar jag inte heller(de blir väl också stora har jag för mig, men gillar dem inte som små heller..*S*..) Stimfisk gillar jag, men det får väl inte plats alltför många i 180 liter akvarium kanske..

Är ute efter att få till akvariet så att det blir ett nöje att sitta och titta på invånarnas aktiviteter.

Någon som har några bra tips till mig?

Mvh Lotta
#2 - 30 oktober 2007 10:10
Hej och välkommen till Zoopet och grattis till ditt första inlägg.
De frågorna du ställt kan man sitta och diskutera länge och förslagen på fisk kommer även att bli lika många som inläggen.
Att ha växter och fisk från samma biotop är ingenting som jag personligen fäster mig vid, för tar du då tex Syd-Amerika blir det inte speciellt stor variation på växter.
Det går fint att ha växter ihop med ciklider, men då får man välja lite lugnare ciklider som inte möblerar om i karet hela tiden;).
Om man börjar i bottenregionen är det inte fel med ett gäng Corydoras som äter överbliven mat, vilken sort är det bäst att kollar själv då utbudet varierar ordentligt. Sedan kan det vara bra att ha ett par Ancistrus då de käkar en del alger och är ganska lätta att få yngel av med, och det är inte helt fel.
Ett stim tetror, kanske Kardinaltetra eller liknande som ger en färgklick bland växterna.
Vill du frångå biotopen kan några mosaikgurami sitta fint, eller om karet är högt nog skulle även ett par skalarer sitta som en smäck:p.
Sedan finns det mängder med olika dvärgciklider och det är lite svårt att föreslå någon bland alla dessa juveler.
#3 - 30 oktober 2007 10:24
ansjo skrev:
Hej och välkommen till Zoopet och grattis till ditt första inlägg.

De frågorna du ställt kan man sitta och diskutera länge och förslagen på fisk kommer även att bli lika många som inläggen.

Att ha växter och fisk från samma biotop är ingenting som jag personligen fäster mig vid, för tar du då tex Syd-Amerika blir det inte speciellt stor variation på växter.

Det går fint att ha växter ihop med ciklider, men då får man välja lite lugnare ciklider som inte möblerar om i karet hela tiden;).

Om man börjar i bottenregionen är det inte fel med ett gäng Corydoras som äter överbliven mat, vilken sort är det bäst att kollar själv då utbudet varierar ordentligt. Sedan kan det vara bra att ha ett par Ancistrus då de käkar en del alger och är ganska lätta att få yngel av med, och det är inte helt fel.

Ett stim tetror, kanske Kardinaltetra eller liknande som ger en färgklick bland växterna.

Vill du frångå biotopen kan några mosaikgurami sitta fint, eller om karet är högt nog skulle även ett par skalarer sitta som en smäck:p.

Sedan finns det mängder med olika dvärgciklider och det är lite svårt att föreslå någon bland alla dessa juveler.

Tackar!:D
Aha, det är inte absolut nödvändigt att ha fisk från samma biotop alltså? Då blir ju variationen lite större helt klart! Corydoras, är det pansarmalar, för är det det så älskar jag dessa små pigga dammsugare! Ancistrus är det den lilla malen, kan inte skillnaden på Plecostomus och Ancistrus ännu, vet bara att en av dem blir jättestor..*S*.. Ja tetror gillar jag, i synnerhet Kardinaltetran. Hur många individer krävs det för att de ska trivas(tetrorna)? Rödmunstetran är fin också, men det finns ju fler av dessa också, får kika på detta. Guramisarna hade jag förträngt, det är ju också fina fiskar.
Behöver man andra algätare än Ancistrus?

Satt och kiakde på hur man ska kunna inreda akvariet, stockar är ju väldigt snyggt, då krävs det ju inte så mycket växter heller vilket gynnar om jag nu ska ha ciklider också:)
Ja det är ju massor att fundera över och tusen tack för ditt svar!
#4 - 30 oktober 2007 10:26
Stockar..*asg* RÖTTER menade jag och inget annat..*skäms*..
#5 - 30 oktober 2007 12:17
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Lite tips kan man få genom att kika på guldmedlemmarnas akvarium. Ligger under avdelninge. Sök på Sällskapsakvarium så kan du få lite tips.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Sedan kan du söka på artbeskrivningarna (oxå under avdelningar) mata in akvariestorlek så får du många tips på vad som passar i ditt akvarium.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Samt fråga på här i forumet.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Välkommen![/COLOR][/FONT]
#6 - 30 oktober 2007 12:22
Tack!
Kan man titta på Guldmedlemmarnas sidor utan att vara guldmedlem själv? Väntar på fakturan ännu, blev ju medlem idag och anmälde mig som Guldmedlem för några timmar sedan:)
Sitter just nu och läser en massa trådar för att kunna få ännu mer tips.
Skuttar vidare in på det du tipsade om så får vi se vad jag hittar där:)
Tack för de tipsen!
#7 - 30 oktober 2007 14:36

Aha, det är inte absolut nödvändigt att ha fisk från samma biotop alltså? Då blir ju variationen lite större helt klart!

