Övergång till PMDD...

#1 - 10 oktober 2008 19:22
Har tröttnat på att betala dyra pengar för färdigblandad växtnäring,och snart är flaskan med näring slut,så jag har tittat lite på PMDD.
Vad behöver jag till ca:1000 liter akvarievolym,är PMDD svår att blanda,dosera och hur skall det förvaras efter blandning(kylskåp eller rumstemperatur).
Skall man dosera varje dag eller vecka,kör med EC så dosering per dag vore optimalt för mej.
#2 - 10 oktober 2008 19:39
#3 - 10 oktober 2008 20:51
En fundering bara,skall jag köpa nutrisi eller micro+?tittade på kommunens hemsida för fakta om dricksvatten.
Hittade det här,men hårdheten anges i tyska grader (dH)
pH: 7,9
Hårdhet: 6,2 odH Fluorid: 0,6 mg/l
Klorid: 17 mg/l
#4 - 11 oktober 2008 09:32
Låter som ganska hårt vatten som kanske bibehåller ett ganska högt pH även i akvariet. Har man lägre hårdhet så brukar annars biologiska processer i akvariet få ner pH:t en del - det jag försöker underförstå är alltså att du inte nödvändigtvis behöver ha så högt som pH 7,9 i akvariet även om du har det i kranen.

Om du har över eller runt pH 7 i akvariet kan det vara läge att dagsdosera PMDD-mikron eller t om även skaffa en dyr mikrogödning typ TMG. (Tropica plantenaering/aquacare). Vilken av micro+ eller NutriSi du väljer spelar ingen större roll. Båda är ungefär lika dåliga vid högre pH än 6.
#5 - 11 oktober 2008 09:49
defdac skrev:
Vilken av micro+ eller NutriSi du väljer spelar ingen större roll. Båda är ungefär lika dåliga vid högre pH än 6.

Är Micro+ eller NutriSi bättre eller sämre än Tropica Aquacare eller är alla tre kanske lika dåliga vid högt pH.
Har kört med TA tills nu,tog det sista idag när jag gjorde delvattenbyte,doserar en gång i veckan.
#6 - 11 oktober 2008 10:04
Tropica Aquacare är bäst och är den mikro du i dagsläget kan få tag på som klarar högst pH. Måste dock kombinerad med makro (främst KNO3+KH2PO4).
#7 - 11 oktober 2008 10:36
Tänker ta med lite akvarievatten till jobbet för en pH koll,om det nu visar sig att pH ligger högt(7,0-7,5),hur skall jag ta ner det på ett kontrollerat sätt?
#8 - 11 oktober 2008 10:43
Skaffa en ReverseOsmosis-enhet + sump. RO-enheten tar bort hårdheten. Problemet är att den bara producerar några liter per timme så man måste ha den stå och gå ganska länge, dvs man måste ha ett beredningskar/sump.

Det är dock ganska mycket överkurs. Jag gillar enkelhet och att påverka kranvattnet så lite som möjligt, dvs jag skulle köpt Tropica Aquacare på 5-litersdunk eller försökt hitta andra HEEDTA-baserade mikrogödningar.

Men det är lätt att säga när man själv har ett kranvatten som ligger idealt lågt med ett KH och GH runt 2. Helst skulle jag vilja ha KH 1 och GH 5 med perfekt Ca:Mg-förhållande. Växtakvariekranvatten =)
#9 - 11 oktober 2008 15:05
Suck...
Är inte insatt i det här med kemi,men du kanske kan förklara för mej.
1:om jag sänker pH sjunker dH också?
2:eller går det att sänka/höja pH eller dH oberoende av varandra?
3:dom nivåerna jag har på pH och dH är dom skadliga för fisk och växter?
4:vad är viktigast att få ner pH eller dH? eller kan jag ligga kvar på värdena som det är?
#10 - 11 oktober 2008 15:26
1) Egentligen tvärtom. Sänker du karbonathårdheten/alkaliniteten (dKH) så blir pH:t mer lättpåverkbart. Buffertförmågan i vattnet försvinner och alla processer i akvariet kommer naturligt dra ner pH:t en del.

2) Eftersom dH egentligen brukar användas för totalhårdheten istället för karbonathårdheten/alkaliniteten så kommer en förändring av "dH" inte påverka pH:t alls. Så ja det går bra.

Däremot kommer en förändring av karbonathårdheten/alkaliniteten att förändra vattnets buffert och som följd även pH:t.

3) Absolut inte. Det är ofta betydligt skadligare att försöka förändra hårdheten/alkaliniteten än att bara låta den vara.

