Övermatning

#1 - 14 augusti 2006 22:09
Tjena....Har varit hemifrån typ 5 dagar nu..och bad min pappa mata fiskarna...gick inte alls då när han har övermatat dom så typ 5-7 fiskar har dött, så idag när jag kom hem gjorde jag ett vattenbyte på typ...30-40liter...ett 150L är det..vattnet är grumligt som fan, så jag undrar lite hur jag går vidare för att få tebax det som vanligt...
#2 - 14 augusti 2006 22:13
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Byt hälften av vattnet var tredje-var fjärde timme och mata inte alls under den kommande veckan. Det är mitt tips. Skulle tippa att det blivit en nitritspik av all maten. Lycka till!![/COLOR][/FONT]
#3 - 14 augusti 2006 22:16
Ok...Jo det tror ja med att det är en nitritspik av all mat...Ska aldrig be nån mata mina fiskar:P...Blir till o byta lite vatten till nu då.....bytte typ vid 20-tiden när jag kom hem. får la se om det blir nån ordning på de...det är bara malar som har dött av de....konstigt....scalare, black molly guppy har klarat sig...
#4 - 14 augusti 2006 22:18
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Nästa gång du åker bort så ta med dig maten ;). Fiskar klarar två-tre veckor utan mat (inte yngel dock... ).[/COLOR][/FONT]
#5 - 14 augusti 2006 22:19
Jo nästa gång för ingen mata dom!...Ska göra ett vattenbyte nu...rappotera här sen imorrn hur de går..
#6 - 14 augusti 2006 23:13
Nu har jag bytt ca halva igen, blev bättre...får se imorrn hur de ser ut...
#7 - 15 augusti 2006 11:21
Nu har jag bytt vatten en gång idag...börjar ta sig nu:P
#8 - 15 augusti 2006 14:18
Glöm inte att kolla värdena med jämna mellanrum med
#9 - 15 augusti 2006 14:22
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Har du inga tester så kolla hur fiskarna beter sig. Om de simmar runt som vanligt och noppar mat här och var så är du på rätt väg och kan lugna ner dig lite med vattenbytena. Skulle de visa tillstymmelse till att bli skygga och snappa luft vid ytan är det dags för vattenbyte igen. Skaffa gärna lite nitrivec eller denitrol eller liknande så bakterierna får lite hjälp att växa till. Mitt tips är att inte börja dosera detta förräns du känner att karet är i balans. Skulle du börja tillsätta detta och byter vatten hela tiden så är det som att "elda för kråkorna", ditt dyra medel kommer bara åka rätt ner till porslinsguden.[/COLOR][/FONT]

Annons