Nej, från samma biotop behöver inte fiskarna vara från, men det är inte lämpligt att ha tex fisk från SA och ciklider från Malawi tillsammans
. Corydoras, är det pansarmalar, för är det det så älskar jag dessa små pigga dammsugare!
Yes!
Ancistrus är det den lilla malen, kan inte skillnaden på Plecostomus och Ancistrus ännu, vet bara att en av dem blir jättestor
Den blir vanligtvis runt 12 cm i full storlek, Plecon blir betydligt större.
Ja tetror gillar jag, i synnerhet Kardinaltetran. Hur många individer krävs det för att de ska trivas(tetrorna)? Rödmunstetran är fin också, men det finns ju fler av dessa också, får kika på detta.
Det finns som sagt en och annan tetra att välja mellan, och den som stimmar bäst är Rödmunstetran.
Behöver man andra algätare än Ancistrus?
Inte nödvändigtvis, men kom ihåg att de äter inte alla sorters alger och de behöver även stödmatas med annat foder än alger.

Satt och kiakde på hur man ska kunna inreda akvariet, stockar är ju väldigt snyggt, då krävs det ju inte så mycket växter heller vilket gynnar om jag nu ska ha ciklider också:)

Stockar är snyggt;), och det finns en massa olika sorter och prislägen att välja mellan. Sedan vill en del L-malar ha dessa i karet med för de gnager på dem.
#8 - 30 oktober 2007 14:55
Aha, då får t nog bli Rödmunstetran, för stimmandet är ju så härligt att titta på.
Nu ska vi se.. Ciklider kommer det nog inte att bli nu i början iallafall, så det får jag studera närmre framöver:)
L-malar? Vad är det?
Jo, detta med att Ancistrusen inte äter alla sorters alger vet jag och att man behöver stödmata dem också. Ska dock försöka anpassa med bra växter så att algerna hålls tillbaka så mycket det bara går.
Stockarna gör ju liksom halva akvariet tycker jag, sedan lite trevliga växter som trivs på dem så är ju lyckan gjord.:)
Har dock stött på CO2, vilket jag ännu inte kollat upp vad det betyder och innebär. ÄR det kemi så är det väl koldioxid har jag för mig..
Har precis konstaterat att växterna hjälper till mycket i akvariet så det blir nog ett växtakvarium, anpassat till tänkta antalet fiskar. Vill dock inte blanda alltför många sorter i början och inte för svåra heller.

Impad över citaten*har nollkoll på hur detta fungerar ännu*:)

Tack för svaret!
#9 - 30 oktober 2007 15:03
Ska du in i co2 träsket så har du en hel del läsning tillgänglig här på Zoopet. Det är koldioxid som du skriver, och kör du in det i karet tillsammans med gödning, förslagsvis PMDD kommer du inte att få göra annat än rensa i karet:p!
L-malar är ett samlingsnamn på harneskmalar, sugmalar och det finns en hel del att välja mellan: http://www.planetcatfish.com/catelog/numbers.php?mode=l&thumbs=16 .
#10 - 30 oktober 2007 15:53
Aha, går från klarhet till klarhet!
Tack för länken, den kommer att vara till stor hjälp ser det ut som..*kikade bara lite snabbt nu*
Ska läsa på om CO2, så får jag se om det är något jag kan hantera. Rensar ju hellre än köper nya växter för att de dör i akvariet:)

Har nog hittat de växtera som jag vill ha iallafall, så nu får jag läsa på om CO" och PMDD, sedan blir det fiskarnas tur..
#11 - 30 oktober 2007 23:18
Ramnissan skrev:
Tack!

Kan man titta på Guldmedlemmarnas sidor utan att vara guldmedlem själv? Väntar på fakturan ännu, blev ju medlem idag och anmälde mig som Guldmedlem för några timmar sedan:)

Sitter just nu och läser en massa trådar för att kunna få ännu mer tips.

