Hej Lotta och välkommen till Zoopet!
Finns det någon checklista man kan följa, för jag antar att man ska försöka hålla sig till fiskar och växter från samma zoon, eller vad det nu kallas?:)
Man behöver inte nödvändigtvis ha växter från samma biotop som fiskarna. Däremot är det viktigt att den miljön man skapar i akvariet är lämplig för de fiskar man vill ha. T ex vill en del fiskar ha mycket växter, andra lever hellre bland rötter och grenar eller vid klippor och stenar. En del trivs med flytväxter. Vissa vill ha finbladiga växter och andra gärna storbladiga. Så det är viktigt att läsa på om de arterna som man finner intressanta innan man skaffar dem, så man vet vilken typ av miljö man ska skapa för dem i form av inredning, utrymme, bottenmaterial (sand eller grus?), vattencirkulation, sällskap, temperatur och andra vattenparametrar.
Så mitt råd är: Ha inte bråttom, utan ta din tid och läs på om de olika arterna först. Här på Zoopet finns en hel del nyttig info om de olika arterna. Man måste dock vara guldmedlem för att kunna se samtliga arter. Annars kan man alltid googla. Om du ska låna en bok på biblioteket se till att det är en relativt ny bok. Det finns ju en hel del ny kunskap både vad gäller arter och deras behov.
Även växter har olika krav beträffande ljus, näringstillgång, osv, så jag brukar alltid satsa på såna som jag gillar OCH som är relativt lättskötta.
Jag frågar här för jag vill nte ha ett sammelsurium av olika arter utan komponera ihop så att det finns fisk i 3 skikt i akvariet, botten, mitten och någon ytfisk kanske. Sedan är jag lite kinkig och vill ha växter så ciklider är väl kanske inte att tänka på? Nu är det ju inget stort akvaruim heller så det begränsar väl en hel del också tyvärr.
Personligen kör jag med biotopakvarier, så här kommer ett par exempel på olika biotoper att välja mellan och som skulle funka i ditt 180 liters:
Sydamerika: Ett eller två stim små tetror. T ex ett stim på 10-15 kardinal-eller neontetror (simmar oftast i mitten av akvariet) och ett mindre stim på 6-8 smycketetror (simmar oftast nära ytan). Några dvärgciklider (t ex kakaduaciklider) och (om du har fin sand) ett stim på 6- 10 corydoras. Som algätare skulle du kunna ha en ancistrus (eller ett par). Personligen föredrar jag ett gäng LDA25:
http://www.planetcatfish.com/catelog/species.php?species_id=236 Tyvärr kan dessa vara lite svåra att få tag på, beroende på var man bor. Gärna ett gäng posthornssnäckor.
Syöstasien: Ett stim små 10-15 rasboror, t ex drottningrasboror, ett eller två par dvärguramis, eller några läppguramis, ett stim små botior (bara om du har fin sand).
Det finns många olika typer av biotoper som passar olika fiskar. Det är bara att botanisera runt i fiskträsket ;)
Men tänk på att du under den första månaden bara ska ha några få individer av den tåligaste arten du har valt, mata sparsamt och tillsätta bakteriekultur, så dina fiskar inte råkar ut för skadliga eller tom dödliga ammoniak-och/eller nitrithalter. Sen efter den första månaden kan man successivt utöka antalet invånare i akvariet med några veckors mellanrum.
Lycka till!