Överhettad ?!

#1 - 9 augusti 2008 20:30
Någon datakunnig som vet vad som kan vara problemet, datorn stänger av sig själv när jag sitter o spelar spel, verkar som den blir överhettad eller nått sånt. Har kollat alla fläktarna och alla verkar fungera men nätagget blir sk*tvarmt så är kanske någe knas därinne. Någon som har något förslag på vad det kan vara får gärna försöka hjälpa till !
#2 - 9 augusti 2008 20:37
har haft exakt samma problem ett tag nu. datorn spontanavstängde sig själv hela tiden. fruktansvärt irriterande. det gällde inte bara när jag spelade spel utan kunde hända när jag surfade med...

lämnade in datorn på lagning men de kunde inte något fel på den. vi diskuterade om det kunde vara strömmen det var fel på, alltså om det blir nån lågspänning som datorn känner av...

hur som så formaterade jag om datorns c: och nu har det inte hänt igen (ta i trä! :) )
#3 - 9 augusti 2008 20:39
Låter som att du har något problem med Nätagget.... så var det med våran dator som stängde av sig när man började låta processorn gå på för fullt ett tag. bytte nätagg så fungerade det igen... dock så verkar den nu (två år senare) börja krångla igen på samma sett..... nu misstänker jag att det är moderkortet som spökar.. processorn, ram,hårdisk, grafikkort och Nätagg är allt testat i en annan dator utan problem.... aja den datorn är knappt "spelbar" längre så den doneras väl bort någon stans snart om jag inte kan bygga om den till server med ett nytt moderkort
#4 - 9 augusti 2008 20:41
Ok, det kan mycket väl röra sig om överhettning. Det första du kan göra är att klicka på start, högerklicka på "Den här datorn" och välja egenskaper.

Sedan tar du Avancerat-fliken, och klickar på "Inställningar" längst ner under "Start och återställning".

Här (under systemfel) bör du finna en ruta där det står "Starta om automatiskt" - se till att den INTE är ikryssad.

Detta bör se till att du istället för att starta om (alt. stänga av) kan få se den underbara BSOD (Blue Screen Of Death) med en felkod som ytterligare kan hjälpa oss på vägen mot att finna ut var det egentliga felet finnes.

--

Om det är överhettning så får du kika på att inga fläktar slutat snurra, verkar snurra sakta eller att det finns för mycket damm någonstans. Du kan också fundera på hur luftströmmarna igenom och runt omkring chassit/datorn går (dvs, varmluft blir väl inte instängd eller "återanvänd").

Du kan också testa att öppna upp ena chassiväggen och låta en vanlig bordsfläkt blåsa rakt in och se om det hjälper.

/J
#5 - 9 augusti 2008 20:42
Jo hade samma problem med min gammla dator men kom då på att det va 3dkortets fläkt som lagt av och därmed blev överhettat så hela burken la av men är ju inte det nu, fan oxå, orka lämna in datorn, har ju iofs garanti men men !! Skiten började idag så får väl köra under helgen och har det inte blivigt bättre så får dom komma o hämta skiten. Tack för hjälpen !!
#6 - 9 augusti 2008 20:56
Joacim skrev:
Ok, det kan mycket väl röra sig om överhettning. Det första du kan göra är att klicka på start, högerklicka på "Den här datorn" och välja egenskaper.

Sedan tar du Avancerat-fliken, och klickar på "Inställningar" längst ner under "Start och återställning".

Här (under systemfel) bör du finna en ruta där det står "Starta om automatiskt" - se till att den INTE är ikryssad.

Detta bör se till att du istället för att starta om (alt. stänga av) kan få se den underbara BSOD (Blue Screen Of Death) med en felkod som ytterligare kan hjälpa oss på vägen mot att finna ut var det egentliga felet finnes.

--

Om det är överhettning så får du kika på att inga fläktar slutat snurra, verkar snurra sakta eller att det finns för mycket damm någonstans. Du kan också fundera på hur luftströmmarna igenom och runt omkring chassit/datorn går (dvs, varmluft blir väl inte instängd eller "återanvänd").

Du kan också testa att öppna upp ena chassiväggen och låta en vanlig bordsfläkt blåsa rakt in och se om det hjälper.