Skuttar vidare in på det du tipsade om så får vi se vad jag hittar där:)

Tack för de tipsen!

Välkommen bland guldmedlemmarna! :D

Och Corys är bland de trevligaste fiskar som finns, förresten! :)
#12 - 31 oktober 2007 06:33
Ja visst är de! Corydoras kan jag sitta och studera hur länge som helst, helt underbara och aktiva små sötnosar.[:-44]
#13 - 31 oktober 2007 06:50
Ramnissan skrev:

Ja visst är de! Corydoras kan jag sitta och studera hur länge som helst, helt underbara och aktiva små sötnosar.[:-44]

Jag har precis kommit "blivit" me corydoras. Köpte ett extra akvarium bara för dem. Än så länge är de skygga, men väldigt fina!

Hur går det, ha du valt fiskar än?
#14 - 31 oktober 2007 06:53
Jag sitter och kikar just nu, på fiskar alltså. Men vilken beslutsångest. Listan blir lång och jag har bestämt mig för att ha få arter men flera individer. Akvariet är redan för litet för mig...*funderar starkt på att kidnappa makens på 720 liter*..:)
#15 - 31 oktober 2007 07:01
Jo, jag vet precis hur det är. Skaffade först ett 110 liters. Det blev snabbt för litet. Efter ett tag blev det ett 375 l. (Som jag fortfarande tycker är lagom) Och nu har jag 4 akvarier... En annan fisk som är väldigt vacker är Odessabarben. Roliga, kvicka och starkt färgade.
#16 - 31 oktober 2007 07:08
Kanske skulle satsa på ett 375 liters framöver då.:) Väntar på att få ett rum ledigt i huset så att jag kan inreda ett akvarierum, men det lär dröja några år till.
Odessabarben, den måste jag kika på!..*skuttar till Akvariefiskar*..
#17 - 31 oktober 2007 07:13
Oj, den blir stor den! Då kan jag inte ha så många, hur många krävs det för att de ska må bra? Men såå fin den är..:D
#18 - 31 oktober 2007 07:22
Det varierar på faktat om den hur stora de blir. Mina är väl runt 6 cm. Har 6 st som stimmar jättebra istortsett hela tiden. Jag ska nog köpa till någon vid senare tillfälle, men tror att de mår fint när de bara är 6. Om man ska gå efter "regeln" 1cm fisk/liter så gör det ju 48 liter. Alltså har du över 130 cm fisk att tillsätta om du skaffar 6 Odessa. om du tittar på dem i butik så tänk på att de oftast inte är så bra utfärgade där. Mina färgade ut hemma redan första dygnet. Har aldrig ångrat det köpet!
#19 - 31 oktober 2007 07:29
Ahh, det är ju kanon om de stimmar bra vid så litet antal..*skriver upp dem på listan*... Blev absolut en favvo på inköpslistan!:)
#20 - 31 oktober 2007 07:45
Vänta nu, det står att de inte ska ha högre än 22 grader i akvariet..måste kika på vad de andra fiskarna vill ha som jag har tänkt mig.. Kikade även på en liten barb, som hette..Cuming Barb, kan det vara något för mig kanske, den var också fin? Aj, den vill ha begränsad mängd växter i akvariet, vad nu det innebär.. Jag ska ju ha höga växter i bakkant, på kortsidorna och ha öppen yta i mitten, nu blir ju simytan stor ändå, eftersom jag inte har tänkt mig att ha så hiskeligt många växter på de ställena heller..
#21 - 31 oktober 2007 07:52
Det är samma där, faktat varierar överallt. Tror att det kan ha med att göra att man inte är helt säker på vart de har sitt ursprung. Mina går i 24-25 grader, och det gjorde de även i affären jag köpte dem. Om du tittar på mitt akvarium i arkivet eller på min sida så ser du både bild på akvariet (dock inte så uppdaterad, ska ta en ny bild så snart jag orkar) och vilka fiskar de går med.
#22 - 31 oktober 2007 08:30
Ser nu att jag kan hålla 24 grader till alla fiskar jag är intressrad av!:)
#23 - 31 oktober 2007 08:37
Va bra! Vilka lutar det åt?
#24 - 31 oktober 2007 08:42
Det blir nog Odessan, Pygmé pansarmalen och Rödmunstetran, fast diamanttetran är ju fin också..*blir galen av beslutsångest snart*..
#25 - 31 oktober 2007 09:49
Läste att Corydoras vill ha lugna stimfiskar som sällskap.., då borde ju Kilfläckstetran passa bättre än rödmunstetran, eller? Odessan är ju livlig också, så min tanke är ju att det kanske blir lite för mycket liv med två livliga stimfiskar. Ska ju även ha Ancistrus och någon L-mal, sedan är det fullt skulle jag tro..[:-28] Har inte räknat ut literantalet på fisken ännu..
#26 - 31 oktober 2007 10:10
Haha, känner igen mig såväl! Håller själv på att fundera på vad mina corysar ska få för sällskap. Men jag har ingen aning! Finns en massa funderingar dock. Men eftersom det ändå inte är bra att släppa i för många samtidigt så har man ju en hel del tid att fundera. Jag kan strosa runt i akvarieaffärer hur länge som helst och studera fiskarna, då får man alltid en massa uppslag. Vart bor du nånstans? Finns det bra affärer i närheten?
#27 - 31 oktober 2007 10:17
Ja det är tur att man har tid på sig..*S* Ska ju stoppa i Corydoras först så det är lugnt.
Jag bor utanför Lindesberg, så Örebro är ju närmast för mig. Men maken har pratat om att fara till Sthlms-regionen(kommer inte ihåg vart dock) och kolla in fiskar.. Då hänger jag nog på dit.:D

