Överhettad doppvärmare!

#1 - 1 december 2006 13:06
Nu är jag bitter på riktigt... efter att ha tampats med Oodinium på mina regnbågsfiskar och besegrat det kändes allt så himla bra. Satt igår och studerade alla underbara fiskar. Då hade jag ingen aning om att det var sista gången jag skulle få studera de flesta av dem ordentligt...
Idag har jag varit hemma största delen av dagen. Fiskarna levde på förmiddan men när jag kom hem efter att ha varit ute med hundarna i nån timme låg alla regnbågar på botten utom våra glossolepis incisus och en melanotaenia herbertaxelrodi. Jag gapade bara. Inget i världen kunde få mig att begripa varför just de fiskarna var döda och inte botiorna, malarna och regnbågshajen såg ok ut.
Det visade sig att det var 36 grader varmt i akvariet! Jag kastade mig på slangen, tömde ut lite vatten i taget och i med kallt. Nu är vi nere på mer normala 25 grader igen och de fiskar som lever ser piggare ut.
Hur vanligt är det här egentligen?
Akvariet är ett Juwel Rio 240 som köptes nytt förra hösten, så alla grejer är ju så gott som nya...
Någon som varit med om det här?
#2 - 1 december 2006 19:25
Det är sånt som kan hända. Termostaten alt. bimetallen i dopvärmaren (beroende på typ) har helt enkelt pajjat och doppisen har gått för fullt hela tiden.
Det är av den här anledningen det ibland rekomenderas att ha två mindre doppisar istället för en stor. Då finns ingen risk att en av dom ska kunna värma karet så mycket.
#3 - 1 december 2006 19:27
Hände mig för ca en månad sedan. ALLA fiskar utom en stackars mollyhane dog!! Hörde sedan att det inte var första gången med Aqua Els doppvärmare trots att min bara var tre år gammal.
#4 - 1 december 2006 20:42
Jepp, jag är glad att alla L-malar i karet mår bra... typ vår rätt stora L200, hade gråtit blod över den om den också dött.
Vi behöver inte ens en doppvärmare överhuvudtaget, det är det som stör mig mest. Nåväl, det är bara vara tacksam över att jag märkte det såpass fort och att inte alla fiskar dog.
#5 - 2 december 2006 11:24
Luttrad i gejmet, detta har hänt mig ett flertal gånger, så jag skiter i termostaten till doppvärmare i mina kar, o har haft timer istället, alt. bottenvärme med timer. Detta är så mycket säkrare och bättre.

En termostat till en vanlig doppvärmare har i mina akvarier hållit i snitt mellan 1-2 år. Helt otroligt, egentligen borde det bli nån försäkringsfråga så tillverkarna skulle tvingas betala för all kokt fisk...

morr.....
#6 - 2 december 2006 11:30
Doppvärmare har jag aldrig haft i mina kar
Har 22grader inne och mellan 25-28 i karena
#7 - 2 december 2006 17:58
Hej

Jag skall innan detta händer bygga ett överhettningsskydd :D
Tänkte montera in en kylskåpstemostat i en apparatlåda som man kopplar på strömsladden.

Termostat exempel dessa finns även att köpa som std reservdel till kylskåp. kapilärgivaren hade jag tängt trycka in i en akvarieslang pluss silicona igen änden.
Kostnad ca 300:-
#8 - 2 december 2006 18:03
tråkigt :/ jag har ingen doppvärmare i nåt av mina akvarier. drog du ur den?
#9 - 2 december 2006 18:20
ppalm skrev:
Hej

Jag skall innan detta händer bygga ett överhettningsskydd :D

Tänkte montera in en kylskåpstemostat i en apparatlåda som man kopplar på strömsladden.

Termostat exempel dessa finns även att köpa som std reservdel till kylskåp. kapilärgivaren hade jag tängt trycka in i en akvarieslang pluss silicona igen änden.

Kostnad ca 300:-

Är de inte mindre jobb med två mindre doppisar då :D

/Peter
#10 - 2 december 2006 18:58
Jo det är ju inte fel men då skall man ju komma ihåg att dra ur dom så fort det blir vår/sommar annars kan man snart koka domändå ju....
Sen så skulle man hels vilja ha noll doppisar map utseendet/platsen i karet.

MVH PPalm
#11 - 2 december 2006 22:46
lenis3 skrev:
tråkigt :/ jag har ingen doppvärmare i nåt av mina akvarier. drog du ur den?

Snabbt som attan! Å ur malawiakvariet också. Tycker att det är förjävligt att det kan hända ens. Jag menar... garantin på akvariet och medföljande tillbehör gäller ju fortfarande i tio månader till men någon ny värmare är jag inte intresserad av och jag skulle inte tro att garantin gäller fiskarna...
Enda anledningen till att värmarna varit i här i vardagsrummet är att vi haft balkongdörren uppe så mycket och jag har varit rädd för att tempen ska sjunka för mycket. Med facit i hand så får tempen hellre sjunka lite, dessutom lär den inte sjunka särskilt mycket på den tiden heller...

Jag hade någon slags fantasi om att doppvärmare helt enkelt slutade fungera, inte att det kunde hända såhär... Nåväl, man lär sig alltid något nytt... Stackars fiskarna bara, det måste ha varit rätt plågsamt. [:(]
#12 - 2 december 2006 23:27
Sluta spring ut och röka! ;) (Är själv rökare)
#13 - 3 december 2006 16:27
Sessan skrev:
Hände mig för ca en månad sedan. ALLA fiskar utom en stackars mollyhane dog!! Hörde sedan att det inte var första gången med Aqua Els doppvärmare trots att min bara var tre år gammal.

Har några AuqaEl som strular,,, så sådana köper vi inte mer, ska byta alla mot Jäger vilka jag upplever funkar bättre.

//Calle
#14 - 3 december 2006 21:13
heeke skrev:
Sluta spring ut och röka! ;) (Är själv rökare)

Jo, det vore nåt, har aldrig ens testat... Hehe, på vissa sätt är man ju skötsam va.
Ser förbaskat tomt ut i akvariet förresten... De fiskar som är kvar verkar oförskämt pigga. De njuter säkert av allt utrymme... :D
#15 - 4 december 2006 08:54
Då jag beställde mitt nya rio 400 fick jag höra av handlaren att just doppvärmarna i Juwel var den svaga länken i dessa kar. Inte så att de alla gick sönder, men tydligen var det ett antal som reklamerat just doppvärmare som suttit original i Juwel. Vet inte om det stämmer (att de skulle vara sämre än andra märken), men det fick jag höra hur som. Märker jag att de börjar dumma sig plockar jag i Jäger istället.

Hälsar Peter
#16 - 4 december 2006 09:04
Jag tror jag har det här problemet också, jag har ställt in min doppvärmare på 22 grader nu bara för att det blir så varmt annars, (Blir fortfarande skitvarmt)
Akvariet ligger på ca 28-29 grader jag måste alltid ha luckan på akvariet öppen annars stiger värmen till typ 30-33 nånting.

Den indikerar att den är på hela tiden också >_<
#17 - 4 december 2006 12:10
Då bör du kanske låta bli att använda den eller byta ut den om du behöver en doppis...

Annons