/J

Nu har jag klickat i så den inte stänger av sig, ska sätta igång spelet och se vad jag får för felmedelande !
#7 - 9 augusti 2008 21:03
Ta av chassit och känn på kylflänsarna på grafikkortet, kolla så alla fläktar snurrar.. finns ett bra program som heter Lavalys everest home edition.
I de så ser du hur många grader de är i datorn, grafikkort, processor osv.
De som var problemet för mig när min höll på så där var att de va taskigt med kylpasta under vid processorn. Kletade dit ny sen var datorn fit for fight igen.
#8 - 9 augusti 2008 21:18
Nu spelade jag igen och fick aldrig nån bluescreen utan det stängde bara av sig, det är någe knas med nätagget, är nästan säker för det är skitvarmt och luktar bränd elektronik. Får ta mig en titt imorrn, orkar inte nu !
#9 - 9 augusti 2008 21:19
MeKaL skrev:
Ta av chassit och känn på kylflänsarna på grafikkortet, kolla så alla fläktar snurrar.. finns ett bra program som heter Lavalys everest home edition.

I de så ser du hur många grader de är i datorn, grafikkort, processor osv.

De som var problemet för mig när min höll på så där var att de va taskigt med kylpasta under vid processorn. Kletade dit ny sen var datorn fit for fight igen.

Ok tackar för tippset, ska ta mig en titt imorrn
#10 - 9 augusti 2008 22:08
Luktar de bränt därifrån så är ju saken biff :D då sitter säkert felet där. :)
#11 - 9 augusti 2008 22:58
Testa även Speedfan. Visar info om fläkthastighet, temperaturer osv. Programmet är dessutom gratis.

http://almico.com/speedfan.php
#12 - 9 augusti 2008 23:40
Randal skrev:
Testa även Speedfan. Visar info om fläkthastighet, temperaturer osv. Programmet är dessutom gratis.

http://almico.com/speedfan.php

Sådär nu har jag laddat ner programmet och jag gissar att det inte ska visa en eldflamma som det gör vid - GPU, CPU, antar att den tycker att dom är lite för varma eller har jag fel ?!
#13 - 10 augusti 2008 11:38
Att dammsuga försiktigt på både kylflänsar och fläktar brukar hjälpa.

Kan ju vara så också att om man har en termostartstyrd cpu fläkt så kanske termostaten är paj och resulterar i att datorns cpu(oavsett intel, amd) slår ifrån med sitt överhettningsksydd.
Byt cpufläkt till zalman eller något avancerat heatpipe system, eventuellt en chassie fläkt typ resun eller papst kan hjälpa nätaggets fläkt att transportera bort värmen.
http://www.gtek.se/
Hittar du de prylar du behöver!
#14 - 10 augusti 2008 11:45
Själv använder jag: zalmans cnps9500 till min intel quadcore.
Två 120mm scythe chassie fläktar.
Spire 550w nätagg.
Zerotherm Hurricane HC92 CU 8800 gpu kylare.

Har aldrig några problem med tempen iallafall.
#15 - 10 augusti 2008 17:09
vad är normaltemp på 3dkortet, nån som vet på ett ungefär ?!
#16 - 10 augusti 2008 19:56
Lite beroende på vilken tillverkare och vilken fläkt/passiv kylning de använder.
Generellt kan man säga att ju dyrare kort har bra komponenter.
Dock så brukar även dyra grafikkort kräva högre klockfrekvens och då tillverkarna envisas med att ha 4-6cm fläktar så får de snurra av bara sjutton och då låter det.

Men runt en 60-80grader ungefär.
Skaffar man en bättre fläkt eller byter orginal kylningen till heatpipes eller vattenkylning så är ju saken en helt annan.
Då pratar vi allt från 18grader-40grader.

Ju större fläkt man har och ju lägre motstånd desto tystare men sämre luftflöde eftersom fläkten inte snurrar så fort.

Zalman, nexus, artic är bra märken som både är tysta, kyler bra.
#17 - 10 augusti 2008 20:14
slutade precis spela efter typ en timme och det står att GPU,n är på 81 grader men då är det inge att oroa sig för med andra ord.. Jo jag skulle vilja modda om burken lite men har ju en företagsdator och inga garantier gäller ju om du börjar pilla och byta ut grejjer !!
#18 - 10 augusti 2008 20:25
Beror på.
Läs igenom papprena.
Låter du en datakunnig fackman modda det åt dig så brukar garantin täcka.
Är ju inte meningen att fabriksdatorer ska få förkortad livslängd pga värme problem.
#19 - 10 augusti 2008 20:28
papprena, det va en bra fråga vart man har gjort av dom =) Nä det är ju iofs sant men dammsög burken idag och den har inte stängt av sig någe mera sen dess så jag kör tills det brakar sen får dom hämta skiten o ge mig en ny eller reparera !!

Annons