Fördelen jag har är ju att akvariet är igång redan, det har varit fiskar i det, men de är flyttade till det stora akvariet. Har inte stängt av det utan det står och går med lite växter och lite snäckor i just nu..
#28 - 31 oktober 2007 10:20
Övertala honom att åka till sthlm på fars dag. Då är det auktion i haninge. Kommer säkert va en massa intressanta fiskar till bra priser!
#29 - 31 oktober 2007 10:34
Jaaa! Kanske ska göra ett litet presentkort, med resan som present, som han får dagarna innan, så kan han inte säga nej..*S*..

Hur vet man vilka malar det är som äter vilka alger egentligen? ancistrus vill jag ju ha, ska försöka få tag på en hona och hane , men de äter ju inte alla alger. Hittade en söt mal som heter...Pecoltia mal, L168, kan det vara något kanske? Om man skaffar 2, är den ena en hane får den väl bo i makens akvarium..*flina*.., mitt är inte tillräckligt långt för 2 hanar tydligen.
#30 - 31 oktober 2007 10:40
Mina algätande malar stödmatar jag med både sjunktabletter och färska grönsaker. Har aldrig haft problem med alger ändå... Bättre att va på den säkra sidan så att de får i sig all mat de behöver. Se bara till att de har ordentligt med grottor och gömställen så ska det nog gå bra.
#31 - 31 oktober 2007 10:47
Det kommer jag också att göra, stödmata alltså. Jag har en rot nu som bildar en grotta, sedan ska jag ha en större rot som det är en massa skrymslen och vrår i. Plus att jag funderar på att bygga någon form av stengrottor eller något också. Malarna som maken har bor i roten båda två, så en större rot ska jag ha med all säkerhet.
#32 - 31 oktober 2007 17:56
Hej Lotta och välkommen till Zoopet!

Ramnissan skrev:
Finns det någon checklista man kan följa, för jag antar att man ska försöka hålla sig till fiskar och växter från samma zoon, eller vad det nu kallas?:)

Man behöver inte nödvändigtvis ha växter från samma biotop som fiskarna. Däremot är det viktigt att den miljön man skapar i akvariet är lämplig för de fiskar man vill ha. T ex vill en del fiskar ha mycket växter, andra lever hellre bland rötter och grenar eller vid klippor och stenar. En del trivs med flytväxter. Vissa vill ha finbladiga växter och andra gärna storbladiga. Så det är viktigt att läsa på om de arterna som man finner intressanta innan man skaffar dem, så man vet vilken typ av miljö man ska skapa för dem i form av inredning, utrymme, bottenmaterial (sand eller grus?), vattencirkulation, sällskap, temperatur och andra vattenparametrar.

Så mitt råd är: Ha inte bråttom, utan ta din tid och läs på om de olika arterna först. Här på Zoopet finns en hel del nyttig info om de olika arterna. Man måste dock vara guldmedlem för att kunna se samtliga arter. Annars kan man alltid googla. Om du ska låna en bok på biblioteket se till att det är en relativt ny bok. Det finns ju en hel del ny kunskap både vad gäller arter och deras behov.

Även växter har olika krav beträffande ljus, näringstillgång, osv, så jag brukar alltid satsa på såna som jag gillar OCH som är relativt lättskötta.