4) För att få bra effekt av mikrogödningen så ska du ta reda på vilken karbonathårdhet/alkalinitet du har och eventuellt minska den. Men som sagt, det är mycket mycket enklare att bara köpa en mikrogödning som funkar vid högre pH.
#11 - 11 oktober 2008 15:33
Så om jag tar med vatten till jobbet för koll,så skall jag be dom kolla både pH och KH,eftersom KH tydligen är viktigast för vilken växtgödning jag skall ha?
#12 - 11 oktober 2008 16:28
:rolleyes: Hm....jag har ph 7,5 och har precis köpt pmdd men inte börjat använd det ännu. Ska bli intressant fast det känns ju som om det var ett onödigt köp om man läser denna tråden.
#13 - 11 oktober 2008 18:34
Nej det behöver inte vara ett onödigt köp. Speciellt inte om du inte ser några mikrobrister (väldigt ljusa, pågränsen till vita, nya skott). Börjar man se mikrobrister kan man testa att gå över till att dosera mikron varje dag om man inte vill testa andra mikrogödningar.
Bilagor:
#14 - 11 oktober 2008 19:01
Jag har precis fått reda på att den Mikroplus som haack säljer är HEEDTA-baserad vilket isåfall är lysande nyheter. Billigt alternativ till TMG.

Det är dock fortfarande inte så att NutriSi försvinner, men om kelatet förstörs så kommer järnet gärna reagera med en massa olika ämnen i akvariet och sannolikt sedimentera. I ett friskt sediment (bottnen alltså) kan det sedan återmineraliseras av mineraliseringsprocesser som växterna underlättar för genom att på olika sätt skapa en mikroatmosfär runt sina rötter (tex pumpa ner syre).

Kolla på växterna. Får dom inga mikrobrister är allt lugnt.
#15 - 11 oktober 2008 21:09
Låter bra,har precis beställt Micro+,stort tack för alla svar och länken.
Som sagt så är kemi inte min starka sida,men jag vill lära mej...
#16 - 11 oktober 2008 21:12
defdac skrev:
Nej det behöver inte vara ett onödigt köp. Speciellt inte om du inte ser några mikrobrister (väldigt ljusa, pågränsen till vita, nya skott). Börjar man se mikrobrister kan man testa att gå över till att dosera mikron varje dag om man inte vill testa andra mikrogödningar.

Ok...var ju ett sammanträffande. Min Cambobas utväxter/skott är precis som du skrev, väldigt ljusa, inte vita direkt. Även Anubisens (heter den så??) skott är ljusa. Microbrister vet jag inte ett skvatt om...:confused:...vill du utveckla detta? Du skrev att man kan tillsätta micron varje dag, finns detta inte i pmdd:n?
#17 - 11 oktober 2008 21:20
Nya Anubiasskott brukar vara väldigt ljusgröna. Det är när snabbväxare börjar få väldigt vita skott som det klassas som mikrobrist.

Microbrister vet jag inte ett skvatt om...:confused:...vill du utveckla detta?

Det är enkelt. När växterna får väldigt ljusa skott så har dom mikrobrist. Nu kommer jag använda en bloggares inlägg (Ronja) som jag såg idag där det eventuellt kan vara lite mikrobrister på gång:
http://ronjasakvarie.blogg.se/2008/october/har-hander-det-saker.html
Kolla på Hygrophilan längst till höger. Den är inte sådär väldigt grön som den ska vara utan mer likblek, vilketkan vara mikrobrist.

Du skrev att man kan tillsätta micron varje dag, finns detta inte i pmdd:n?

Jo. PMDD består främst av KNO3 (nitrat och kalium - makroämnen) och KH2PO4 (fosfat också ett viktigt makroämne) och sedan en mikrokomponent. Antingen Mikroplus eller NutriSi. Det är den senare du kan börja dosera varje dag istället för en gång i veckan om du verkar få mikrobrister.
#18 - 13 oktober 2008 06:36
defac-tack för informationen.
#19 - 13 oktober 2008 15:37
Roligt att mina bilder kan komma till nytta :)
#20 - 13 oktober 2008 16:34
Här i Uppsala med vårt hårda vatten så har både micro+ och nutriSi funkat för mig. Men Micro+ tycks hålla sig bättre i flaskan.
#21 - 13 oktober 2008 16:39
Körde du med NutriSi/mikro+ även innan dom gjorde sin stora förändring av kranvattnet där dom dramatiskt sänkte hårdheten?
#22 - 14 oktober 2008 15:31
Fick mitt packet med PMDD idag,skall snart blanda soppan bara flaskorna blir klara i diskmaskinen.
Kan man blanda ihop flaska 1 och 2 så det blir 2 flaskor istället för tre,eller måste dom vara separerade alla 3?
Micro+ skall den förvaras i kylskåpet?
Bilagor:
#23 - 16 oktober 2008 14:02
Fick mitt packet med PMDD idag,skall snart blanda soppan bara flaskorna blir klara i diskmaskinen.

Kan man blanda ihop flaska 1 och 2 så det blir 2 flaskor istället för tre,eller måste dom vara separerade alla 3?

Micro+ skall den förvaras i kylskåpet?

Mailade mina frågor till Peter Haack och fick det här till svar...

"Hej Gunnar
man kan blanda 1 o 2 men man kan ha oturen att det blir en utfällning alltså bättre att hålla isär

Micron behöver inte stå i kylen nej ställ den bara så där lagom mörk.."

/Peter

Annons