Ramnissan skrev:
Jag frågar här för jag vill nte ha ett sammelsurium av olika arter utan komponera ihop så att det finns fisk i 3 skikt i akvariet, botten, mitten och någon ytfisk kanske. Sedan är jag lite kinkig och vill ha växter så ciklider är väl kanske inte att tänka på? Nu är det ju inget stort akvaruim heller så det begränsar väl en hel del också tyvärr.

Personligen kör jag med biotopakvarier, så här kommer ett par exempel på olika biotoper att välja mellan och som skulle funka i ditt 180 liters:

Sydamerika: Ett eller två stim små tetror. T ex ett stim på 10-15 kardinal-eller neontetror (simmar oftast i mitten av akvariet) och ett mindre stim på 6-8 smycketetror (simmar oftast nära ytan). Några dvärgciklider (t ex kakaduaciklider) och (om du har fin sand) ett stim på 6- 10 corydoras. Som algätare skulle du kunna ha en ancistrus (eller ett par). Personligen föredrar jag ett gäng LDA25: http://www.planetcatfish.com/catelog/species.php?species_id=236 Tyvärr kan dessa vara lite svåra att få tag på, beroende på var man bor. Gärna ett gäng posthornssnäckor.

Syöstasien: Ett stim små 10-15 rasboror, t ex drottningrasboror, ett eller två par dvärguramis, eller några läppguramis, ett stim små botior (bara om du har fin sand).

Det finns många olika typer av biotoper som passar olika fiskar. Det är bara att botanisera runt i fiskträsket ;)

Men tänk på att du under den första månaden bara ska ha några få individer av den tåligaste arten du har valt, mata sparsamt och tillsätta bakteriekultur, så dina fiskar inte råkar ut för skadliga eller tom dödliga ammoniak-och/eller nitrithalter. Sen efter den första månaden kan man successivt utöka antalet invånare i akvariet med några veckors mellanrum.

Lycka till!
#33 - 31 oktober 2007 18:46
Tack för många bra tips!
Det jag har bestämt mig för helt och hållet är, Corydoras Pygmaeus:) Så nu får jag byta ut gruset som maken hade i från början. Men jag kommer att gräva ur som en månformad cirkel, där den raka kanten går från framkant och bakåt, detta kommer jag att fylla med fin sand, för pansarmalarnas skull:) Ska fösöka komma på någon bra avgränsare mellan den fina sande och det grövre gruset bara. Jag vill inte gärna ta bort och byta gruset helt eftersom det är ett akvarium som är igång och mycket av bakterifloran finns där nere.
Jag kommer även att inreda med lite högre växter från hörnen i framkant och bakåt. Sedan blir det två rötter, en stor och en mindre som bildar en grotta. Ska också köpa lite stenar som jag ska sätta lite lågväxande växter på tänkte jag. Sedan några som ser ut som gräs nästan.
Tetrorna som är intressanta för tillfället, men som jag väntar med(pansarmalarna först)är Blodtetra(tror jag den hette)och ev någon bilfisk. Ancistrus ska jag ha och hittade en L-mal som hetter Randig Pleco, L168. Sedn är det fullt*S*..
#34 - 31 oktober 2007 21:41
Ramnissan skrev:
Tack för många bra tips!

Var så god :)

Ramnissan skrev:
Det jag har bestämt mig för helt och hållet är, Corydoras Pygmaeus:) Så nu får jag byta ut gruset som maken hade i från början. Men jag kommer att gräva ur som en månformad cirkel, där den raka kanten går från framkant och bakåt, detta kommer jag att fylla med fin sand, för pansarmalarnas skull:) Ska fösöka komma på någon bra avgränsare mellan den fina sande och det grövre gruset bara.

Jag vet några som har myggnät mellan sin jord/torvbotten och sanden. Jag kan rekommendera Rådasand 0.33 mm. Själv har jag en blandning av 0.33 och 0.4-0.8 mm. Men grövre skulle jag inte rekommendera.

Ramnissan skrev:
Jag vill inte gärna ta bort och byta gruset helt eftersom det är ett akvarium som är igång och mycket av bakterifloran finns där nere.

Jo fast utan fiskar försvinner bakteriefloran. Vet dock inte hur lång tid det tar innan den är borta.

Ramnissan skrev:
Jag kommer även att inreda med lite högre växter från hörnen i framkant och bakåt. Sedan blir det två rötter, en stor och en mindre som bildar en grotta. Ska också köpa lite stenar som jag ska sätta lite lågväxande växter på tänkte jag. Sedan några som ser ut som gräs nästan.

Låter fint! Jag har en gräsliknande växt i mitt SA som heter sagittaria subulata. Ganska lättskött efter en första anpassningsperiod då den går ner sig reellt. Du kan se den på bilden nedan. En växt som växer fast på stenar och rötter och som är både fin och lättskött är javaormbunken. Man kan även fästa mossa på stenar och rötter.

Ramnissan skrev:
Tetrorna som är intressanta för tillfället, men som jag väntar med(pansarmalarna först)är Blodtetra(tror jag den hette)

Blodtetra (Hyphessobrycon eques) är fina, men tyvärr kan de även vara ganska aggro mot andra fiskar. Jag skulle rekommendera Schultz´s tetra (Hyphessobrycon haraldschultzi) istället. De är ganska lika men fredliga. De vill dock ha surt vatten. Andra röda eller rödaktiga tetror är amandatetra (Hyphessobrycon amandae), rosentetra (Hyphessobrycon rosaceus) och röd fantomtetra (Hyphessobrycon sweglesi). De sistnämnda vill dock ha lägre temp än de flesta andra tropiska fiskarna.

Ramnissan skrev:
och ev någon bilfisk.

Då får du i så fall sänka vattennivån lite tror jag.

Ramnissan skrev:
Ancistrus ska jag ha och hittade en L-mal som hetter Randig Pleco, L168. Sedn är det fullt*S*..

L168 är verkligen fina, men tänk på att de vill ha ganska strömt vatten. Jag hade själv tänkt skaffa L168, men just pga deras behov av strömt vatten bestämde jag mig för L134 istället: http://www.planetcatfish.com/catelog/species.php?species_id=213
#35 - 1 november 2007 06:22
Tusen tackar igen!
Varför säger berättar inte akvariehandlaren sånt här? Jätte trist ju:(
Jag sa till honom att jag ville ha lunga tetror eftersom Pansarmalarna mår bäste med lugna stimfiskar. Tycker ju att han då borde berättat att Blodtetran är lite aggo mot andra. Kikar på de du nämnde, jag är ju inte helt fast på just rödaktiga fisk i det skitet heller, men vill ju ha en färgklick i akvarie iallafall.
Nä, då blir det inte bilfisk. Hade jag haft ett större akvarium utan ram så hade det inte spelat någon roll om jag hade sänkt vattennivån, men detta har en bred ram överkant och det stör helhetsbilden av akvariet när vatten nivån sjunker under den ramen. Får kika på guramis eller något istället.
Ok, lever L168 i väldigt stömt vatten alltså? Får kika på det sedan. Har ju tid på mig:)
Javaormbunke har jag i redan och de är verkligen lättskötta! Jag har kikat på en lista över växter som finns hos en i Danmark(Tropica?) och valt såna som det står enkel på. SÅ jag hoppas ju att de inte kräver en massa. Ska sätta mig idag och läsa mer om både fisk och växter. Upptäcker ju i ditt utförliga svar att jag missat en hel del info..*S*..

Som jag skrev i förra svaret, det enda som är bokat och klart är mina Pansar Pygméer, allt annat kan jag ändra:)

Vilke tur att jag hittade detta forum med er kunskapsbank här! Undrar hur det hade gått annars för mig och inhandlandet av fisk och växter?*S*

Det var smart med myggnätet!
Aha, då får jag alltså köra som om det är nystartat iallafall, bra att veta. Det sa inte handlaren något om heller tyvärr.
#36 - 1 november 2007 06:52
Kan du inte "låna" nån fisk av din gubbe då? Som går kvar i och som hjälper dig att hålla kvar bakterierna tills vidare?
#37 - 1 november 2007 08:30
Ramnissan skrev:
Tusen tackar igen!

Varför säger berättar inte akvariehandlaren sånt här? Jätte trist ju:(

Jag sa till honom att jag ville ha lunga tetror eftersom Pansarmalarna mår bäste med lugna stimfiskar. Tycker ju att han då borde berättat att Blodtetran är lite aggo mot andra. Kikar på de du nämnde, jag är ju inte helt fast på just rödaktiga fisk i det skitet heller, men vill ju ha en färgklick i akvarie iallafall.

Jag är bara glad jag kan vara av hjälp :) Det finns seriösa och kunniga akvariehandlare, men det är tyvärr långt ifrån alla. Blodtetror är lugna såtillvida att de simmar lugnt, men de kan faktiskt även bete sig som små pirayor. Färgklick: kardinaltetra, neontetra eller amandatetra.

Ramnissan skrev:
Nä, då blir det inte bilfisk. Hade jag haft ett större akvarium utan ram så hade det inte spelat någon roll om jag hade sänkt vattennivån, men detta har en bred ram överkant och det stör helhetsbilden av akvariet när vatten nivån sjunker under den ramen. Får kika på guramis eller något istället.

Ok, jag förstår. Tycker inte heller att det är så snyggt med täckta akvarier med lägre vattennivå. Om du vill ha några som simmar ganska nära ytan så gör smycketetror det. Dock inte hela tiden.

Ramnissan skrev:
Ok, lever L168 i väldigt stömt vatten alltså? Får kika på det sedan. Har ju tid på mig:)

Det är en hel del L-malar som gör det. Men en del behöver mer strömmande vatten än andra. Själv ville jag inte ha kraftigt strömmande vatten eftersom jag även ville ha dvärgciklider som vill ha lugnt vatten.

Ramnissan skrev:
Javaormbunke har jag i redan och de är verkligen lättskötta! Jag har kikat på en lista över växter som finns hos en i Danmark(Tropica?) och valt såna som det står enkel på. SÅ jag hoppas ju att de inte kräver en massa.

Hehe, så brukar jag också göra :D Har bara två växter som inte ska vara så lätta, men de funkar ändå. Fast det finns några växter som ska vara superlätta som faktiskt inte funkar hos mig. Hornsärv och vattenpest gillar inte förhållanden i mitt SA.

Ramnissan skrev:
Ska sätta mig idag och läsa mer om både fisk och växter. Upptäcker ju i ditt utförliga svar att jag missat en hel del info..*S*..

Ja det finns mycket att lära sig. Jag har nu haft akvarium i ca 4 år och lär mig fortfarande nya saker hela tiden tycker jag.

Ramnissan skrev:
Som jag skrev i förra svaret, det enda som är bokat och klart är mina Pansar Pygméer, allt annat kan jag ändra:)

Kul att ha en art att utgå ifrån :)

Ramnissan skrev:
Vilke tur att jag hittade detta forum med er kunskapsbank här! Undrar hur det hade gått annars för mig och inhandlandet av fisk och växter?*S*

Ja Zoopet är en fantastisk site. En riktig guldgruva. Den borde nästan vara obligatorisk för varje akvarist.

Ramnissan skrev:
Det var smart med myggnätet!

Aha, då får jag alltså köra som om det är nystartat iallafall, bra att veta. Det sa inte handlaren något om heller tyvärr.

Jag skulle gjort det för säkerhets skull. Vet som sagt inte hur fort bakteriefloran försvinner, men bakteriena behöver ju en ammoniumkälla för att kunna leva. Tyvärr verkar det inte vara många som får den livsviktiga informationen i akvariebutiken. Jag skulle faktiskt tro att en av de vanligaste orsakerna till att otaliga fiskar går en plågsam död tillmötes i akvarier runt om i världen är just att folk inte har blivit informerade om hur nystartade akvarier fungerar. När man köper en TV eller en DVD får man alltid med sig hem värsta instruktionsbibel, men när man skaffar akvarium och fiskar som ju är levande individer får man oftast ingenting, trots att det är lag på det :(
#38 - 1 november 2007 11:04
Såg alla stavningsmissar i mitt förra svar:(
Förklaringen är att sedan jag installerade Vista på min bärbara dator så verkar det vara en fördröjning i tangentbordet, så den lömmer skriva en del bokstäver.
Aja, åter till akvarie och fiskeriet:)

Tackar för svaret!:)
Läste precis igenom en annan tråd här så nu har jag bestämt mig för att ta ur det grova gruset som maken hade i och stoppa i frigolit och sedan rådasanden:) Jag startar om helt eftersom jag ändå verkar behöva göra det. Så frigolit och sand köps in i morgon när jag ändå ska köpa det sista till min hundgård som vi bygger:) Sedan blir det till att alternera mellan att ösa singel till hundgården och grus i akvariet.
Inväntar sedan offerten från akvarieaffären jag mailade igår.
#39 - 1 november 2007 11:19
ampe skrev:
Kan du inte "låna" nån fisk av din gubbe då? Som går kvar i och som hjälper dig att hålla kvar bakterierna tills vidare?

Funderade på detta men kom fram till att jag ändå ska byta ut gruset mot sand så det blir bara onödigt flyttande på de stackarna:)
#40 - 1 november 2007 11:58
Ramnissan skrev:
Såg alla stavningsmissar i mitt förra svar:(

Förklaringen är att sedan jag installerade Vista på min bärbara dator så verkar det vara en fördröjning i tangentbordet, så den lömmer skriva en del bokstäver.

Aja, åter till akvarie och fiskeriet:)

Jag förstod det du skrev i vilket fall :D Men det är tråkigt när datorer jobbar sig.

Ramnissan skrev:
Tackar för svaret!:)

Läste precis igenom en annan tråd här så nu har jag bestämt mig för att ta ur det grova gruset som maken hade i och stoppa i frigolit och sedan rådasanden:) Jag startar om helt eftersom jag ändå verkar behöva göra det. Så frigolit och sand köps in i morgon när jag ändå ska köpa det sista till min hundgård som vi bygger:) Sedan blir det till att alternera mellan att ösa singel till hundgården och grus i akvariet.

Inväntar sedan offerten från akvarieaffären jag mailade igår.

Varför frigolit? Frigolit under sanden är helt onödigt om man inte ska ha stora tunga stenar. Det skulle inte heller fungera eftersom sandens vikt förmodligen inte skulle räcka för att hålla frigoliten nere på botten.

Man kan däremot ha dammjord och/eller torv under sanden där man sen ska plantera växterna.

Om du ska ha stora stenar och därför behöver frigolit på botten var noga med att den frigoliten du köper inte är behandlad med antimögel-medel som ju är giftigt för fiskarna.
#41 - 1 november 2007 12:15
*asg* Mja, så stora stenar får det ju inte plats i 180 liter akvarium så då får jag helt enkelt tänka om igen.. *humma* Kanske ska ta och kidnappa några fiskar ur gubbens akvarium iallafall och sedan köra med myggnät och göra min fina halvmåne med sand iallafall, tror det skulle bli ganska fint, med kontrasten mellan gruset och sanden faktiskt! Plus att det lockar fram sötnosarna i blickfånget.:)

Ja dessa datorer! Ibland kan man ju bli gråhårig för mindre.. Men om jag skriver lååångsamt så hinner den med iallafall..*S*..

Helt suveränt detta, man får igång tankeverksamheten när man får svar så snabbt. Många tankevurpor blir det innan man bestämmer sig:) Skönt att få saker och ting ifrågasatta också, det gör ju att man får mindre jobb än man tänkt sig iallafall, det tackar jag för!
Är det något speciellt jag ska tänka på när jag införskaffar myggnätet? Material, gifter?
#42 - 1 november 2007 20:07
Min kompis köpte sitt myggnät på Hornbach. Det får givetvis vara obehandlat.
#43 - 1 november 2007 20:10
batski skrev:
Min kompis köpte sitt myggnät på Hornbach. Det får givetvis vara obehandlat.

Tackar för tipset, kollar där:)
#44 - 1 november 2007 20:52
Vassego :)
#45 - 2 november 2007 12:35
Uppdatering:)

Ikväll eller på Söndag hämtar maken ett 720L akvarium till mig:)
Så nu är detta med att inte få plats med fisken jag vill ha ett minnet blott, för ett tag iallafall:D

Det blev ikväll!!:D:D
#46 - 2 november 2007 13:06
wohoo, grattis till dig!! :)
#47 - 2 november 2007 13:10
liindaa skrev:
wohoo, grattis till dig!! :)

Tack!!
Är som ett barn julafton här just nu, jättelycklig och tiden går såååååå långsamt!:D
#48 - 2 november 2007 14:49
Super duper grattis!
#49 - 2 november 2007 14:58
batski skrev:
Super duper grattis!

Tack i tack!
Skön och underbar känsla är det! Nu r Gubbset åkt iväg..så nu är det bara att vänta och vänta och vänta..:D
Kan inte fatta att han sätter sig och kör 23 mil enkel resa för min skull?? Snacka om underbart Gubbs jag har!:D
#50 - 2 november 2007 15:09
Gud va roligt! Grattis! Vilken gubbe du har... nu har han förtjänat en riktigt god middag i helgen.
#51 - 2 november 2007 15:37
ampe skrev:
Gud va roligt! Grattis! Vilken gubbe du har... nu har han förtjänat en riktigt god middag i helgen.

Tackar!
Ja han är verkligen underbar! Han förtjänar verkligen en god middag och lite till!:D

Annons